Nebezpečné chemické látky a přípravky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečnost práce a základní znalosti z oblasti chemie
Advertisements

Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
Bezpečnost chemických výrob N111001
ČISTICÍ PROSTŘEDKY (VÝSTRAŽNÉ SYMBOLY) hořlavé látky
Nebezpečné vlastnosti látek
Chemické látky. Co o nich víme ?
PRAVIDLA O BEZPEČNOSTI, OCHRANĚ ZDRAVÍ A OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PŘI PRÁCI S VYBRANÝMI NEBEZPEČNÝMI CHEMICKÝMI LÁTKAMI A PŘÍPRAVKY § 44 a) odst. 10.
Zákon č. 356/2003 Sb. o chemických látkách a chemických přípravcích Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Návrh nařízení EP a Rady (ES) o klasifikaci, označování a balení látek a směsí a o změně směrnice č. 67/548/EHS a nařízení ES č. 1907/2006 Návrh nařízení.
Násobení a dělení lomených výrazů
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 02 Anotace.
Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Chemické látky a jejich změny Obsah zaměření:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Lepidla VY_32_INOVACE_28_571 Projekt.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Druhy topidel VY_32_INOVACE_18_354
Životní cyklus výrobku
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Technické materiály - litina
Změny v Dokumentaci o začlenění do kategorie činností se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím kpt. Bc. Tomáš Hoffmann.
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Regulované soustavy statické
Periodická soustava prvků
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kovy VY_32_INOVACE_29_588 Projekt.
Převody mezi číselnými soustavami 3
Základní typy organických reakcí
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Fyzikální konstanty – bod tání, bod varu
Ochrana přírody a krajiny
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Výrazy-algebraické vzorce
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Názvosloví oxidů VY_32_INOVACE_29_583
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Sklady, skladování VY_32_INOVACE_41_829
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Transkript prezentace:

Nebezpečné chemické látky a přípravky STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nebezpečné chemické látky a přípravky VY_32_INOVACE_29_592 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 29 Anotace Rozdělení a klasifikace nebezpečných chemických látek Klíčová slova R a S věty, hodnocení látek, toxických, oxidujících, hořlavých, nebezpečných pro organismus a životní prostředí Předmět Chemie Autor, spoluautor Zdeněk Říha Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, data projektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 - 16 let, 36-47-M/01 Stavebnictví Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1

Nebezpečné chemické látky a přípravky STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nebezpečné chemické látky a přípravky Základní pojmy Zákona č. 157/1998 Sb. a dalších Vyhlášek a Zákonů tuto oblast inovující 2

Nebezpečné chemické látky a přípravky STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nebezpečné chemické látky a přípravky Jsou chemické prvky a jejich sloučeniny v přirozeném stavu nebo získané výrobním postupem, včetně přísad a rozpouštědel nezbytných pro uchování jejich stability a jakýchkoliv nečistot přirozeného původu nebo vznikajících ve výrobním procesu, s výjimkou rozpouštědel, která mohou být z látky oddělena beze změny jejího složení nebo ovlivnění její stability. 3

Klasifikace nebezpečných látek STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace nebezpečných látek Je zhodnocení, zda látky nebo přípravky mají jedni nebo více nebezpečných vlastností a jejich zařazení do jednotlivých skupin nebezpečnosti. Pokud má být na označení uvedeno více symbolů nebezpečnosti, platí následující hierarchická pravidla označování nebezpečnosti: k symbolu E (výbušný) není nutné připojovat symbol F+ (extrémně hořlavý), F (vysoce hořlavý) a O (oxidující) k symbolu T+ (vysoce toxický) nebo T (toxický) není nutné připojovat symbol Xn (zdraví škodlivý), C (žíravý) nebo Xi (dráždivý) k symbolu C (žíravý) není nutné připojovat symbol Xn (zdraví škodlivý) a Xi (dráždivý) 4

Kritéria hodnocení na základě: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kritéria pro klasifikaci, volbu symbolů, volbu R a S vět pro bezpečné zacházení Kritéria hodnocení na základě: fyzikálně-chemických vlastností: - výbušné - oxidující - vysoce hořlavé - extrémně hořlavé - hořlavé toxikologických vlastností: - vysoce toxické - toxické - zdraví škodlivé - žíravé - dráždivé - senzibilující 5

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kritéria pro klasifikaci, volbu symbolů, volbu R a S vět pro bezpečné zacházení Kritéria hodnocení na základě: specifických účinků na zdraví člověka: - karcinogenní látky - mutagenní látky - látky toxické pro reprodukci účinků na životní prostředí: - nebezpečné pro životní prostředí 6

Definice látek pomocí „R,S“ vět STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Definice látek pomocí „R,S“ vět „R, S“ věty definují rizika dané chemické látky a způsoby standardní manipulace tak, aby nedošlo k ohrožení zdraví pracovníků nebo životního prostředí. Nebezpečné látky a přípravky, které vykazují jednu nebo více nebezpečných vlastností a pro tyto vlastnosti jsou klasifikovány za podmínek stanovených tímto zákonem. 7

Ukázky „R,S“ vět S 5 Uchovávejte pod .... R 20 Zdraví škodlivý při STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ukázky „R,S“ vět S 5 Uchovávejte pod .... (příslušnou kapalinu specifikuje výrobce, dovozce a distributor) S 7 Uchovávejte obal těsně uzavřený S 8 Uchovávejte obal suchý S 9 Uchovávejte obal na dobře větraném místě S 12 Neuchovávejte obal těsně S 13 Uchovávejte odděleně od potravin, nápojů a krmiv R 20 Zdraví škodlivý při vdechování R 21 Zdraví škodlivý při styku s kůží R 22 Zdraví škodlivý při požití R 23 Toxický při vdechování R 24 Toxický při styku s kůží R 25 Toxický při požití R 26 Vysoce toxický při R 27 Vysoce toxický při styku R 28 Vysoce toxický při požití 8

Ukázky kombinovaných „R, S“ vět STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ukázky kombinovaných „R, S“ vět S 3/9/14/49 Uchovávejte pouze v původním obalu na chladném dobře větraném místě, odděleně od .... S 3/9/49 Uchovávejte pouze v původním obalu na chladném, dobře větraném místě S 3/14 Uchovávejte na chladném místě, odděleně od … R 48/20 Zdraví škodlivý: nebezpečí vážného poškození zdraví při dlouhodobé expozici vdechováním R 48/21 Zdraví škodlivý: nebezpečí vážného poškození zdraví při dlouhodobé expozici stykem s kůží R 48/22 Zdraví škodlivý: nebezpečí vážného poškození zdraví při dlouhodobé expozici požíváním R 48/20/21 Zdraví škodlivý: nebezpečí vážného poškození zdraví při dlouhodobé expozici vdechováním a stykem s kůží 9

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Bezpečnostní list Je souhrn identifikačních údajů o výrobci nebo dovozci, o nebezpečné látce nebo přípravku a údajů potřebných pro ochranu zdraví člověka nebo životního prostředí. BL musí obsahovat: název výrobku (systematický vzorec, případně obchodní či triviální název)a jeho katalogové číslo informace o výrobci či dovozci údaje o nebezpečnosti, výstražné symboly a „R,S“ věty pokyny pro zacházení a skladování, opatření pro náhodný únik a hasební zásah pokyny pro poskytnutí první pomoci toxikologické informace i fyzikální a chemické vlastnosti ekologické informace a informace pro zneškodňování další upřesňující pokyny podle charakteru látky 10

Klasifikace látek Výbušné „E“, STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Výbušné „E“, které mohou exotermně reagovat i bez přístupu kyslíku za rychlého vývinu plynu nebo u nichž dochází při definovaných zkušebních podmínkách k detonaci a prudkému shoření nebo které vybuchují, jsou-li umístěny v částečně uzavřené nádobě. 11

Klasifikace látek Oxidující „O“, STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Oxidující „O“, které při styku s jinými látkami, zejména hořlavými, vyvolávají vysoce exotermní reakce. 12

Klasifikace látek Extrémně hořlavé „F+“, STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Extrémně hořlavé „F+“, které v kapalném stavu mají bod vzplanutí nižší než 0 °C a bod varu nižší než 35 °C nebo které v plynném stavu jsou vznětlivé při styku se vzduchem za normální pokojové teploty (20°C) a normálního (atmosférického) tlaku 101,325 kPa. 13

Vysoce hořlavé „F“, které se: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Vysoce hořlavé „F“, které se: 1, mohou samovolně zahřívat a poté vznítit při styku se vzduchem za normální(pokojové) teploty, normálního (atmosférického) tlaku a bez přívodu energie. 14

Klasifikace látek Hořlavé: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Hořlavé: 2, se mohou v pevném stavu snadno vznítit po krátkém styku se zápalným zdrojem a po odstranění zápalného zdroje dále hoří nebo doutnají 3, mají v kapalném stavu bod vzplanutí nižší než 21 °C a nejsou extrémně hořlavé 4, při styku s vodou nebo vlhkým vzduchem uvolňují vysoce hořlavé plyny v množství nejméně 1 litr . kg-1.hod-1. 15

Klasifikace látek Hořlavé, které mají bod vzplanutí v rozmezí STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Hořlavé, které mají bod vzplanutí v rozmezí od 21 do 35 °C. 16

Klasifikace látek Vysoce toxické „T+“, které po vdechnutí, požití nebo proniknutí kůží mohou i ve velmi malém množství způsobit akutní nebo chronické poškození zdraví nebo smrt.

Hodnocení nebezpečnosti přípravku na zdraví STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hodnocení nebezpečnosti přípravku na zdraví Látky vysoce toxické T+ a doplněné větami R 26, 27 nebo 28 se pro své akutní smrtelné nebezpečí klasifikují: a, při požití množství do 25 mg/ 1 kg tělesné hmotnosti b, při styku s kůží do 50 mg/ 1 kg tělesné hmotnosti c, při vdechování do 25 mg/l za 4 hodiny pro aerosoly nebo částice do 50 mg/l za 4 hodiny pro plyny a páry 18

akutní nebo chronické poškození zdraví nebo smrt. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Toxické „T“, které po vdechnutí, požití nebo proniknutí kůží mohou i v malém množství způsobit akutní nebo chronické poškození zdraví nebo smrt. 19

Klasifikace látek Zdraví škodlivé „Xn“, STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Zdraví škodlivé „Xn“, které po vdechnutí, požití nebo proniknutí kůží mohou způsobit akutní nebo chronické poškození zdraví nebo smrt. 20

Hodnocení nebezpečnosti přípravku na zdraví STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hodnocení nebezpečnosti přípravku na zdraví Látky zdraví škodlivé Xn, doplněné větami R 20, 21 nebo 22 se pro své akutní smrtelné účinky klasifikují: a, při požití 0,2 – 2 g / 1 kg tělesné hmotnosti b, při styku s kůží 0,4 – 2 g / 1 kg tělesné hmotnosti c, při vdechování aerosolů nebo částic 1 – 5 mg/l za 4 hodiny, plynů nebo par 2 – 5 mg / l za 4 hodiny. 21

které při styku s živou tkání mohou způsobit její zničení. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Žíravé „C“, které při styku s živou tkání mohou způsobit její zničení. 22

styku s kůží nebo sliznicí mohou vyvolat zánět. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Dráždivé „Xi“, které nemají vlastnosti žíravin, ale při přímém dlouhodobém nebo opakovaném styku s kůží nebo sliznicí mohou vyvolat zánět. 23

další expozici vznikají charakteristické příznaky. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Senzibilující, které po vdechnutí nebo proniknutí kůží mohou vyvolat přecitlivělost tak, že po další expozici vznikají charakteristické příznaky. Karcinogenní, které po vdechnutí, požití nebo proniknutí kůží mohou vyvolat nebo zvýšit četnost výskytu rakoviny. 24

Toxické pro reprodukci, STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Mutagenní, které po vdechnutí, požití nebo proniknutí kůží mohou vyvolat nebo zvýšit četnost výskytu genetických poškození. Toxické pro reprodukci, které po vdechnutí, požití nebo proniknutí kůží mohou vyvolat nebo zvýšit četnost výskytu nedědičných poškození potomků, poškození reprodukčních funkcí nebo schopností reprodukce muže nebo ženy. 25

Nebezpečné pro životní prostředí „N“, STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klasifikace látek Nebezpečné pro životní prostředí „N“, které po proniknutí do životního prostředí představují okamžité nebo opožděné nebezpečí. 26

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 27

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Čím se řídí klasifikace nebezpečných chemických látek a přípravků a následná manipulace s nimi? 2, Co vyjadřují „R a S“ věty? 3, K čemu slouží bezpečnostní list chemické látky nebo přípravku? 4, Jakým symbolem se označují toxické látky (písmeno a piktogram)? 5, Jaký je rozdíl mezi látkou karcinogenní a látkou nebezpečnou pro reprodukci? 28

Použitá literatura Zákon č. 157/1998 Sb. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura Zákon č. 157/1998 Sb. a další Vyhlášky a Zákony tuto oblast inovující, např.: Vyhláška č. 251/1998 Sb. Vyhláška č. 306/1998 Sb. Vyhláška č. 27/1998 Sb. Nařízení vlády č. 25/1999 Sb. Propagační materiál firmy DEKONTA 29