Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod.
Advertisements

Sociální problematika světa
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ON Anotace: Seznámit žáky s problematikou Ročník:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Stupeň rozvoje států světa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Přírodní a civilizační rizika - 2
Sociální politika 06 CHUDOBA.
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rozvojová a humanitární pomoc. Faktory způsobující nerovnosti: A/ vnitřní faktory – v kompetenci chudých států ► fyzickogeografické faktory – podnebí,
Životní prostředí Petr Machala. 1.Jaké jsou nevýhody ekonomické globalizace? 2.Napiš aspoň 4 problémy třetího světa. 3.Vysvětlete schéma bludného kruhu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Afrika Socioekonomická geografie 4
VY_32_INOVACE_51_18 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Členění států světa podle stupně hospodářského rozvoje
Chudoba jako sociální problém
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Tržní prostředí.
Jan Dušek. * Průmysl Průmysl * Zahraniční obchod Zahraniční obchod * Pomoc africkým zemím Pomoc africkým zemím * Seznam použitých zdrojů Seznam použitých.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
PROBLÉM SVĚTOVÉHO HLADU. nejstarší z globálních problémů – akutní hlad vede k bezprostřednímu umírání, chronické podvýživě, náchylnosti k nemocem a degeneraci.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu intersociální problémy Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Ing. Veronika Dostálková MBA
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_DĚJEPIS
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Mgr. Rostislav Navláčil 17. Globalizace Občanská nauka 1. – 4.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Globální problémy lidstva
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Úvod, základní principy a cíle
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Chudoba 3. světa Ročník 4. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit problematiku chudoby třetího světa. Datum tvorby 20. 11. 2013

Chudoba Zemí třetího světa

CHUDOBA stav, kdy jsou materiální, sociální nebo kulturní zdroje člověka natolik omezené, že ho vylučují z minimálně akceptovaného životního standardu. Dlouhodobé setrvání ve stavu chudoby vede k sociální exkluzi a marginalizaci (=postupné odsouvání jednotlivců nebo skupin na okraj společnosti) = sociální status člověka vyznačující se hmotným nedostatkem.

PROČ 3. SVĚT? Rozdělení zemí na „světy“ vzniklo během studené války (autor termínu Alfred Sauvy) 1. SVĚT Vyspělá země: vysoké HDP, rozvinutá energetika, strojírenský a chemický průmysl 2. SVĚT komunistické státy východního bloku pod vlivem SSSR. Po rozpadu SSSR zanikl východní blok a tím i druhý svět. 3. SVĚT státy světa, jež jsou považovány za málo rozvinuté 4. SVĚT Převážně se jedná o kmeny a přírodní lidi v zemích třetího světa (ale i jinde), kteří se téměř vůbec nesetkali s civilizací

Rozdělení světa (1975)

Rozvojový svět Koncepce rozvojového světa – označení pro skupinu států, jejichž vlády žádají či přijímají prostředek rozvojové pomoci Fiktivní „3.svět“ Rozvojová země = vyznačující se nízkou úrovní příjmů a akumulace kapitálu, zaostalostí v technologické vybavenosti dle standardů západního světa Podle definice tak 2/3 celého světa

„Bludný kruh chudoby“ Od 50. let – užíván argument, že rozvojové země a její obyvatelé se bez zahraniční pomoci nedokážou zbavit chudoby – ze svých příjmů nejsou schopni akumulovat kapitál potřebný k vlastnímu rozvoji Ústřední téma tzv. rozvojové ekonomie od 40. let 20.století

Hranice extrémní chudoby stanovená Světovou bankou (procento populace žijící pod 1,25$ za den)

Chudoba Afriky - příčiny Kolonialismus, studená válka Monokulturnost ekonomiky – orientace na vývoz primárních surovin (zemědělské plodiny a suroviny) Vnitřní i zahraniční korupce Zájmy mezinárodních firem – minimální náklady a maximální zisky (nadnárodní firmy podporovány mateřskými zeměmi)

Chudoba - příčiny Ekonomické zájmy propojeny s politickými zájmy a vlivy Autoritářské a diktátorské režimy Boj o suroviny, snaha o ukořistění surovinových zdrojů – konflikty Politická nestabilita, povstalci a konflikty

Chudoba - příčiny Ilegální obchod se zbraněmi, praní špinavých peněz Vliv mezinárodních institucí Nedostatek potravin a vody Nemoci (HIV/AIDS, malárie)

Index lidského rozvoje

Hlad

Otázky Kdy vzniklo rozdělení na „světy“ ? Co je to třetí svět? Vysvětlete „bludný kruh chudoby“. Definujte rozvojovou zemi. Uveďte některé příčiny chudoby zemí třetího světa. Které státy konkrétně patří mezi rozvojové země?

Zdroje DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978-80-7358-122-0. Tošnarová, Lucie. O bohatství a chudobě: kritická analýza politiky rozvojové pomoci. Dostupné na WWW: http://www.libinst.cz/Files/KqLFy4r2/profile/2462/chudoba.pdf Vorziblix. [online]. commons.wikimedia.org/wiki. [cit. 20.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99et%C3%AD_sv%C4%9Bt#mediaviewer/Soubor:Cold_War_alliances_mid-1975.svg cflm. http://office.microsoft.com [online]. [cit. 20.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chudoba#mediaviewer/Soubor:Percent_of_population_living_on_less_than_%241.25_per_day.svg BenjaminReilly. . commons.wikimedia.org/wiki [online]. [cit. 20.11.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AIDS_prevalence.PNG?uselang=cs Lobizon. [online] .commons.wikimedia.org/wiki [online]. [cit. 20.11.2013]. Dostupný na WWW:http://en.wikipedia.org/wiki/File:Percentage_population_undernourished_world_map.PNG HBALAIROS. commons.wikimedia.org/wiki [online]. [cit. 20.11.2013]. Dostupný na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Little_Big_Struggle.jpg