Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Využití poměru v kartografii Jak bude velké hřiště? Výlet podle mapy.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sčítání a odčítání mnohočlenů jednočlen 3x 2 4y5z 3 4x 2 y + -5x 3 x.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Měření délky pevného tělesa
Lichoběžník Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Elektronická učebnice - II
Poměr.
zpracovaný v rámci projektu
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY 58,326 …..zaokrouhli na desetiny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Desetinná čísla v geometrii - obvod geometrických útvarů
25.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků II. OBSAH a OBVOD
Opakování na 4.písmenou práci 6.ročník
Obsah geometrických útvarů
Krácení a rozšiřování poměru
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Rovnice ve slovních úlohách V.
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_01 Dělitel a násobek
1. Křížovka Věci, která má tvar, rozměr, říkáme
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Elektronická učebnice - II
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZLOMKY I. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Procvičení a upevnění učiva
zpracovaný v rámci projektu
Poměr v základním tvaru.
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
MATEMATIKA Poměr, úměra.
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Příprava na 1. čtvrtletní písemnou práci
POMĚR.
11.1 Sčítání do 20 s přechodem přes desítku
46.1 Podobnost C´ B´ A´ C Změř úsečky a zapiš jejich délky.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Zlomky Sčítání zlomků..
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10_M7_Hanak
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Poměr v základním tvaru.
2.1 DESETINNÁ ČÍSLA Sčítáme 0,123 Odčítáme 11,9 12,04 - 8,69 3,2066
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
27.1 Vlastnosti a konstrukce lichoběžníků I.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Slovní úlohy na dělitelnost
Opakování 2. písemná práce
20.1 Malá násobilka - násobení
Poměr a trojčlenka - opakování
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
14.1 Objem krychle a kvádru Zdroje:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Transkript prezentace:

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 18.1 Poměr Zdroj: http://rvp.cz/ F. Běloun a kol.: SBÍRKA ÚLOH Z MATEMATIKY PRO ZŠ, SPN 1993 A. Šarounová a kol.: MATEMATIKA 7 II.díl, Prometheus, 1998 Co znamená „tým A vyhrál nad týmem B 38 ku 35“ ? Členy poměru Základní tvar poměru Převrácený poměr Rozšiřování a krácení poměru Rozdělit číslo v daném poměru Změnit číslo v daném poměru Měřítko map a plánů Autor: Mgr. Hana Jirkovská

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 18.2 Co už umíme a) Porovnávat - o kolik ? 30 je o 20 více než 10 30 je o 20 méně než 50 - kolikrát ? 20 je 5x více než 4 4 je 5x méně než 20 b) Zlomky - krácení, rozšiřování, rovnost zlomků, základní tvar, část celku, smíšené číslo, převrácený zlomek, početní výkony se zlomky c) Čísla soudělná a nesoudělná - soudělná jsou čísla 20 a 15, protože jejich společný dělitel je číslo 1 a 5 - nesoudělná jsou čísla 20 a 21, protože jejich společný dělitel je jen číslo 1 d) Jednotky délky a jejich převody Klikni

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 18.3 Nové pojmy - Členy poměru: a : b, 3 : 2, 6 : 11 čteme á ku bé, tři ku dvěma, šest ku jedenácti - Krátit a rozšiřovat poměr: 15 : 10 = 3 : 2 3 : 2 = 9 : 6 Rozšíříme třemi, 3 . 3 = 9, 2 . 3 = 6 Společný dělitel je 5, 15 : 5 = 3, 10 : 5 = 2 - Poměr v základním tvaru: 12 : 20 = 3 : 5, protože největší společný dělitel 12 a 20 jsou 4, zkrátíme čtyřmi, čísla 3 a 5 jsou již nesoudělná - Rovnost poměrů: 20 : 50 = 2 : 5 = 4 : 10 = 6 : 15 = 14 : 35 …. výsledek dělení je stejný - Postupný poměr: 3 : 5 : 7 počet členů poměru je větší než dva - Měřítko map a plánů: 1 : 10 000 chápeme, že 1 cm na mapě znamená 10 000 cm ve skutečnosti 3

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 18.4 Výklad nového učiva a) Vlastnosti poměru - oba porovnávané údaje musí být ve stejných jednotkách - poměry lze psát jako zlomky a tak s nimi i počítat b) Urči převrácený poměr k poměru 1 : 2 Odpověď je 2 : 1 c) Doplň chybějící člen poměrů 3 : 7 = x : 28 Řešení: 28 : 7 = 4, 3 . 4 = 12, x = 12 d) Rozděl číslo 100 na dva díly v poměru 2 : 3 Řešení: 2 + 3 = 5 dílů, 100 : 5 = 20 1 díl má hodnotu 20, 2 díly znamenají 40, 3 díly znamenají 60 Odpověď: Číslo 100 rozdělíme na 40 a 60. e) Změň číslo 16 v poměru 3 : 2 Řešení: Číslo 16 zvětšujeme, protože 3 : 2 = 1,5. Tedy x : 16 = 3 : 2. 16 : 2 = 8, 8 . 3 = 24 Odpověď: Nové číslo je 24. (Lze také počítat 16 . 1,5 = 24) f) Na mapě s měřítkem 1 : 200 000 jsou obce A a B od sebe vzdáleny 8,5 cm. Jaká je jejich vzdálenost ve skutečnosti? Řešení: 1 cm na mapě znamená 200 000 cm ve skutečnosti, což je 2 km. 8,5 . 2 = 17 Odpověď: 8,5 cm na mapě znamená 17 km ve skutečnosti. 4

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 18.5 Procvičení a příklady a) Jaké je měřítko plánu, když 2 cm na něm představují 30 metrů? Řešení: 2 cm odpovídají 30 metrům = 3000 cm. 1 cm odpovídá (3000 : 2) 1 500 cm. Odpověď: Měřítko plánu je 1 : 1500. b) Odměna 500 Kč se má rozdělit mezi dva studenty v poměru 7 : 3. Kolik Kč dostane každý z nich? Řešení: 7 + 3 = 10 dílů, 1 díl = 50 Kč (500 : 10), 7 dílů = 7 . 50 = 350 Kč, 3 díly = 3 . 50 = 150Kč Zkouška: 350Kč + 150Kč = 500Kč Odpověď: Jeden student dostal 350 Kč a druhý 150 Kč. c) Rozměry fotografie jsou 100 mm a 130 mm. Jaké by byly při zmenšení v poměru dvě ku pěti? Řešení: První neznámý rozměr je x. Platí x : 100 = 2 : 5, 100 : 5 = 20, 20 . 2 = 40, x = 40 mm Druhý neznámý rozměr je y. Platí y : 130 = 2 : 5, 130 : 5 = 26, 26 . 2 = 52, y = 52 mm Odpověď: Rozměry zmenšené fotografie jsou 40 mm a 52 mm. d) Zkrať poměr 125 : 70 na základní tvar. Řešení: Hledáme největší společný dělitel čísel 125 a 70. Je to 5. Vydělíme 125 : 5 = 25 a 70 : 5 = 14. Odpověď: Základní tvar daného poměru je 25 : 14. 5

18.6 Složitější slovní úlohy Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 18.6 Složitější slovní úlohy a) Vypočti výměru sadu tvaru obdélníka, který má na plánu s měřítkem 1 : 2 000 rozměry 12 cm a 8 cm. Řešení: 2 000 cm = 20 m, tedy 1 cm na plánu představuje 20 m ve skutečnosti. 12 cm představuje 240 m (12 . 20 = 240), 8 cm představuje 160 m (8 . 20 = 160). Obsah obdélníka se vypočte podle vzorce S = a . b. S = 240 . 160 = 38 400, S = 38 400 m2 = 384 a. Odpověď: Výměra sadu je 384 arů. b) Mosaz je slitina mědi a zinku v poměru 3 : 2. Kolik gramů mědi a zinku je v mosazném tělese o hmotnosti 350 g? Řešení: Ve slitině je 3 + 2 = 5 dílů látky. Ve 350 gramech představuje 1 díl 70 gramů (350 : 5 = 70). 2 díly mají hmotnost 140 gramů (70 . 2 = 140), 3 díly mají hmotnost 210 gramů (70 . 3 = 210). Zkouška: 140g + 210g = 350g Odpověď: V tělese z mosazi o hmotnosti 350 gramů je 140 gramů zinku a 210 gramů mědi. c) Oblek stál původně 29 000 Kč. Cena byla dvakrát postupně snížena v poměru 8 : 5 : 2. Kolik stál oblek po druhém zlevnění? Řešení: Cena obleku po prvním zlevnění je x, po druhém zlevnění y. Platí 29 000 : x : y = 8 : 5 : 2. 29 000 : 8 = 3625 (to je 1 díl původní ceny), 3625 . 5 = 18125 (cena po prvním zlevnění) 3625 . 2 = 7 250 (cena po druhém zlevnění) Odpověď: Konečná cena obleku po druhém zlevnění je 7 250 Kč. 6

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 18.7 CLIL - ratio Vocabulary Poměr – Ratio Měřítko mapy – A scale of map Základní tvar poměru – Basic form of the ratio Člen poměru – Term of ratio Převrácený poměr – Inversed ratio Rozšířit poměr – Enlarge a ratio Rozdělit číslo v daném poměru – Divide number in the ratio Zkrátit poměr – Abridge a ratio Změnit číslo – Change number Exercise Divide 132 nuts in ratio 3 : 8. Solution: 3 + 8 = 11, 132 : 11 = 12, 12 . 3 = 24, 12 . 8 = 96 Proof: 24 + 96 = 132 Answer: The nuts are divided in two parts. One part contains 24 nuts and the second contains 96 nuts. 7

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 18.8 Test 1. Vyjádři v základním tvaru poměr první veličiny ke druhé: 1 km, 150 m a) 1:150 b) 1000:150 c) 20:3 d) 30:2 2. Vypočti neznámý člen v rovnosti poměrů: x : 30 = 8 : 10 a) x = 24 b) x = 32 c) x = 20 d) x = 40 3. Ve třídě je 15 chlapců a 12 dívek. Vyjádři poměr jejich počtů v základním tvaru. a) 15 : 12 b) 5 : 4 c) 4 : 5 d) 10 : 8 4. a) 12 b) 15 c) 17 d) 19 5. a) 20 cm b) 23 cm c) 16 cm d) 30 cm Petr zatloukl za půl hodiny osm hřebíků. Martin byl šikovnější a za stejnou dobu zatloukl více hřebíků v poměru 3 : 2. Kolik jich bylo? Jak daleko na mapě s měřítkem 1 : 800 000 budou od sebe Praha a Brno, jestliže jejich přímá vzdálenost je ve skutečnosti 184 km? Řešení: 1. c), 2. a), 3. b), 4. a), 5. b) 8

18.9 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 18.9 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník 7. ročník Klíčová slova Poměr, měřítko Anotace Prezentace popisující pojem poměr, jeho význam a užití v praxi a při řešení úloh využívajících měřítko plánů a map