Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Scholastika VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Scholastika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Spor o univerzália Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filosofie úvod do problému....
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Atomisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Středověká filozofie - scholastika
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Filosofie křesťanského středověku
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Středověk - opakování Autor: Mgr. Martina Fišerová Datum: , ročník: 7. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
S POR O UNIVERZÁLIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.05.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Německá filosofie 19. století – Kantovi žáci
Aurelius Augustinus Mgr. Vladimír Velešík.
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
Pozitivismus Mgr. Vladimír Velešík.
Státní vyznamenání Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do křesťanské filosofie
Patristika Mgr. Vladimír Velešík.
Kultura Vladimír Velešík.
Scholastika Mgr. Vladimír Velešík.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
Filosofická antropologie
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Euroregiony Mgr. Vladimír Velešík.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Úvod do filosofie a religionistiky Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s dílem Tomáše Akvinského. Zařazuje jej do historického kontextu doby, stručně hodnotí jeho přínos pro formování scholastické filosofie. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.

Tomáš Akvinský (1225 – 1274) Život: aristokratický původ studoval v benediktinském klášteře v Monte Cassinu vstoupil do dominikánského řádu stal se učitelem církve posmrtně byl prohlášen za svatého

Dílo: komentáře k Aristotelovi menší filosofické spisy Suma theologická spisy ke křesťanské dogmatice Suma proti pohanům spisy k filosofii práva a státu

Učení Vztah vědění a víry → → mezi věděním a vírou nemůže nikdy nastat zákonitě uspořádaná říše skutečnosti → můžeme poznat; poznání je pravdivé a objektivní říše nadpřirozené (iracionální) pravdy → vymyká se filosofickému zkoumání → jedná se o nadpřirozené, nadrozumové pravdy, lidský rozum přesahující → můžeme je přijmout na základě víry → mezi věděním a vírou nemůže nikdy nastat rozpor (pravda nakonec vždy jedna = pochází od Boha)

Učení Důkazy boží existence: důkaz pohybu účinná příčina nahodilé a nutné stupně dokonalosti (stupně bytí) řízení světa (teleologický)

Učení Poznání Boha (má 3 základní rysy): je nepřímé → vše je dílo Boží analogické složené → poznání Boha je vždy nedokonalé Poznání světa → vycházíme ze zkušenosti; smysly však ukazují jen jednotliviny, obecniny ukazuje jen rozum

Učení Antropologie a psychologie člověk je jednotnou substancí duše a těla → duše je formující princip; je nesmrtelná, netělesná, je to čistá forma bez látky Etika přirozené ctnosti (získané) → moudrost, uměřenost, spravedlnost, statečnost nadpřirozené ctnosti → víra, láska a naděje

Zpětná vazba Na kterého antického filosofa navazoval ve svém díle Tomáš Akvinský? Definujte rozdíl mezi patristikou a scholastikou.

Zdroje a použitá literatura Soubor:Saint Thomas Aquinas.jpg. In: <i>Wikipedia: the free encyclopedia</i> [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Saint_Thomas_Aquinas.jpg Soubor:St-thomas-aquinas.jpg. In: <i>Wikipedia: the free encyclopedia</i> [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:St-thomas-aquinas.jpg

Zdroje a použitá literatura TRETERA, Ivo. <i>Nástin dějin evropského myšlení: od Thaléta k Rousseauovi</i>. 5. vyd. Praha: Paseka, 2006, 374 s. ISBN 80-718-5819-6. STÖRIG, Hans Joachim. <i>Malé dějiny filosofie :</i>. 7. přeprac. a rozšíř. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN 80-719-2500-4. HEJDUK, Jiří. <i>Občanský a společenskovědní základ</i>. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010-2011, 2 sv. (104, 160 s.). ISBN 978-80-7402-087-2. BARTONÍČKOVÁ, Klára. <i>Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva</i>. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8.