Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík
ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Úvod do filosofie a religionistiky Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s dílem Tomáše Akvinského. Zařazuje jej do historického kontextu doby, stručně hodnotí jeho přínos pro formování scholastické filosofie. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.
Tomáš Akvinský (1225 – 1274) Život: aristokratický původ studoval v benediktinském klášteře v Monte Cassinu vstoupil do dominikánského řádu stal se učitelem církve posmrtně byl prohlášen za svatého
Dílo: komentáře k Aristotelovi menší filosofické spisy Suma theologická spisy ke křesťanské dogmatice Suma proti pohanům spisy k filosofii práva a státu
Učení Vztah vědění a víry → → mezi věděním a vírou nemůže nikdy nastat zákonitě uspořádaná říše skutečnosti → můžeme poznat; poznání je pravdivé a objektivní říše nadpřirozené (iracionální) pravdy → vymyká se filosofickému zkoumání → jedná se o nadpřirozené, nadrozumové pravdy, lidský rozum přesahující → můžeme je přijmout na základě víry → mezi věděním a vírou nemůže nikdy nastat rozpor (pravda nakonec vždy jedna = pochází od Boha)
Učení Důkazy boží existence: důkaz pohybu účinná příčina nahodilé a nutné stupně dokonalosti (stupně bytí) řízení světa (teleologický)
Učení Poznání Boha (má 3 základní rysy): je nepřímé → vše je dílo Boží analogické složené → poznání Boha je vždy nedokonalé Poznání světa → vycházíme ze zkušenosti; smysly však ukazují jen jednotliviny, obecniny ukazuje jen rozum
Učení Antropologie a psychologie člověk je jednotnou substancí duše a těla → duše je formující princip; je nesmrtelná, netělesná, je to čistá forma bez látky Etika přirozené ctnosti (získané) → moudrost, uměřenost, spravedlnost, statečnost nadpřirozené ctnosti → víra, láska a naděje
Zpětná vazba Na kterého antického filosofa navazoval ve svém díle Tomáš Akvinský? Definujte rozdíl mezi patristikou a scholastikou.
Zdroje a použitá literatura Soubor:Saint Thomas Aquinas.jpg. In: <i>Wikipedia: the free encyclopedia</i> [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Saint_Thomas_Aquinas.jpg Soubor:St-thomas-aquinas.jpg. In: <i>Wikipedia: the free encyclopedia</i> [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:St-thomas-aquinas.jpg
Zdroje a použitá literatura TRETERA, Ivo. <i>Nástin dějin evropského myšlení: od Thaléta k Rousseauovi</i>. 5. vyd. Praha: Paseka, 2006, 374 s. ISBN 80-718-5819-6. STÖRIG, Hans Joachim. <i>Malé dějiny filosofie :</i>. 7. přeprac. a rozšíř. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN 80-719-2500-4. HEJDUK, Jiří. <i>Občanský a společenskovědní základ</i>. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010-2011, 2 sv. (104, 160 s.). ISBN 978-80-7402-087-2. BARTONÍČKOVÁ, Klára. <i>Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva</i>. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8.