Patogeneze virových nákaz

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Co Antonín Holý začal a jak na něj můžeme navázat ?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Passive – Other Tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
BOXING DAY. Boxing Day is a public holiday celebrated in the United Kingdom and most other Commonwealth countries on December 26, the day after Christmas.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_179 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Indirect questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Makrofág a apoptotická buňka
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_14_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Menu Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Střední odborná škola Otrokovice European Union – quiz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-21-Jídlo a nápoje Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
STRUCTURE OF THE EUCARIOTIC CELL 2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-23-Počasí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň Football Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Present Perfect Tense and Past Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Pavlína Berčíková NÁZEV:Travelling TÉMATICKÝ CELEK:Receptivní.
Virus Authors (alphabetically): Hrubý Jakub Moráň Lukáš Sasínek Filip Gymnázium, třída Kapitána Jaroše 14, Brno.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace AUTOR: Mgr. Marta Rozsívalová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Angličtina 9.ročník TEMA: Advice ČÍSLO PROJEKTU:
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Úřad průmyslového vlastnictví
ICH M3 (R2) preklinické doporučení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Tell about your summer holiday
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
A healthy life with wine
Živá fáze.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
Autor: Mgr. Kateřina Suková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Petr Michálek Datum konání:
Transkript prezentace:

Patogeneze virových nákaz Antivirová terapie Patogeneze virových nákaz

Cíle antivirových látek POSSIBLE PHASES OF LIFE CYCLE ON WHICH ANTI-VIRAL ATTACK MIGHT BE LAUNCHED 1) Attachment to cell surface, perhaps competition with a specific viral receptor 2) Uptake into intracellular vesicles (endosomes) 3) Uncoating of virus (loss of protein coat, fusion of lipid membrane with endosome/lysosome). Note: the endosome/lysosome compartment is acidic and inhibition of acidification of this compartment might be a good target 4) Replication of genome to new RNA or DNA (polymerases are the target) 5) mRNA transcription 6) mRNA processing (poly A, methylation, capping, splicing) 7) Translation to protein 8) Post-translational modification of proteins (glycosylation, phosphorylation, fatty acylation, proteolysis). Some of these are essential for functional, infective viral progeny. 9) Assembly of the components into the whole virus

ADSORPTION to cell membrane Sites of attack of approved antivirals Sites of attack of developmental antivirals CELL POOL (AMINO ACIDS, SUGARS, ...) FUSION, ENTRY to cell VIRAL PROTEINS SYNTHESIS OF VIRAL PROTEINS de novo VIRION DISSOCIATION INFECTIVE NA (DNA, RNA) TRANSCRIPTION de novo TO VIRAL NK MATURATION OF VIRAL PROTEINS de novo VIRAL NA REPLICATION MATURATION OF VIRAL NA de novo VIRUS ASSEMBLY CELL POOL (NUCLEOTIDES, SUGARS, ...) VIRUS BUDDING INTEGRATION INTO NUCLEAR DNA (RETROVIRUSES)

TRPĚLIVOST ! Vývoj antivirotika trvá přibližně 15 let 6.5 years 1.5 years 2 years 3.5 years 1.5 years Discovery and preclinical testing Phase I Phase II Phase III FDA review Phase IV (postmarketing testing) Clinical trials WHAT WILL BE NEEDED IN 15 YEARS ?

Klinické hodnocení léčiv probíhá ve třech fázích: Fáze 1 je prováděna na 20-80 zdravých dobrovolnících a trvá přibližně 6-9 měsíců. Cílem fáze 1 je zjištění rozdílné toxicity u lidí v porovnání s pokusnými zvířaty. Determinuje se závislost počtu vedlejších účinků na zvolené dávce. Fáze 2 se provádí na 100-500 pacientech trpících chorobou, pro kterou je léčivo indikováno a trvá většinou 6 měsíců až 3 roky. Cílem této fáze je ověření účinnosti léčiva a jeho bezpečnosti. Jedna skupina pacientů dostává léčivo a druhá placebo, obvykle jsou tyto studie randomizované (pacienti dostávají léčivo nebo placebo na základě náhodného výběru). Většina těchto studií je také dvojitě zaslepená („double-blinded“) s tím, že ani lékař ani pacient neví, jestli dostávají léčivo nebo placebo. Fáze 3 se účastní 1000-5000 pacientů trpících chorobou, pro kterou je léčivo indikováno a je většinou nejdelší (1-4 roky). Jedná se o podrobnou studii účinnosti a bezpečnosti experimentálního léčiva. Většinou se jedná o dvojitě zaslepené randomizované studie.

1 year validity 15 years DISCOVERY In countries where the patent was not granted or applied for, it is not necessary to respect it. However, noone else will be allowed to file similar application. DISCOVERY very expensive !!! secrecy 1 year Primary patent application filing International patent application patent examination by the patent offices in individual countries new compound LICENSE > new method Drug development > novel use DRUG GENERICS Patent granting validity 15 years Patent is worthless if it is not realized directly or licensed.

NEW DRUG DEVELOPMENT - CLINICAL PHASE FIRST APPLICATION TO HEALTHY VOLUNTEER REGISTRATION & APPROVAL OF CLINICAL STUDIES (I.N.D.) NEW DRUG DEVELOPMENT - CLINICAL PHASE INCREASED DOSAGE ESTIMATION OF SAFE DOSAGE FIRST APPLICATION TO PATIENT ESTIMATION OF EFFICACY AT SAFE DOSIS COMPARING WITH AN APPROVED DRUG CHARAKTERISATION OF SIDE EFFECTS PLACEBO STUDY SIDE EFFECTS, CONTRAINDICATION PLACEBO STUDY AT AN INCREASED DOSAGE APPROVAL PROCESS FOR LIMITED USE DOUBLE PLACEBO STUDY

Nucleoside antivirals and cytostatics interfere with the replication of viral and cellular nucleic acids. Their targets are: DNA polymerases for DNA viruses (replication of viral DNA) RNA-dependent RNA polymerases for RNA viruses (catalyze replication of viral RNA) reverse transcriptases for retroviruses e.g. HIV (transcription of retroviral RNA to proviral DNA) or telomerase. nucleoside kinase NMP kinase NDP kinase Nuc-OH Nuc-p Nuc-pp Nuc-ppp To become active, nucleosides must be converted by stepwise transformation to their mono-, di- and triphosphates. The efficacy of the first step may be in some cells limited. In those cases, the efficacy of the nucleoside antimetabolite therapy sometimes fails. Our acyclic nucleoside phosphonates (ANP’s) largely circumvent this obstacle - they are analogues of nucleoside monophosphates.

Single pill contains daily dose of two types of reverse transcriptase inhibitors: nucleoside analogue emtricitabine (Coviracil™) and ANP prodrug tenofovir disoproxil fumarate (Viread™). This new AIDS drug Truvada™ was approved in the U.S.A. in 2004 and the approval by EMEA is pending. An agreement has been signed to develop a triple combination with non-nucleoside reverse transcriptase inhibitor efavirenz (Sustiva™). Why combinations? In AIDS therapy the patients take five to six drugs several times a day. The dosage and application regimen must be strictly observed. It is difficult to warrant, particularly in the countries with the highest AIDS occurence. Ideally, there should be a single pill containing total daily doses of all drugs in question. It is so far impossible, due to the drug interactions, frequent need for alteration of drugs inside the individual groups and diverse timing with regard to food intake.