Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost přirozených čísel
Advertisements

Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Určení podmínek platnosti lomených výrazů
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Lomené algebraické výrazy
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Počítáme s celými čísly
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Elektronická učebnice - I
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Násobení mnohočlenů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_747.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
9.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Pravděpodobnost Řešení příkladů.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Podíl (dělení) mnohočlenů
Rozklad mnohočlenů na součin
17.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.3.9 Násobení 9 Název sady: Matematika 3. ročník Číslo projektu:
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
Složitost algoritmu Vybrané problémy: Při analýze složitosti jednotlivých algoritmů často narazíme na problém, jakým způsobem vzít v úvahu velikost vstupu.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Dělitelnost přirozených čísel
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
Dělitelnost přirozených čísel
Zlomky Sčítání zlomků..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 4
Dělitelnost přirozených čísel
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Středověká velká násobilka devíti
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
I. Podmínky existence výrazu
Úvod do algebry (řešení jednoduchých rovnic)
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Písemné násobení jednociferným činitelem
Lomené algebraické výrazy
Středověká velká násobilka
Množina bodů dané vlastnosti
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Lomené algebraické výrazy
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Množina bodů dané vlastnosti
Soustavy lineárních rovnic
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_84_M8
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Transkript prezentace:

Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů? Středověké násobení Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů? Vyzkoušej si celý postup na spojích malé násobilky. Nauč se ho a pokus se přijít na to, jak funguje.

Středověká malá násobilka Ve středověku byla znalost spojů násobilky považována za něco zcela mimořádného. Lidé, kteří ovládali zpaměti celou malou násobilku, byli považováni za opravdové znalce. Není proto divu, že středověcí řemeslníci a obchodníci používali k násobení prsty svých rukou. Byla by škoda, pokud by tato metoda zůstala utajena právě vám. Nyní se společně pustíme do malé násobilky.

Než začneme, musíme si něco ujasnit Podobně jako středověcí obchodníci musíme nejprve umět zpaměti všechny násobilkové spoje do 5 . 5 včetně. Ale to je lehké. Pomocí prstů na rukou můžeme počítat takové příklady, v nichž jsou oba činitelé větší než pět, nebo jeden z nich je roven pěti a druhý větší než pět. Budeme tedy počítat příklady 6 . 5, 8 . 9, 7 . 7 a další podobné.

Jak na to? Máme-li spočítat 7 . 8, vztyčíme na levé ruce dva prsty (7 je o 2 víc než 5) a na pravé ruce tři prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 2 + 3 počet jednotek: 3 . 2 tedy: 7 . 8 = 56 Vztyčené prsty sečteme a dostaneme počet desítek ve výsledku. Skrčené prsty vynásobíme a dostaneme počet jednotek.

Vyzkoušej si A teď nezbývá, než si to vyzkoušet s vlastními prsty. Počítej spolu s námi následující příklady: 8 . 7 6 . 5 7 . 7 6 . 6 5 . 9 9 . 6 9 . 8 5 . 8 6 . 7 8 . 9 9 . 7 7 . 5 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola

Další příklady Jde ti to? Celý postup si vyzkoušej ještě na dalších příkladech. Kontrolu prováděj spolu s námi. 7 . 8 5 . 5 8 . 5 5 . 6 7 . 6 9 . 9 8 . 6 5 . 7 6 . 8 8 . 8 6 . 9 7 . 9 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola

8 . 7 Na levé ruce vztyčíme tři prsty (8 je o 3 víc než 5), na pravé ruce dva prsty (7 je o 2 víc než 5). Výsledek počet desítek: 3 + 2 počet jednotek: 2 . 3 tedy: 8 . 7 = 56

6 . 5 Na levé ruce vztyčíme jeden prst (6 je o 1 víc než 5), na pravé ruce žádný prst (5 je stejně jako 5). Výsledek počet desítek: 1 + 0 počet jednotek: 4 . 5 tedy: 6 . 5 = 30

7 . 7 Na levé ruce vztyčíme dva prsty (7 je o 2 víc než 5), na pravé ruce dva prsty (7 je o 2 víc než 5). Výsledek počet desítek: 2 + 2 počet jednotek: 3 . 3 tedy: 7 . 7 = 49

6 . 6 Na levé ruce vztyčíme jeden prst (6 je o 1 víc než 5), na pravé ruce jeden prst (6 je o 1 víc než 5). Výsledek počet desítek: 1 + 1 počet jednotek: 4 . 4 tedy: 6 . 6 = 36

5 . 9 Na levé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5), na pravé ruce vztyčíme čtyři prsty (9 je o 4 víc než 5). Výsledek počet desítek: 0 + 4 počet jednotek: 5 . 1 tedy: 5 . 9 = 45

9 . 6 Na levé ruce vztyčíme 4 prsty (9 je o 4 víc než 5), na pravé ruce jeden prst (6 je o 1 víc než 5). Výsledek počet desítek: 4 + 1 počet jednotek: 1 . 4 tedy: 9 . 6 = 54

9 . 8 Na levé ruce vztyčíme 4 prsty (9 je o 4 víc než 5), na pravé ruce tři prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 4 + 3 počet jednotek: 1 . 2 tedy: 9 . 8 = 72

5 . 8 Na levé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5), na pravé ruce vztyčíme tři prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 0 + 3 počet jednotek: 5 . 2 tedy: 5 . 8 = 40

6 . 7 Na levé ruce vztyčíme 1 prst (6 je o 1 víc než 5), na pravé ruce dva prsty (7 je o 2 víc než 5). Výsledek počet desítek: 1 + 2 počet jednotek: 4 . 3 tedy: 6 . 7 = 42

8 . 9 Na levé ruce vztyčíme 3 prsty (8 je o 3 víc než 5), na pravé ruce čtyři prsty (9 je o 4 víc než 5). Výsledek počet desítek: 3 + 4 počet jednotek: 2 . 1 tedy: 8 . 9 = 72

9 . 7 Na levé ruce vztyčíme 4 prsty (9 je o 4 víc než 5), na pravé ruce dva prsty (7 je o 2 víc než 5). Výsledek počet desítek: 4 + 2 počet jednotek: 1 . 3 tedy: 9 . 7 = 63

7 . 5 Na levé ruce vztyčíme 2 prsty (7 je o 2 víc než 5), na pravé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5). Výsledek počet desítek: 2 + 0 počet jednotek: 3 . 5 tedy: 7 . 5 = 35

7 . 8 Na levé ruce vztyčíme 2 prsty (7 je o 2 víc než 5), na pravé ruce 3 prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 2 + 3 počet jednotek: 3 . 2 tedy: 7 . 8 = 56

5 . 5 Na levé i pravé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5). Výsledek počet desítek: 0 + 0 počet jednotek: 5 . 5 tedy: 5 . 5 = 25

8 . 5 Na levé ruce vztyčíme 3 prsty (8 je o 3 víc než 5), na pravé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5). Výsledek počet desítek: 3 + 0 počet jednotek: 2 . 5 tedy: 8 . 5 = 40

5 . 6 Na levé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5), na pravé ruce vztyčíme 1 prst (6 je o 1 víc než 5). Výsledek počet desítek: 0 + 1 počet jednotek: 5 . 4 tedy: 5 . 6 = 30

7 . 6 Na levé ruce vztyčíme 2 prsty (7 je o 2 víc než 5), na pravé ruce 1 prst (6 je o 1 víc než 5). Výsledek počet desítek: 2 + 1 počet jednotek: 3 . 4 tedy: 7 . 6 = 42

9 . 9 Na levé ruce vztyčíme 4 prsty (9 je o 4 víc než 5), na pravé ruce 4 prsty (9 je o 4 víc než 5). Výsledek počet desítek: 4 + 4 počet jednotek: 1 . 1 tedy: 9 . 9 = 81

8 . 6 Na levé ruce vztyčíme 3 prsty (8 je o 3 víc než 5), na pravé ruce 1 prst (6 je o 1 víc než 5). Výsledek počet desítek: 3 + 1 počet jednotek: 2 . 4 tedy: 8 . 6 = 48

5 . 7 Na levé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5), na pravé ruce vztyčíme 2 prsty (7 je o 2 víc než 5). Výsledek počet desítek: 0 + 2 počet jednotek: 5 . 3 tedy: 5 . 7 = 35

6 . 8 Na levé ruce vztyčíme 1 prst (6 je o 1 víc než 5), na pravé ruce 3 prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 1 + 3 počet jednotek: 4 . 2 tedy: 6 . 8 = 48

8 . 8 Na levé ruce vztyčíme 3 prsty (8 je o 3 víc než 5), na pravé ruce 3 prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 3 + 3 počet jednotek: 2 . 2 tedy: 8 . 8 = 64

6 . 9 Na levé ruce vztyčíme 1 prst (6 je o 1 víc než 5), na pravé ruce 4 prsty (9 je o 4 víc než 5). Výsledek počet desítek: 1 + 4 počet jednotek: 4 . 1 tedy: 6 . 9 = 54

7 . 9 Na levé ruce vztyčíme 2 prsty (7 je o 2 víc než 5), na pravé ruce 4 prsty (9 je o 4 víc než 5). Výsledek počet desítek: 2 + 4 počet jednotek: 3 . 1 tedy: 7 . 9 = 63

Matematické zdůvodnění (pro vyšší ročníky) počet vztyčených prstů .... a – 5 na levé ruce b – 5 na pravé ruce jejich součet .... (a – 5) + (b – 5) = a + b – 10 počet skrčených prstů ..... 10 – a na levé ruce 10 – a na pravé ruce jejich součin ... (10 – a) . (10 – b) = 100 – 10a – 10b + ab Součet vztyčených prstů (znamenajících desítky) plus součin skrčených prstů je hledaný součin, to je a . b a . b = 10 . (a – 10 + b) + (10 – a) . (10 – b) 10a – 100 + 10b + 100 – 10a – 10b + ab = a . b

Středověká násobilka Zvládli jste malou násobilku tak, jak ji používali středověcí obchodníci? Přišli jste na to, jak je možné, že takto funguje? Pak zasloužíte pochvalu. Naučte středověkou násobilku své mladší spolužáky. Literatura: Flegg, Graham: Numbers – Their History and Meaning. Andre Deutsch, London, 1983.