Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavba slova.
Advertisements

SLOVA ODVOZENÁ ODVOZOVÁNÍ
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Digitální učební materiál
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Elektronická učebnice - I
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_10
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
SLOVNÍ ROZBORY Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
TVOŘENÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN PŘÍPONOU -NÝ
Přednáška P11 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
POSTUP PŘI SLOVOTVORNÉM ROZBORU
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk 5 Autor: Mgr. Martina Durinová ZDVOJENÉ SOUHLÁSKY - nn - - dd - - zz -
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_01 _Slova příbuzná, stavba slova I. část Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4.,5. ročník Šablona projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odvozování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
STAVBA SLOVA Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Odvozování adjektiv Autor Chňoupková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Stavba slova Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr. Hana Třetinová Číslo a název klíčové aktivity:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_14_Odvozování, od. substatntiv Autor Chňoupková.
Mgr. Michal Oblouk. TVOŘENÍ TVARŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN příponou –NÝ, -NÍ – od podstatných jmen s kořenem končícím souhláskou –N den + ní = denní kámen + ný.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_02 _Slova příbuzná, stavba slova II. část Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4.,5. ročník Šablona projektu:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
ŘEČ JE NEJDOKONALEJŠÍ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDEK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
KOMPLEXNÍ VĚTNÝ ROZBOR
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_09_Stavba slova
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346,příspěvková org.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
SLOVOTVORNÝ ROZBOR a MORFEMATICKÝ ROZBOR
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Stavba slova Autor Chňoupková Martina

Mgr. Martina Chňoupková Stavba slova Mgr. Martina Chňoupková

Pro odlehčení: Pokračujte v řadě: Alex, Bohumil, Cecilka… i, po, pes, máma … prak, les, cvik, lok, … písek, prášek, paleček, … bučí, fárá, leze, myslí, piká …

Stavba slova slova dělíme na: základová odvozená Slovo základové: od něj bylo jiné slovo přímo odvozeno let – výlet - výletník

Morfémová stavba slova morfém = nejmenší jednotka nesoucí nějaký význam kořen – část slova společná všem příbuzným slovům, nositel jejich společného významu (škola, školní, školák, poškolák, školnice) předpona – část slova stojící před kořenem, obměňuje jeho význam (po-školák) přípona – část slova stojící za kořenem, obměňuje jeho význam (škol-ák) koncovka – stojí na konci slova, může být spojena s příponou, mění se při skloňování nebo časování Příponami tvoříme nová slova, koncovkami pouze tvary téhož slova.

Rozbor stavby slova přepisovatelé pře- -pis- -ova- -tel- -é předpona kořen přípona koncovka pře- -pis- -ova- -tel- -é

Slovotvorná stavba slova Slovotvorný základ část slova společná pro slovo základové a odvozené Slovotvorný prostředek (formant) jeho pomocí se tvoří nové slovo od slova základového

Slovotvorný rozbor peřina peřinka SZ = peřin SP = -ka (příponová část)

Z jednoho základového slova může být utvořeno více různých slov Z jednoho základového slova může být utvořeno více různých slov. Vznikají pak tzv. slovotvorná hnízda. V animaci je naznačeno postupné vytváření takového slovotvorného hnízda. http://athena.zcu.cz/ecestina/kurz/eb/HTML/9/default.htm -2-

Pokuste se doplnit slovotvorné hnízdo: novota novinka novinářův

Definujte pojmy: kořen předpona přípona koncovka

Slova příbuzná: Slova příbuzná jsou slova se společným kořenem, tím jsou si významově blízká. Např.: lesník - lesík Pozor: Kořen některých slov zní stejně, ale tato slova nejsou příbuzná. Př.:hodit, hodinka

Rozhodněte, zda následující dvojice slov lze označit termínem slova příbuzná. časný – nečas lest – lesák běžet – utíkat mezírka – mezi závod – psovod dítě – miminko učební - učebna

Vyberte pouze slova příbuzná, své tvrzení zdůvodněte: poučení, učitelský, doučovat, ručitel, výuka, poukaz, záruka, ukázka, vyučování, neukázat, doručit, vyloučit, učení, rozloučení Utvořte podobnou skupinu slov.

Ke každému ze schémat napište alespoň pět slov (volte substantiva, adjektiva i slovesa): PŘEDPONA KOŘEN KOCOVKA KOŘEN PŘÍPONA KONCOVKA PŘEDPONA KOŘEN PŘÍPONA KONCOVKA KOŘEN PŘÍPONA PŘÍPONA

Proveďte slovotvorný rozbor: divošský mužský spisovatel SO: divošský SZ: divoch slovo bylo odvozeno příponovou částí –ský; ch se změnilo v š SO: mužský SZ: muž slovo bylo odvozeno příponovou částí –ský SO: spisovatel SZ: spisovat slovo bylo odvozeno příponovou částí –tel

Které slovo je základové? doplatek plat doplatit splátka železný železnice železo železničář pruhovaný pruh proužek proužkový kamínek zkamenět kámen kamenný

Domácí úkol: Proveďte rozbor stavby slova a slovotvorný rozbor u následujících slov, uveď alespoň dvě slova příbuzná: pečovatel přírodní odůvodnitelný nejistota