Identifikace regulovaných soustav

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Násobení a dělení lomených výrazů
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceElektromagnetická.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulované.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceOdporové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceOperační.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada37 AnotaceMěření.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceZáklady.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceMěřítka.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceZpětná.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Elektrické stroje netočivé
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Druhy topidel VY_32_INOVACE_18_354
Můstkový usměrňovač, řízené usměrňovače
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Kombinované zesilovací stupně
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Pracovní třídy zesilovačů
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Aritmetické operace v číselných soustavách
Fyzikální konstanty – bod tání, bod varu
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO
Měření posuvným měřítkem
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Strojní obrábění – Praktická úloha 4
Pracovní a dilatační spára
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Strojní obrábění – Praktická úloha 1
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
MĚŘENÍ II. MIKROMETR VY_32_INOVACE_30_600
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Transkript prezentace:

Identifikace regulovaných soustav STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Identifikace regulovaných soustav VY_32_INOVACE_37_753 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 37 Anotace Identifikace regulovaných soustav Klíčová slova Regulovaná soustava, přechodová charakteristika, vstupní a výstupní veličina, dynamické vlastnosti, rovnovážný stav, zesílení, činitel samoregulace Předmět Mechatronika, Automatizace Autor, spoluautor Ing. Josef Sýkora Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, vyhledávání informací Stupeň a typ vzdělávání Střední škola, učiliště Cílová skupina 3. ročník, žáci 17 – 18 let, obor Mechatronik Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Vlastní zdroje - viz poslední strana

Identifikace regulovaných soustav MECHATRONIKA Identifikace regulovaných soustav

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Při vyšetřování regulovaných soustav zjišťujeme jejich dynamické vlastnosti, které potřebujeme znát pro určení vhodného regulátoru pro jeho optimální seřízení a pro kontrolu stability regulačního obvodu Zpravidla vystačíme se zjištěním přechodové charakteristiky, z níž lze potřebné údaje odměřit nebo vypočítat.

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Při měření vycházíme z ustáleného (rovnovážného) stavu tzn., že: akční veličina je nastavena na určitou hodnotu regulovaná veličina má hodnotu, která je úměrná tomuto nastavení obě veličiny se po určitou dobu nesmí měnit

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Dále pokračujeme: změníme skokem vstupní veličinu v pravidelných intervalech (např. jednou za 20 s) odečítáme a zapisujeme hodnoty výstupní (regulované) veličiny tak dlouho, až se ustálí na nové hodnotě z naměřených hodnot potom sestrojíme graf čímž získáme přechodovou charakteristiku

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Pokud je k dispozici vhodný zapisovač, s výhodou jej použijeme. Z charakteristiky potom odečteme o kolik se změnila výstupní veličina zkonstruujeme dobu průtahu a dobu náběhu a z těchto údajů vypočítáme činitel samoregulace zesílení regulované soustavy

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Příklad: Zjištění přechodové charakteristiky výměníku tepla Ve výměníku se připravuje ze studené vody voda teplá, jejíž teplota se má udržovat na určité hodnotě.

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Regulace se provádí změnou průtoku topné páry. vstupní veličinou je stupeň otevření (poloha) parního ventilu výstupní (regulovanou) veličinou je teplota ohřívané vody

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Výměník uvedeme do ustáleného stavu: regulační ventil je otevřen na hodnotu y = 10 mm teplota vody x = 80 C Potom započneme měření: otevřeme ventil na 20 mm, tj. y = 10 mm každých 20 s odečítáme výstupní teplotu tak dlouho, až se nemění To nastane asi za 15 minut a teplota potom je 120 C. Změna výstupní veličiny, tj. x = 40C.

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Naměřené hodnoty vyznačíme v souřadnicích t a x a jejich spojením získáme přechodovou charakteristiku.

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Z charakteristiky odměříme časové konstanty: dobu průtahu Tu = 1,5 min. dobu náběhu Tn = 4,5 min. doba přechodu Tp = 6 min.

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Činitel samoregulace této soustavy je Znamená to, že změnu teploty o 1 C dosáhneme otevřením nebo přivřením ventilu o 0,25 mm.

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Zesílení této soustavy je Znamená to, že změna nastavení ventilu o 1 mm způsobí změnu teploty vody ve výměníku o 4 C.

VYŠETŘOVÁNÍ REGULOVANÝCH SOUSTAV Z poměru doby průtahu Tu a doby náběhu Tn zjistíme, jak obtížná bude regulace této regulované soustavy – výměníku: Znamená to, že pro regulaci teploty v tomto výměníku by postačoval P-regulátor a neměly nastat problémy.

Souhrn učiva Kontrolní otázky: Vysvětli pojem „ustálený (rovnovážný) stav“! Popiš postup při konstrukci přechodové charakteristiky! Co to je činitel samoregulace – definice (co udává), jak se vypočítá? Co je to zesílení regulované soustavy – definice, jak se vypočítá? Jak z přechodové charakteristiky zjistím velikost zesílení a činitel samoregulace?

Použité zdroje Text i obrázky vlastní STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Text i obrázky vlastní