Tomáš Kaválek BSS 191 Soudobé ozbrojené konflikty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konflikt v Sýrii Tereza Janků
Advertisements

013456… The Numbers Číslice The numbers we write are made up of algorithms, (1, 2, 3, 4, etc) called arabic algorithms, to distinguish them from.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Arabsko-izraelský konflikt
Sýrie a Libanon.
Kurdové.
Al-Džumhuríja al-Irákíja
Transport (8. ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Bilanční centrum Ing. Pavel Brychta, CSc. ředitel Bilančního centra
RG ASIE – ARABSKÉ JARO Název školy
Emergency services – 8 ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Turecko Eliška Novotná.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Rozšíření Islámu v dnešní době
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník 1 Arabské číslice.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Gay / LGBT rights Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Irácko-íránská válka ( )
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
The USA - early history JANA ZEMANOVÁ. The American War of Independence (1775 – 1783)  Atlantic coast  13 colonies  1773 Boston tea party.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Geopolitické souvislosti krize v oblasti.
Gabriela Neveselá, UČO: باقية وتتمدد.  se-dal-porazit-behem- tydne/?fb_action_ids= &fb_action_types.
 Terorismus je hrubé zastrašování politických odpůrců hrozbou síly a užití různých forem násilí. Vedle individuálního terorismu existuje terorismus.
Jana Sítařová Liga arabských států. Arabská liga Vznik: 22. března 1945 Sídlo: Káhira, Egypt Členové: 22 zemí Úřední jazyk: arabština Hlavní orgán: arabská.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
CZECH BANK HOLIDAYS MAY, JULY
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 1
The USA national symbols
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
System of government Tematická oblast Angličtina: The USA
Angličtina: Martin Luther King
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Angličtina: Franklin D Roosevelt
Vojenství od konce Studené války
Digitální učební materiál
Oblast Aleppa: Strategický cíl opozice i režimu
Čeština: 1. lekce Czech language: 1st lesson
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
15. The War of Independence
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
LONDON´S BURNING - práce s textem
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
OBSAH: The names of the months
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

Tomáš Kaválek BSS 191 Soudobé ozbrojené konflikty 16. 5. 2017 Válka v Sýrii Tomáš Kaválek BSS 191 Soudobé ozbrojené konflikty 16. 5. 2017

Obsah Moderní historie Sýrie Charakteristika Sýrie Válka v Sýrii Aktéři války v Sýrii Pozice regionálních a globálních hráčů Řešení války v Sýrii?

Moderní historie Sýrie 1923-1946 – Francouzský mandát pro Sýrii a Palestinu 1936 – smlouva o nezávislosti, ale FR odešla až v r. 1946 1958-1961 – Syrská arabská republika s Egyptem (pan-arabská vize, pod vedením Násira) 1956 – pak se SSSR 1970 – puč Háfize Asada (otec Bašára), baasistická ideologie: Autoritativní režim, vláda jedné strany, posilování alavitů, marginalizace sunnitů Tvrdé potlačování Muslimského bratrstva (předvoj organizované opozice v Sýrii od 70. let) od r. 2000 – Bašár Asad (vs. bratr Háfize, Rifát Asad; starší syn Basel Asad) Naděje na „Damašské jaro“? Pouze omezené reformy, spíše ekonomická liberalizace, tvrdé potlačování opozice (např. 2004 v Qámišlí) Snahy o „normalizaci vztahů“ (Izrael, Turecko, Irák po Saddámovi, US?) vs. irácká dobrodružství po r. 2003

Charakteristika Sýrie před válkou cca 23 milionů obyvatel cca 80 % vodní zdrojů = Eufrat (al-Firát)

Oil Proved reserves, 2015 (million barrels) Petroleum and other liquids supply, 2014 (thousand b/d) Petroleum and other liquids consumption, 2013 (thousand b/d) 2,500 33 224 Natural gas Proved reserves, 2015 (billion cubic feet) Dry natural gas production, 2013 (billion cubic feet) Dry natural gas consumption, 2013 (billion cubic feet) 8,500 187 200

Arabové sunnité – 59,1 % Alavité – 11,8 % Křesťané – 9,3 % Kurdové 8,9 %

Sunnité – 71,6 % Šíité – 3,2 % Křesťané – 11,2 % Alavité – 11,3 %

Válka v Sýrii I formování protivládních protestů požadujících reformy od začátku března 2011, inspirace dalšími arabskými revolucemi (Tunisko, Egypt, Libye…) odpověď režimu v podobě rozsáhlých represí, střelby do civilistů – vize rychlého potlačení možné rebelie ze strany bezpečnostního aparátu vs. Reformy (breaking point na konci března 2011 – Asadův projev v parlamentu) eskalace, červenec 2011 – zformování „Svobodné syrské armády“ (zběhové) Annanovo příměří duben/květen 2012 -> červen 2012 - Geneva I leden/únor 2014 – Geneva II 2014 – ISIS již plně na scéně v Sýrii

Válka v Sýrii II září 2015 – ruská intervence únor 2016 – Geneva III srpen 2016 – turecká intervence (Operation Euphrates Shield) s cílem kontrolovat hranici mezi západním břehem Eufratu a Afrínem září 2016 – příměří vyjednané mezi USA a Ruskem prosinec 2016 – dobytí Aleppa únor/březen 2017 – Geneva IV březen 2017 – neúspěšné rozhovory v Astaně (vyústění snahy Íránu, Ruska a Turecka) květen 2017 – pokračující americká podpora Syrian Democratic Forces (SDF)

Council on Foreign Relations, 1. 4. 2016, „Who Is Bashar al-Assad Council on Foreign Relations, 1. 4. 2016, „Who Is Bashar al-Assad? Power Profile: Bashar al-Assad“ http://www.cfr.org/syria/bashar-al-assad/p37690

během války zahynulo přes cca 400 tisíc lidí (UN), 13 milionů opustilo domovy (z toho 5 milionů opustilo Sýrii) lokální vs. regionální vs. globální faktory: A) lokální (represivní režim opírající se hojně o menšiny - alavité, křesťané vs. arabská sunnitská většina) B) regionální (Írán vs. Saúdská Arábie a Turecko soupeří o vliv v regionu) C) globální (Asad je klíčový ruský spojenec na Blízkém východě)

A) Lokální úroveň

Postupné štěpení opozičních ozbrojených skupin Nacionalisté (často Arabové sunnité) – FSA… „umírnění islamisté“ (Islámské fronta od listopadu 2013; Ahrár aš-Šám?, Džajš al-Fatáh od r. 2015…) Radikální islamisté (an-Nusra, ISIS…) + politická (exilová) opozice

Politická opozice 8/2011 – zformována Syrian National Council Deficit propojení s realitou v Sýrii a na bojišti (FSA a Local Coordination Committees) Silnější pozice Muslimského bratrstva Blíže Turecku 11/2012 – založena National Coalition for Syrian Revolutionary and Opposition Forces (Syrian National Coalition - SNC), včetně zhruba třetiny z 60 členů ze Syrian National Council Roztříštěnost Nadále deficit propojení s realitou v Sýrii, s vizí „revolucionářů“ Sporná role Syrian Military Council (FSA) + další… Podrobněji o politické opozici a vývoji Free Syrian Army viz bc. práci Petra Sedláčka z r. 2017 s názvem „Vývoj skupiny Syrská osvobozenecká armáda“ (https://is.muni.cz/auth/th/427046/fss_b/427046_sedlacek_bak_prace_2017_final.pdf)

Aktéři Syrian Opposition Free Syrian Army Southern Front of the Free Syrian Army Ahrar al-Sham Independent Islamists Hay’at Tahrir al-Sham (formerly Jabhat an-Nusra) Transnational Sunni groups Coalitions (e.g. Jaysh al-Fatah) Syrian Democratic Forces Assad government forces Pro-government militia Shi’ite and non-Syrian groups Islamic State Podrobněji o aktérech viz aktuální text na Belling Cat: https://www.bellingcat.com/news/mena/2017/04/29/factions-syrian-civil-war/

Mironova and Whitt (2014): Islamists at a Glance: Why Do Syria’s Rebel Fighters Join Islamist Groups? (The Reasons May Have Less to Do With Religiosity Than You Might Think ). Political Violence at a Glance. (https://politicalviolenceataglance.org/2014/08/13/islamists-at-a-glance-why-do-syrias-rebel-fighters-join-islamist-groups-the-reasons-may-have-less-to-do-with-religiosity-than-you-might-think/)

While Islamists unanimously claim to support the goals of their group (in Table 1), we suspect that they may feel pressure to over-represent their own religiosity and group ties. In a follow-up question, only about two-thirds (71%) of Islamists claimed that they joined to fight for Islam, and to build an Islamic State, and only a quarter (25%) claimed that this was their main reason for fighting. Also, when we ask them, why do you think others joined your group? (Table 2), the overtly religious reason to fight for Islam is not even among the top three responses. The most popular reasons are remarkably similar to those of FSA fighters (#1 to defend their community, #2 because Assad must be defeated, and #3 to take revenge against Assad forces). (Mironova – Whitt, 2014)

Vybraní aktéři války v Sýrii podrobněji Strana demokratické unie (PYD) a její milice Syrian Democratic Forces (SDF) (zal. 10/2015) Islámský stát v Iráku a aš-Šámu (ISIS)

B)/C) Regionální/globální úroveň

Pozice regionálních a globálních hráčů válka v Sýrii je vysoce transnacionalizovaný konflikt, který je součástí širšího regionálního (i globálního) soupeření o vliv na Blízkém východě pro-asadovský tábor: Rusko (navýšení ruské přítomnosti v září 2015) Írán Hizballáh (Irák) Syrští Kurdové (PYD/YPG) opoziční tábor: Země Perského zálivu v čele se Saúdskou Arábií Turecko USA a Evropa Jaké jsou důvody jednotlivých aktérů pro podporu opozice či režimu?

Řešení války v Sýrii? vyčerpanost stran konfliktu a jejich sponzorů? budoucnost Sýrie? (s Asadem či bez něj?, kooptace opozičních aktérů a naložení se zbytkem?, mezinárodní garance?, návrat uprchlíků?) pozice Kurdů?

Díky za pozornost!