Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 11.4.2012 Název: VY_52_INOVACE_30_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky- plování těles Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Plování těles Potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa, plování nestejnorodých těles
FVZ - vztlaková síla Fg – gravitační síla Dokresli do obrázku síly, které působí na žraloka ponořené do kapaliny. FVZ - vztlaková síla Fg – gravitační síla
Doplň znamení nerovnosti v tabulce, tabulku: Hustota pevné látky ρ, hustota kapaliny ρk Vztah sil působících na těleso Výslednice sil ρ ρk Fg FVZ > směřuje svisle dolů potápí se > < směřuje svisle vzhůru stoupá < je nulová vznáší se = =
Doplň z čeho mohou být tělesa v akváriu. například: těleso t1 ze železa těleso t2 voda v mikrotenovém sáčku těleso t3 z korku Vymysli další možnosti. t3 t2 t1
Vyber z MFCH tabulek tělesa, která by plavala v : glycerolu, jestliže víš, že hustota glycerolu ρ = 1 260 kg/m³. Etanolu, jestliže víš, že hustota etanolu ρ = 789 kg/m³ Která tělesa by plavala i ve vodě? hnědé uhlí: ρ = 1 200 kg/m³ bakelit: ρ = 1 200kg/m³ pryž: ρ = 1 100kg/m³ dubové dřevo: ρ = 700 kg/m³ smrkové dřevo: ρ = 650 kg/m³ borové dřevo: ρ = 500 kg/m³
Najdi v MFCH tabulkách, v které kapalné látce by plavalo železo. železo má hustotu ρ = 7 800 kg/m³ Jediná kapalná látka, která má větší hustotu je rtuť, ρ = 13 500 kg/m³.
Vyřeš úlohu: Plove ve vodě, glycerolu,… Klesá ke dnu v etanolu, … Stejnorodé těleso, které má hmotnost 7,92kg, objem 10dm³. Podle MFCH tabulek najdi kapaliny, v kterých těleso Plove Klesá ke dnu Zápis: m= 7,92kg V = 10 dm³= 0,01m³ ρ = m/V = 7,92 / 0,01= 792 kg/m³ Plove ve vodě, glycerolu,… Klesá ke dnu v etanolu, …
Napiš správnou odpověď: Mohou plavat ve vodě i tělesa s větší hustotou než má voda? železná loď je nestejnorodé duté těleso. Proč plavou ponorky nad vodou i pod vodou? Před potopením napustí vodou komory, tím zvětší hmotnost, potopí se. Před vynořením vypustí vodu z komor, vzduch v komorách umožní vynoření ponorky. ANO
Přiřaď: rybník Svět Středozemní moře Na plavce působí větší Fvz. plave se snáze větší hustota plave se hůře menší hustota Na plavce působí menší Fvz.
Domácí úkol: Najdi příklad, kdy se lodní doprava setkala s plovoucím ledovce. Proč se tato loď potopila? Který spisovatel se zabýval plováním různých těles? Najdi na internetu hmotnost dopravní největší lodě? Vytvoř z dvou kousků modelíny tvar, který na vodě plave, který se potopí.
Anotace Cíl hodiny: Opakování pojmu plování těles, využití v praxi, souvislost plování těles jejich hustoty a tvaru. Práce s prezentací: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 7. 8. ročník při fyzice. Průřezová témata: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992. BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, 2000, ISBN 80-7196-119-1.