Rozmnožování obojživelníků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.14 Anotace:
Základní škola Rosice, okres Chrudim
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Obojživelníci.
Obojživelníci.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování obojživelníci
OBOJŽIVELNÍCI obývají „oba živly“ VODU SOUŠ.
OBOJŽIVELNÍCI Ocasatí.
Třída: Obojživelníci znaky:
OBOJŽIVELNÍCI
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_10.
Obojživelníci ocasatí
Obojživelníci autor: David Hainall.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
OBRATLOVCI Ryby a obojživelníci.
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
stavba těla, rozmnožování
Základní škola Kladruby
OBOJŽIVELNÍCI Bezocasí.
NAŠI OBOJŽIVELNÍCI Obr.1.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Rozmnožování hub a žahavců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření.
Svalová soustava - protista až žahavci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
Rozmnožování nižších obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření16.
Oběhová soustava pásnic a měkkýšů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Strunatci - pokožkové deriváty Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie živočichů Datum vytvoření13.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
Stavba kostry hrudního koše strunatců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OBOJŽIVELNÍCI 7. ročník ZŠ Londýnská. OBOJŽIVELNÍCI.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Nervová soustava členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření20.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.
Typy nervových soustav Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření19.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třída Obojživelníci
Funkce trávicí soustavy a typy trávení
Soustava krycí – od měkkýšů po členovce
Soustava kosterní prvoků až měkkýšů
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Typy trávicích soustav
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Krycí soustava strunatců a škárové deriváty
Typy dýchacích soustav
Nervová soustava nižších obratlovců
Lebka a končetiny obratlovců
Rozmnožování klepítkatců a korýšů
Dýchací soustava členovců
Autor: Mgr. Vladislava Slepičková
OBRATLOVCI Třída: OBOJŽIVELNÍCI.
Hormonální regulace bezobratlých
OBOJŽIVELNÍCI – OCASATÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Nepohlavní rozmnožování prvoků
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Kostra kroužkovců a členovců
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Zpracoval: Marcela Kováříková
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Rozmnožování obojživelníků Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření 30. 9. 2012 Ročník 3. ročník čtyřletého G a 7. ročník osmiletého G Stručný obsah Prezentace je určena k doplnění a procvičení rozmnožování obojživelníků. Způsob využití Postupně procházíme listy prezentace . Úkoly pro samostatné procvičení jsou na stranách 8 a 9. Autor RNDr. Ilona Houšková Kód VY_32_INOVACE_33_BHOU16 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Obojživelníci Oplození je u žab vnější. Samice kladou vajíčka v rosolovitém obalu do vody, či vlhkého prostředí. Snůšky žab mají různý tvar. skokan hnědý A – ropucha, B – kuňka, C – skokan Obr. 1 Obr. 2

Obojživelníci U žab se z oplozeného vajíčka líhnou larvy pulci bez končetin. Pohybují pomocí ocásku lemovaného plovací blánou. Po stranách hlavy mají keříčkovité žábry, které se postupně změní na vnitřní. Napřed se objeví zadní a potom přední končetiny a dochází ke zkracování ocasu.

Obojživelníci - žáby Pulci žab Obr. 3 Obr. 4

Obojživelníci - mloci Mloci a čolci mají oplození vnitřní. Mloci se páří na souši. Oplozená vajíčka se vyvíjejí v těle samice do dubna, kdy samička klade larvy do studánek a potůčků. V okamžiku snesení mají larvy oba páry nohou a vnější žábry. Obr. 5 Obr. 6

Obojživelníci - čolci Čolci se páří ve vodě. U čolků se nejdříve objeví přední a potom zadní končetiny. Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9

Obojživelníci - neotenie U některých obojživelníků je popsána noetenie. Neotenie je to stav, kdy u dospělce přetrvávají juvenilní znaky (keříčkovité žábry). Neoteniční jedinci jsou larvy schopné pohlavního rozmnožování. Nejznámějším příkladem je axolotl mexický. Obr. 10

Řešte úkoly Úkol: Popište rozmnožování žab. Řešení: Oplození je u žab vnější. Samice kladou vajíčka v rosolovitém obalu do vody, či vlhkého prostředí. Snůšky žab mají různý tvar. Uveďte, čí vajíčka jsou na obrázku. Jsou to snůšky: A – ropucha, B – kuňka, C – skokan

Řešte úkoly Úkol: Jak se rozmnožují čolci? Řešení: Oplození je vnitřní a páří se ve vodě. U larev čolků se nejdříve objeví přední a potom zadní končetiny. Jak se rozmnožují mloci? Oplození je vnitřní a páří se na souši. Oplozená vajíčka se vyvíjejí v těle samice do dubna, kdy samička klade larvy do vody. Larvy mají oba páry nohou a vnější žábry.

Informační zdroje JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, ISBN 978-80-7182-213-4. KUBIŠTOVÁ, Iva; JŮVOVÁ, Alena. Přehled zoologie. Brno: Paido, 1984, ISBN 80-901737-4-8. ALTMANN, Antonín; KUBÍKOVÁ, Marie, Biologický náčrtník – zoologie. Praha: SPN, 1971. Obr. 1: SALIMFADHLEY. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frog_in_frogspawn.jpg>. Obr. 2: převzato z ALTMANN, Antonín; KUBÍKOVÁ, Marie, Biologický náčrtník – zoologie. Praha: SPN, 1971. Obr. 3: FORESMAN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný jako volné dílo na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tadpole_%28PSF%29.png?uselang=cs>. Obr. 4:RAINFOREST_HARLEY. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Litoria_xanthomera_tadpole.jpg?uselang=cs>. Obr. 10: SHEBS, Stan. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 30.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ambystoma_mexicanum_1.jpg?uselang=cs>. Obr. 6: LINNENBACH, Michael. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 30.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Salamander_Larve.jpg?uselang=cs>.

Informační zdroje Obr. 9: SPAANS, Piet. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 30.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MesotritonAlpestrisLarva1.JPG?uselang=cs>. Obr. 7: SPAANS, Piet. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 30.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:TriturusCristatusMiddleSizedLarva.JPG>. Obr. 8: ANEVRISME. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 30.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Triturus_alpestris.jpg?uselang=cs>. Obr. 5 LINNENBACH, Michael. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 30.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Feuersalamander_geb%C3%A4ndert1.jpg?uselang=cs>.