Interkulturní rozdíly ve vizuální percepci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-12-Zaměstnání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
DESCRIBING A PHOTO, PICTURE, ART, PAST CONTINUOUS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-23-Počasí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_5_London (5) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Describing and comparing pictures Číslo vzdělávacího materiálu: AJ1-2 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_174.ANJ.12 Reported speech – Nepřímá řeč v AJ.
ANIMALS DO YOU KNOW THESE ANIMALS?.  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE  ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ  projekt v rámci vzdělávacího.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_6_London (6) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Adjectives expressing people´s qualities, a job interview Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba.
Relative clauses Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření25.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Shane Paul Hertnon Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_KOMUNIKACNI_SITUACE_20.
GE - Vyšší kvalita výuky
Angličtina: Oliver Cromwell
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Rodina (Family) B1 Tematická oblast
Angličtina: George Washington
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Angličtina: Thomas Jefferson
Verbs + prepositions, adjectives + prepositions
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Jméno Příjmení, další jména Ústav konstruování
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Interkulturní rozdíly ve vizuální percepci
XII. Binomické rozložení
Space Ing. Jaroslav Bernkopf.
Co je kognitivní psychologie?
LONDON´S BURNING - práce s textem
Interkulturní rozdíly ve vizuální percepci
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Eye-Trackingový výzkum mezikulturních odlišností ve zrakovém vnímání
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Angličtina: William I Tematická oblast
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Interkulturní rozdíly ve vizuální percepci Psychologické teorie Jiří Čeněk

Co je to interkulturní psychologie?

Proč různé kultury vnímají různě

Proč vnímáme rozdílně

Proč vnímáme rozdílně 2 skupiny faktorů Role prostředí a zkušenosti Sociální faktory

Prostředí a zkušenosti s ním jako determinanty vnímání Faktor kognitivní zátěže: Díky zkušenosti nejsme zahlceni podněty, pokaždé se na ně s údivem nedíváme.

Prostředí a zkušenosti s ním jako determinanty vnímání Percepční sety: percepční očekávání, některé interpretace impulzů mají větší šanci se vytvořit než interpretace jiné.

Prostředí a zkušenosti s ním jako determinanty vnímání Percepční sety: Blakemore, Cooper (1970) https://www.youtube.com/watch?v=QzkMo45pcUo

Prostředí a zkušenosti s ním jako determinanty vnímání Rozdílné prostředí = rozdílné zkušenosti rozdílná percepční očekávání rozdílné vnímání světa okolo

Oblasti výzkumu percepce v interkulturním kontextu Dále: percepce barvy, tváří, distribuce pozornosti Oblast Specifické téma Metody Vnímání vzorů Symetrie Patco test, Test diskriminačního učení   Prostorová orientace Mentální rotace, porovnávání figur, rozpoznání figur Percepce obrázků Percepce hloubky Epitomické a eidolické obrázky, Hudsonův test, Jahoda a McGurk test Konstanty velikosti a tvaru Kresebné testy, horizontální-vertikálníl iluze, Müller-Lyer iluze, Sanderův parallelogram Rozpoznávání objektů Nedokončené figury, obrázky objektů reálného světa

Prehistorie výzkumů zrakové percepce

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Civilizované vs. „primitivní“ kultury

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Segall et al (1990): 3 hypotézy o rozdílech ve vnímání mezi lidmi z industrializovaných a rozvíjejících se zemí Hypotéza vytesaného světa (Carpentered world hypothesis) Hypotéza zkreslení perspektivy (Foreshortening hypothesis) Hypotéza sofistikovanosti (Sophistication hypothesis)

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Carpentered world hypothesis: Tendence jedinců, kteří vyrůstají v prostředí bohatém na pravé úhly interpretovat nepravoúhlé obrazy na zornici jako pravoúhlé objekty. Zkoumáno pomocí iluzí Sanderův paralelogram

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Carpentered world hypothesis: Muller-Lyerova iluze According to the Rochester Institute of Technology, in the three-dimensional world, depth perception concerns judging distance. The closer an object is to the retina, the larger it is on the retina. However, in the two-dimensional world of the Muller-Lyer illusion, our brain makes assumptions about the relative depths of the two shafts based on monocular (pictorial) cues. We are used to seeing outside corners of buildings as near to us with the top and bottom of the corner sloping out and away (like the outward slanting fins of the Muller-Lyer illusion). We are used to seeing inside corners of buildings as farther from us with the top and bottom of the corner sloping in somewhat towards us (like the inward slanting fins of the Muller-Lyer illusion). The retina is saying that the two shafts are the same length but the brain is interpreting the Muller-Lyer as a depth issue, with the shaft that looks like an outside corner being closer and the shaft that looks like an inside corner being farther away. In other words, the retina is saying "two shafts equal" and the brain is saying "outside shaft shorter than inside shaft". Psychologists have attempted to support this theory that the Muller-Lyer illusion is caused by our experiences with outside and inside corners, by showing the illusion to an African tribe that lived in circular huts and therefore had no perceptual experiences with corners. People in this tribe didn't seem to be fooled by the illusion thus supporting the "experience with corners" explanation of the illusion.

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Foreshortening hypothesis: Rozdíly mezi lidmi žijícími na pláních s otevřenými scenériemi a lidmi žijícími v relativně uzavřeném okolí (prales, údolí, města) Pláně: málo zkušeností s vertikálními objekty, vertikální objekty se jim zdají delší – jako by to byly dlouhé horizontální objekty Lines in the horizontal plane that extend away from the observer appear to be horizontal; a short vertical line in a drawing may be represented as relatively long horizontal line. For people living in wide, flat planes with open sceneries, there would be a great ecological validity to interpret vertical lines in the retina as long horizontal lines. On the other hand, people living in relatively closed environments such as a rain forest or valley dwellers should be less susceptible to horizontal-vertical illusions.

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Horizontální-vertikální iluze

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Hypotéza sofistikovanosti: Zkušenost s obrazovým materiálem Percepční vodítka Konvergence Binokulární disparita Lineární perspektiva Interpozice Konstanta velikosti… Zkušenost s obrazovým materiálem determinuje schopnost interpretace percepčních vodítek 2D a 3D „vnímači“

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Hudson (1960). Negramotní v JAR Respondents presented set of pictures like this. 1st: Asked to identify elements of the picture. 2nd: Asked what the man was doing and whether the elephant or the antelope was closer to him. Answer: Antelope closer, aiming at the antelope – 3D interpretation (school going respondents) Other answers: 2D interpretation (other respondents)

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Deregowski (1980). Research participants were shown a drawing of two squares, one behind the other and connected with a single rod. They were also given sticks and modelling clay and asked to build a model of what they saw. Almost all the 3-D perceivers built a 3-D object. Participants who did not readily perceive depth in pictures tended to build a flat model.

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Participants were asked to copy a 'two pronged trident’; a tantalising drawing that confuses many people. The confusion is apparently a direct result of attempting to interpret the drawing as a 3-D object. When asked to copy the ambiguous trident participants who were classified as 3-D perceivers spent more time looking at the ambiguous trident than at the control trident, whereas 2-D perceivers did not differ significantly in the time spent viewing each of the two tridents. Or in other words the 2D perceivers could copy the trident quicker than the 3D perceivers.

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Který objekt je nejblíže? 2D vnímači to nedovedou.

Prehistorie výzkumů zrakové percepce Turnbull (1961): Afričtí pagmejové Pygmies lived in dense jungle that limited their visual experience to relative short distances. One day researcher took Kenge, one of the pygmies, out of the forest for the first time. As they were driving across the broad plane, Kenge looked to the distance where a herd of buffalo were grazing and asked what kind of insects they were. Limited visual experience with seeing objects in the far distance.

Sociální faktory ve zrakovém vnímání

Závislost a nezávislost na poli Witkin, Berry: Některé tradiční společnosti mají vnímání podobnější industriálním společnostem než jiným tradičním společnostem. Otázka rozlišení objektu a pozadí (pole), na kterém se objekt nachází. 2 Kognitivní styly: Zavislý na poli Nezávislý na poli

Závislost a nezávislost na poli Metoda: Embedded Figures Test

Závislost a nezávislost na poli Rychlá detekce: Nezávislý na poli Pomalá detekce: Závislý na poli Vyšší závislost na lidech v okolí = vyšší závislost na poli Faktor Field dependent Field independent Způsob obživy Farmáři Lovci a sběrači Typ společnosti Moderní, industrializovaná Tradiční Region Ne-Západní Západní Pohlaví Ženy Muži Zyměřenost na cíl Kooperace Kompetice Identita Vzájemná závislost Nezávislost

Moderní teorie

Holistický a analytický kognitivní styl (Nisbett) Srovnávání 2 industrializovaných kulturních oblastí: The West (Western Europe, USA) Jihovýchodní Asie (Japonsko, Jižní Korea, Čína) Vysvětlit, kde vznikají rozdíly

Holistický a analytický kognitivní styl (Nisbett) Holistický kognitivní styl: Pozornost věnována kontextu Analytický kognitivní styl: Pozornost věnována fokálnímu objektu a jeho atributům Př: Masuda (2001) Vysvětlit, kde vznikají rozdíly

Rozdíly mezi východem a západem Další možný zdroj rozdílů mezi V a Z: Nezávislé/vzájemně závislé sociální vztahy (zemědělství (rýže) snaha o redukci sociálního napětí) Kolektivistické/individualistické kultury Vysvětlit, kde vznikají rozdíly

Rozdíly mezi východem a západem Filozofická tradice Kulturní oblast Řecko Čína Formalizovaná logika Ano Ne Composition of a matter Diskrétní objekty (atomy) Spojité substance Pozornost soustředěna na Výrazné objekty a jejich charakteristiky; objekty a jejich vlastnosti kategorizovány Pole, ve kterém jsou lokalizovány výrazné objekty; vztahy mezi objekty a prvky pole Myšlení Analytické Holistické Snaha o Nalezení pravdy Nalezení harmonie Vysvětlit, kde vznikají rozdíly

Náš výzkum

Paradigma: Pozornost věnovaná objektu vs. pozadí Čemu věnujeme pozornost nejdříve? Ovlivňuje manipulace s pozadím zapamatování FO? Slepota ke změně: https://www.youtube.com/watch?v=0grANlx7y2E Vysvětlit, kde vznikají rozdíly

Náš výzkum Vzorek: Češí * čeští Vietnamci * Vietnamci (studenti) Metoda: série experimentů INDCOL/FLT/Flicker/FaB Software Hypothesis Vysvětlit, kde vznikají rozdíly

Náš výzkum Flicker paradigm Vysvětlit, kde vznikají rozdíly

Děkuji za pozornost