Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alternativní teorie, kritika klasické politické ekonomie
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Socialismus název socialismus je odvozen od slova sociální, vyjadřuje tak požadavek na sociální spravedlnost společné všem proudům socialismu jsou: a)
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
TEST 13 POLITOLOGIE Ve které zemi získaly ženy volební právo nejdříve ? A.Norsko B.Rakousko C.ČSR D.Francie.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Filosofie úvod do problému....
Marxismus a jeho varianty
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Atomisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_12_INOVACE_02B_19_Úmluva o právech dítěte TEMA:Člověk.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
„Filosofové doposud svět vysvětlovali, jde však o to – změnit ho.“
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ekonomické teorie. Klasická škola Adam Smith David Ricardo  Zákon klesajících výnosů  Teorie komparativní výhody.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
N OVOPOZITIVISMUS Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.17.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Průmyslová revoluce průběh
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Filozofie osvícenství v Německu
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Německá filosofie 19. století – Kantovi žáci
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Pozitivismus Mgr. Vladimír Velešík.
Průmyslová revoluce Kladno.
Státní vyznamenání Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Poklasická filozofie - Marxismus
Dějiny EU Mgr. Vladimír Velešík.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Ekonomické teorie.
Kultura Vladimír Velešík.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Filosofická antropologie
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Euroregiony Mgr. Vladimír Velešík.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Průmyslová revoluce 10 Technická revoluce.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Empirismus, racionalismus a experiment
Karl Heinrich Marx
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Marxismus Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: únor 2013 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Úvod do filosofie a religionistiky Materiál seznamuje studenty z formováním marxistické filosofie. Zaměřuje se na tzv. zdroje marxismu i na předchůdce marxistické filosofie. Nosnou částí je výklad některých částí díla Karla Marxe. Materiál se využije v kterékoliv části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.

Marxismus

3 zdroje marxismu: utopický socialismus (Saint-Simon, Fourier, Ouwen) klasická anglická politická ekonomie (Adam Smith, David Ricardo) německá klasická filosofie (Hegel, Feuerbach)

Ludwig Feuerbach (1804 – 1872) studoval teologie v Heidelbergu – opustil univerzitu odešel studovat filosofii do Berlína velkou část života věnoval pouze filosofické tvorbě Dílo: Podstata křesťanství Ke kritice Hegelovy filosofie Podstata náboženství Přednášky o podstatě náboženství

původně vycházel z Hegela, ale postupně se mu vzdaloval do popředí materialistický názor o prvotnosti přírody; soustředil se na kritiku náboženství „Bůh nestvořil člověka, ale naopak člověk Boha.“ – tj. převrácený vztah antropologický materialismus láska je nejhlubším lidským vztahem (má na mysli tělesnou – pohlavní – lásku) – „užitečnější, než psát filosofická pojednání, je zplodit hodně potomků.“

Karel Marx (1818 – 1883) narodil se v Trevíru studoval práva, stal se novinářem emigroval a žil v Paříži, později v Bruselu a Londýně zabýval se mezinárodní politikou vstoupil do Svazu komunistů stal se duchovním vůdcem I. internacionály

Dílo: Německá ideologie Bída filosofie Úvod ke kritice Hegelovy filosofie práva Kritika politické ekonomie Kapitál Komunistický manifest

marxistická filosofie se skládá z: dialektického materialismu historického materialismu dialektický materialismus – příroda svět je objektivní realita, existuje mimo vědomí a nezávisle na něm; hmota je prvotní, vědomí je cosi odvozeného (myšlení je produkt hmoty) dialektická metoda (příroda = věčně se pohybující, neustále se měnící výsledek souboje protikladných sil) negace je nutná „Stromy by rostly do nebe.“ celý svět je jediný ohromný živoucí, neustále plynoucí a přetrvávající, rozpor

historický materialismus – společnost výroba a směna je základem každého společenského řádu → příčiny všech společenských změn a politických převratů musíme hledat nikoli v hlavách lidí, ale ve změnách způsobů výroby a směny dva faktory ve výrobě: výrobní síly výrobní vztahy sociální revoluce → změna společensko ekonomické formace (otrokářství – feudalismus – kapitalismus) existence dvou nepřátelských (antagonistických) skupin – tříd → třídní boj materiální základna (bytí) ↔ odraz ↔ ideologická nadstavba (vědomí)

Bedřich Engels (1820 – 1895) rodina vlastnila velké textilní továrny podporoval finančně i materiálně Marxe a jeho rodinu Dílo: Kapitál (dokončil druhý díl, napsal třetí) Původ (Vznik) rodiny, soukromého vlastnictví a státu

rozlišuje tři hlavní skupiny lidského vývoje: divošství barbarství civilizace každé skupině potom odpovídá určitý typ rodiny: promiskuita skupinová rodina (matriarchát) monogamní rodina (patriarchát)

WEGER, August. Soubor:Feuerbach Ludwig. jpg [online]. [cit. 27. 11 WEGER, August. Soubor:Feuerbach Ludwig.jpg [online]. [cit. 27.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Feuerbach_Ludwig.jpg (L. Feuerbach) ICONNU. Soubor:Karl Marx 001.jpg [online]. [cit. 27.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karl_Marx_001.jpg (K. Marx) BEZ AUTORA. Soubor:Engels.jpg [online]. [cit. 27.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Engels.jpg (B. Engels) TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha - Litomyšl: Paseka, 2006, ISBN 80-7185-819-6 STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4 LIESSMANN, Konrad; ZENATY, Gerhard. O myšlení. Olomouc: Votobia, 1994, ISBN 80-85619-94-6