Pohlavní orgány Plody - rozmnožování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
Digitalizace výuky Příjemce
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Anatomie II a morfologie rostlin
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
PLOD.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod Bohumil Bareš.
Obecná botanika Semena a plody.
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
VY_32_INOVACE_411, 21. sada, Přírodověda
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod (fructus).
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Květ Bohumil Bareš.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Růst a vývin rostlin.
Morfologie rostlin – plod
Plod (fructus; fruit; Frucht)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Plody.
 A, rozlišené na A Např. u sedmikrásky  B, Nerozlišené, mající.
Růst a vývin rostlin - rozmnožování pomocí semen
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
PLODY.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Člověk a jeho svět 4. ročník
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Rozmnožování rostlin Ověřeno: 6. ročník, VI. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické VY_32_INOVACE_26_Rozmnožování.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pohlavní orgány Květ a květenství
Vegetativní orgány Stonek
Vegetativní orgány LIst
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
BOTANIKA.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
generativní rostlinné orgány
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Období: září – prosinec 2011
Živá příroda.
Růst a vývin rostlin.
Transkript prezentace:

Pohlavní orgány Plody - rozmnožování Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu. Bohumil Bareš

Základní pojmy Vegetativní rozmnožování Mateřská rostlina Dceřiná rostlina Klon Roubování - Roub Očkování – Očko Podnož Regenerace Růst Vývin Jednoleté rostliny Dvouleté rostliny Víceleté rostliny Vytrvalé rostliny Pohlavní rozmnožování Opylení a oplození Šištice Pravé plody Suché plody Pukavé Nepukavé Poltivé Dužnaté plody Plodenství Souplodí Oplodí Osemení

Plod pravé plody pouze u krytosemenných rostlin nahosemenné (jehličnany) mají nepravé plody - šišky

plod vyvíjí se nad zemí (výjimka = podzemnice olejná) výživa a ochrana semen usnadňuje rozšiřování semen = chorie zoochorie anemochorie hydrochorie antropochorie

Přeměna oplozeného vajíčka v semeno z obalů vajíčka vzniká osemení, z oplozené vaječné buňky = zárodek, z centrálního jádra vzniká výživné pletivo = endosperm,

Zápis do sešitu Funkce plodu generativní orgán obsahující semena = funkce rozmnožovací výživa a ochrana semen usnadňuje rozšiřování semen = chorie – pomocí: živočichů větru vody člověkem Plody pravé plody pouze u krytosemenných rostlin nahosemenné (jehličnany) mají nepravé plody – šišky (šištice) vyvíjí se nad zemí (výjimka = podzemnice olejná)

druhy plodů - suché pukavé měchýřek(blatouch) lusk (hrách) tobolka (mák) šešule (řepka) Šešulka (penízek)

druhy plodů - suché nepukavé oříšek (lípa, líska) nažka (smetánka, žalud, slunečnice) obilka (trávy, kukuřice)

druhy plodů - suché poltivé dvounažka (javor) struk (ohnice) Tvrdka – ze 4 oříšků (hluchavka) druhy plodů - suché Hluchavky

Zápis do sešitu - Rozdělení plodů Suché plody Oplodí tvrdé, kožovité nebo dřevnaté Pukavé - více semenné, po dozrání pukají Lusk hrách Měchýřek blatouch Tobolka mák Šešule řepka Šešulka penízek Nepukavé - Jedno semeno, uvolňuje se v celku Obilka trávy, kukuřice Oříšek lípa, líska Nažka smetánka, žalud Poltivé Dvounažka javor Struk ohnice Tvrdka hluchavka

dužnaté malvice uvnitř jadřinec se semeny (kožovitý obal)

peckovice uvnitř sklerenchymatická pecka

bobule semena volně v dužnině

souplodí více plodů z 1 květu

plodenství více plodů z více květů květenství plodenství

Zápis do sešitu - Rozdělení plodů Dužnaté plody Mají 3 vrstvy Vnější tenká vrstva Střední dužnatá vrstva Vnitřní blanitá nebo ztvrdlá vrstva Malvice uvnitř jádřinec se semeny (blanitý obal) jablko Peckovice uvnitř sklerenchymatická (tvrdá) pecka švestka Bobule semena volně v dužnině rybíz, meloun

Rozmnožování rostlin Pohlavní rozmnožování Splynutí spermatické buňky s buňkou vaječnou vzniká první buňka každého organismu = zygota, z ní vzniká zárodek v semeni Semeno– obsahuje Zárodek – vyklíčí z něho nová rostlina Výživné pletivo – vyživuje zárodek při klíčení rostliny Osemení – obal semene Nové rostliny mají kombinace znaků a vlastností rodičovských rostlin

Rozmnožování rostlin Vegetativní rozmnožování Nové (dceřiné)rostliny jsou klony mateřské rostliny Pomocí oddenků, šlahounů, cibulí, odlomených částí… Je třeba velká regenerační schopnost rostliny Využití člověkem Řízkování – kořenovými, stonkovými či listovými řízky, které zakoření a vznikne nová rostlina Speciální je očkování nebo roubování Přenos část jedné rostliny – očko, roub Na druhou rostlinu - podnož

Zápis do sešitu Pohlavní rozmnožování Vegetativní rozmnožování Splynutí spermatické buňky s buňkou vaječnou vzniká první buňka každého organismu = zygota, z ní vzniká zárodek v semeni Nové rostliny mají kombinace znaků a vlastností rodičovských rostlin Semeno– obsahuje Zárodek – vyklíčí z něho nová rostlina Výživné pletivo – vyživuje zárodek při klíčení rostliny Osemení – obal semene Vegetativní rozmnožování Pomocí oddenků, šlahounů, cibulí, odlomených částí… Využití člověkem Řízkování – kořenovými, stonkovými či listovými řízky (mateřská rostlina), které zakoření a vznikne nová (dceřiná rostlina) - klon Speciální je očkování nebo roubování Přenos část jedné rostliny – očko, roub na druhou - podnož

Růst a Vývin Růst Nevratné zvětšení objemu a hmotnosti rostlin a je neukončen Vnitřní vlivy - fytohormony, Vnější vlivy - světlo, teplo, voda a minerální látky Vývin Začíná vznikem zygoty a končí smrtí rostliny Klíčení rostliny řídí fytohormony, pak roste, kvete a plodí Dle délky vývinu se rostliny dělí: Jednoleté (letničky) – během roku vyklíčí, vyrostou, zaplodí a zemřou Dvouleté – 1 rok vyklíčí a vytvoří vegetativní orgány, 2 rok kvetou, plodí a odumřou Víceleté – více let tvoří vegetativní orgány pak vykvetou, zaplodí a odumřou Vytrvalé (trvalky) – rostou, kvetou a plodí každý rok

Zápis do sešitu Růst Nevratné zvětšení objemu a hmotnosti rostlin a je neukončen Vývin Začíná vznikem zygoty a končí smrtí rostliny Dle délky vývinu se rostliny dělí: Jednoleté (letničky) – během roku vyklíčí, vyrostou, zaplodí a zemřou Dvouleté – 1 rok vyklíčí a vytvoří vegetativní orgány, 2 rok kvetou, plodí a odumřou Víceleté – více let tvoří vegetativní orgány pak vykvetou, zaplodí a odumřou Vytrvalé (trvalky) – rostou, kvetou a plodí každý rok

Úkoly Vyjmenujte příklady suchých plodů. Vyjmenujte příklady dužnatých plodů. Jaký význam mají plody a semena pro člověka? Popište opylení a oplození rostlin. Jaký je rozdíl mezi víceletou a vytrvalou rostlinou?

Zdroje: http://botanika.bf.jcu.cz/materials/fotogalerie-nahledy.php?family=Woodsiaceae&name= Přirodopis 7, Věra Čabradová, František Hasch, Jaroslav Sejpka, Ivana Vaněčková, FRAUS, Plzeň, 2003