Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_40PobF-5 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti Název vzdělávacího materiálu Postavení mužů a žen ve společnosti I Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Rozdílné pozice mužů a žen Klíčová slova Pozice, rozdílnosti, diskriminace Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 26-51-H/01 Elektrikář, 36-64-H/01 Tesař Ročník I. Typická věková skupina 15 - 17 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) 22.3.-10.4.2012 Celková velikost 4,99 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký. Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
POSTAVENÍ MUŽŮ A ŽEN VE SPOLEČNOSTI I
Vývoj pozice žen a mužů od pravěku do současnosti: etapa ztráty významného postavení partnerství nahrazeno podřízeností pozvolné změny vedoucí k jinému pohledu na význam ženy ve společnosti
Pravěká společnost a změna postavení žen: - Základní potřeby ( přežít, zajistit potravu, ubránit se nepřízni počasí a možným nebezpečím z okolí, zachovat rod) mohl a skupina zajistit jen za účasti všechjejich členů - prvobytná společnost - žena byla nutná pro zachování rodu - vyplývá i důležitost pozice ve společenství a při rozhodování - v období kolem 9. tisíciletí př.n.l. dochází k dělbě na mužské a ženské práce - v souvislost i s domestikací zvířat - neolitické období - počátky zemědělství
v 6. - 4. tisíciletí ještě v kultu hlavní úlohu matka umělecké ztvárnění lidských postav / žena, pokud muž, tak jen mladík a v menším provedení došlo k rozdělení na pastevecké a zemědělské skupiny budování stálých sídlišť, rozvoj řemeslné výroby, nutnost ochraňovat stáda… vedlo k růstu významu mužů a nahrazení matriarchátu v patriarchát
- s rozvojem výrobních postupů a lepším zajišťováním potravin se vytváří určitá nadprodukce/ spojena se specializací a mužskou prací/ muži si začínají přisvojovat výsledky práce/ vzniká obchod/ růst populace vedl ke svárům a boji o osídlený prostor/ muž tak ochráncem i rozmnožitelem majetku/ vznik párové rodiny/ dědictví přecházelo v mužské linii/ nástup patriarchátu - v kultech vedle ženských božstev i mužská
Partnerství se mění v podřízenost: - v řeckém starověkém prostředí byla vyžadována věrnost žen, ale ne u mužů/ v domě měla vymezené prostory/ pečovala o manžela a vychovávala děti - manžel jejím pánem veškerá veřejná činnost určována mužům (úředníci, rada pětiset, lidový sněm…) Sparta dopřávala vzdělání dívkám i chlapcům ženy mohly ovlivňovat chod společnosti
Starověký Řím: dcera před provdáním podřízena otci/následně tuto pozici převzal manžel v případě úmrtí manžela jeho mužský příbuzný mohla využívat vlastní majetek a být rozvedena v domě se volně pohybovala a rozhodovala o vedení a hospodaření domácnosti středověké křesťanské myšlení navázalo na předchozí období – žena příčinou prvotního hříchu
Další proměny v pohledu na ženy: musí být poslušná , pečující o manžela a děti zbožná v gotické období v představách rytířů měla být žena ochraňována a inspirací básníkům do 18. století nedošlo k zásadní změně, ale mnoho žen bylo určujícími pro vývoj společnosti
Boj žen o rovnoprávné postavení a uznání ve společnosti: francouzská revoluce v roce 1789/účastnicemi tehdejších událostí konec 19. století /postupný rozvoj vzdělávání/ ženy i do dříve mužských povolání (lékařky)… požadavek volebního práva feministické hnutí řešení problému - právně (např. protidiskriminační zákon, ve Francii tzv. paritní zákon - kandidátní listiny - vždy muž, žena, muž, žena
dosud není zcela řešena úloha ženy v domácnosti, vztah ke kulturnímu prostředí a dlouhodobě vžitými názory možnost uplatnění v aktivním ekonomickém životě a pomoc partnera v péči o děti směřování financí na budování předškolských zařízení je nedostatečná (i v roce 2012) nutný rozvoj služeb umožňujících aktivní jednání a zapojení ve veřejném a soukromém životě dorovnání finančního hodnocení žen na stejných pozicích jako u mužů/ zajistit dostatek pracovních příležitostí žen
řešit finanční potíže rozvedených žen, které pečují o svěřené děti nenechat samoživitelky svému osudu a propadu do chudoby (ideologické názory k takové situaci mohou vést) nastavit sociální politiku státu tak, aby nedocházelo k neustálému zhoršování pozic žen samoživitelek pod únosnou míru stanovit oficiální pro-rodinnou politiku s jasným cílem