FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
Poezie.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
Literární teorie II III/2-CJ1/3.18/Šv.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Versologie UDSLB.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
Česky psaná literatura
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Christian Morgenstern Šibeniční písně
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Vítězslav Hálek Májovci
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
POEZIE.
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Poezie ve světové literatuře
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Literární pojmy Literatura.
Prozodické systémy a druhy rýmů
Úvod do studia literatury a literární vědy
A. Sova – Květy intimních nálad
VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Problematika rýmu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Druhy rýmů.
Lyrika Ľudové piesne.
- je základný veršovaný žáner epiky
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2012 Ročník
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Opakujeme základní pojmy
Poezie a verš.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_02
Transkript prezentace:

FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk

V E R Š základní stavební jednotka - jeden řádek v básni, obvykle shodný s větou přesah = enjambement, věta přesahuje do následujícího verše může být: volný – básník text člení podle vlastních představ, odlišuje se graficky (rozdílná délka veršů, nepravidelné rýmy, někdy verše nerýmované bez interpunkce), ve světové literatuře od 18. století vázaný – tradiční, pravidelný, básník text člení pomocí rytmu a rýmu bezrozměrný – asylabický, nestejný počet slabik, blíží se próze

USTÁLENÉ TYPY VERŠŮ HEXAMETR – 6stopý časoměrný verš z daktylů a spondejů, v antické poezii PENTAMETR – 5stopý časoměrný verš vznikl zkrácením hexametru, 2 daktyly a třetí neúplná stopa, uprostřed verše rozluka (diereze), v antické poezii ELEGICKÉ DISTICHON – dvojverší, spojení hexametru a pentametru, v antické poezii ALEXANDRIN – 12-13 slabičný jambický verš se závaznou rozlukou po šesté slabice, např. v rytířském eposu Alexandreis a ve francouzské klasicistické poezii BLANKVERS – 5stopý jambický verš bez rýmů a strof, např. v Shakespearových dramatech

R Y T M U S vzniká pravidelným opakováním stejných nebo podobných zvukových prvků v rámci verše stopa – nejmenší rytmická jednotka vázaného verše, skládá se z dob těžkých (teze, -, slabika přízvučná, u časomíry slabika dlouhá) a z dob lehkých (arze, u, slabika nepřízvučná, u časomíry slabika krátká)

DRUHY STOP TROCHEJ – dvojslabičná, 1 doba těžká, 1 doba lehká, -u 1. sestupné – zdůrazňují vážné ladění básně, melancholii TROCHEJ – dvojslabičná, 1 doba těžká, 1 doba lehká, -u DAKTYL – trojslabičná, 1 doba těžká, 2 doby lehké, -uu DAKTYLOTROCHEJ – střídání daktylu a trocheje (zvukově zajímavější), -uu/-u 2. vzestupný – není v souladu s přirozeným rytmem českého jazyka, který má přízvuk vždy na první slabice JAMB – dvojslabičná, 1 doba lehká, 1 doba těžká, u- časoměrný verš (antický) má ještě tyto stopy: spondej – dvojslabičná, 2 doby těžké, -- anapest – trojslabičná vzestupná, 2 doby lehké, třetí těžká, uu- amfibrach – trojslabičná vzestupně sestupná, první a třetí doba lehká, druhá těžká, u-u

PROZODICKÉ SYSTÉMY prozódie – nauka o rytmu, zkoumá zvukové vlastnosti verše sylabický (slabičný) – rytmus založen na shodném počtu slabik ve verši, např. ve staročeské lyrice a české lidové písni tónický (přízvučný) – rytmus založen na shodném nebo pravidelně proměnlivém počtu těžkých dob (přízvučných slabik) ve verši, např. ve starogermánské poezii a ruské hrdinské epice sylabotónický (slabičněpřízvučný) – rytmus založen na pravidelném počtu slabik a na pravidelném střídání přízvučných a nepřízvučných slabik, převažuje v české poezii časoměrný – rytmus založen na pravidelném střídání dlouhých a krátkých slabik, např. v antické literatuře

R Ý M zvuková shoda slabik na konci veršů, poloveršů nebo syntaktického celku v próze různé jazyky mají různé rýmové možnosti funkce: eufonická – podporuje zvukovou harmonii, libozvučnost rytmická – signalizuje konec rytmické řady sémantická – v rýmovém postavení jsou významově nejzávažnější slova

RÝMOVÁ SCHÉMATA rým SDRUŽENÝ – rýmují se sousedící verše, AABB rým OBKROČNÝ – rýmuje se první verš se čtvrtým a druhý se třetím, ABBA rým STŘÍDAVÝ – rýmují se dva liché a dva sudé verše, ABAB rým PŘERÝVANÝ – rýmují se jen některé verše, ABCB rým POSTUPNÝ – rýmují se vzdálenější verše, ABCABC rým TIRÁDOVÝ – rýmuje se několik následujících veršů jedním rýmem nebo verše celé básně, AAAA

DRUHY RÝMŮ koncový, čelní, vnitřní, rýmové echo 2. podle míry shody 1. podle umístění rýmu ve verši koncový, čelní, vnitřní, rýmové echo 2. podle míry shody bohatý, chudý, gramatický, štěpný, absolutní, exotický, kalambúrní 3. podle vztahu k metru mužský, ženský