VÝVOJ ČLOVĚKA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDNÍ EVROPA V PRAVĚKU
Advertisements

PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
6. ročník Pravěk.
Opakování – dějepis 6.třída Milan Šimek
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
II. Pravěk 8. Doba bronzová.
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ.
Pravěk II. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o době kamenné.
Vznik státních útvarů I.
Pravěk Mgr. Jitka Moskvová.
PRAVĚK.
Dějepis 6. ročník Mgr. Lenka Venclová 2009.
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
STŘEDNÍ EVROPA V PRAVĚKU
Pravěk.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Paleolit 6. ročník.
Život člověka v době kamenné
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Člověk rozumný (Homo sapiens)
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
Nejstarší lidé dnešního typu
6. ročník Pravěk.
II. Pravěk 6. Neolit a eneolit.
Dějepis Doba kamenná 1.
Časová osa pravěku 3 mil. – př. n. l.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Čtvrtohory vývoj člověka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Pravěk.
Zemědělci v době kamenné
PRAVĚKÉ UMĚNÍ – let př.n.l..
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
         VY_32_INOVACE_81.19 Jméno autora: Iva Vondrová
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
PRAVĚK Starší paeolit Střední paeolit
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6-13_ eneolit Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_06
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
O nejstarších dějinách Čech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Pravěk.
(Homo sapiens) 200 tisíc let před n. l tisíc let př. n. l.
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
STŘEDNÍ EVROPA V DOBĚ ŽELEZNÉ
Doba kamenná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

VÝVOJ ČLOVĚKA

AUSTRALOPITHECUS -jeden z nejstarších předchůdců člověka

Lebka – australo-pithecus

Periodizace pravěku A) podle materiálu: paleolit, mezolit, neolit, eneolit = starší, střední, mladší, pozdní doba kamenná, chalkolit = doba měděná, doba bronzová, doba železná, doba římská B) podle způsobu hospodaření: 1. přisvojovací (sběr a lov) 2. výrobní ( * zemědělství, pastevectví = 1. spol. dělba práce * řemesel = 2. spol. dělba práce)

PALEOLIT vývoj rodu Homo před 3 mil. let přisvojovací hospodářství od konce třetihor a čtvrtohory střídání dob ledových (pokles o 10˚C) dob meziledových (nárůst o 3˚C) vznik lidské kultury = hmotná a duchovní hodnota

HOMO HABILIS- Člověk zručný

Nejstarší paleolit – h. habilis východní Afrika – Olduvaj lov drobné zvěře sekáče – otloukání, štípání ve skupinách řeč kruhovitá obydlí

HOMO ERECTUS - člověk vzpřímený

STARÝ PALEOLIT – H. ERECTUS v Evropě maximální ochlazení v morénách pazourky pěstní klíny užívání ohně Afrika, Asie, Evropa Přezletice u Prahy

Homo erectus - sídliště

Homo erectus Pěstní klín– opracovaný pazourek sloužící k lovu a zpracovávání ulovených zvířat

Homo erectus – místa nálezů kosterních pozůstatků

HOMO SAPIENS

NEANDRTÁLES Lebka člověka neandrtálského

Střední paleolit – h. sapiens úštěpy a pěstní klíny specializovaný lov (sobi, medvědi, mamuti) rozdělával oheň rituální pohřby, milodary tlupy chaty, jeskyně Afrika, Evropa, Asie

HOMO SAPIENS SAPIENS

MLADÝ PALEOLIT – H. SAPIENS SAPIENS PŘIROZENÁ DĚLBA PRÁCE zrychlení vývoje, artikulovaná řeč JV a střed. Evropa a Přední východ čepele – škrabadla, hroty, rydla, vruty, vrtáčky, (pazourek, křemenec, obsidián) specializovaný lov, kočovnictví za zvěří oštěp, luk, šíp jeskyně, převisy, příbytky z kostí a kůlů Dolní Věstonice, Předmostí u Přerova

Vyhledej v učebnici, co je trasologie

Vznik umění před 25 000 lety umění náboženské představy, kult figurky z pálené hlíny jeskynní malby (S Španělska a J Francie, 200 jeskyní) reliéfy, rytiny plastiky žen (venuše), zvěře, náčelnické hole https://www.youtube.com/watch?v=qyIf Pbn0RDs https://www.youtube.com/watch?v=Un Sq0c7jM-A malba šamana, nohy bizona, parohy – úspěšný lov

Před 25 000 lety rozšíření do Ameriky a Austrálie přes pevninské mosty po době ledové zvýšení mořské hladiny, izolace potomků vlivem místních podmínek vznik ras

Mezolit – h. sapiens sapiens konec kořistnického způsobu života před 10 - 8 000 lety změna přírodních podmínek: konec doby ledové, oteplení, * lesy, lesostepi konec putování za zvěří – lovecké revíry, pes menší skupiny

Mezolit: střední d. k. mikrolity - drobné hroty (šípy, kopí, harpuna) ostří z drobných artefaktů obydlí zatopena

Neolit: mladší doba kamenná 10 000 – 9 000 A pozvolná změna hospodaření – výrobní,* zemědělství a pastevectví 1. společenská dělba práce Přední východ (úrodný půlměsíc), Dálný východ, Střední a Jižní Amerika horská údolí – nové plodiny (pšenice, ječmen) domestikace (ovce, kozy, gazely, antilopy)

Novinky „neolitické revoluce˝ pevné stálé příbytky (kruhové, hliněné, vepřovice) hrnčířství – ručně, vypálené kamenné nástroje hlazené, broušené, vrtané tesly = kamenné hlazené sekerky na dřevo, srp z kamenných čepelek

mletí - drcení obilí oděvy ruční kamenné dvoudílné mlýnky vertikální stav len, konopí hliněná závaží přesleny – setrvačníky při navíjení na vřeteno

Neolitická kolonizace lepší podmínky růst počtu obyvatelstva potřeba nových území „suchá cesta˝: přes Turecko, Řecko Balkán „mokrá cesta˝: Egejské moře, monoxyly

Čechy v neolitu 5 500 A lineární keramika, vypíchaná, lengyelská (kultovní rondely) Slovensko, Morava, Čechy Bylany, Březno, Mohelnice vesnice: 6-10 domů domy dlouhé 8-45 m, široké 6-7 m asi 50 osob= rod v 1 domě 2-3 rodiny společná práce, rovnoměrné rozdělování, matriarchát úkol: Z čeho se tak usuzuje? Uč. s. 21

lineární keramika rondel

Hospodaření žďáření, stěhovavé hospodaření pšenice, hrách, čočka obilní sila ovce, kozy, hovězí dobytek

Materiál, ritus pazourek a sůl z Německa a Polska výpravy pohřbívání pazourek a sůl z Německa a Polska neexistuje ještě obchod lineární – kosterní ritus vypíchaná – žárový ritus

ZRYCHLENÝ VÝVOJ v Palestině 8 000 A Jericho – nejstarší město obchod se solí a přírodním asfaltem z Mrtvého moře kamenná zeď, příkop, kamenné věže, okrouhlé chaty z vepřovic 3 000 obyvatel

Eneolit – pozdní doba kamenná 4000 - 2000 A Evropa Středomoří zpomalený vývoj v důsledku podnebí J, S, V: eneolit N a Skandinávie: pozdní neolit Chalkolit (doba měděná) rychlejší vývoj řemeslníci a obchodníci nevýrobní skupina lidí (kněží, úředníci, bojovníci)

Znaky: vynález kola a vozu vznik metalurgie= zisk kovu z rudy nový materiál – měď * nadprodukt 2. společenská dělba práce – oddělení řemesel zdokonalení zemědělství (oradlo, jařmo, jho, pšenice, ječmen) patriarchát, úkol: Jaké důkazy vedou k tomuto tvrzení? Uč. s. 25 vynález kola a vozu vznik metalurgie= zisk kovu z rudy hutnění= tavba měděné rudy

sekery a sekeromlaty těžba pazourku v dolech vznik dálkového obchodu (měděná ruda, pazourek, sůl) domestikace koně nákolní sídliště= na břehu jezera, na dřevěných podlahách na kůlech, Švýcarsko, Německo, Itálie, Rakousko hradiště= středisko hosp., správní, náboženské (na vyvýšeninách, na srázech) majetkové rozdíly mezi vesnicemi => boje v Evropě indoevropské jazyky

Kult a pohřbívání: Megality = kamenné kultovní a pohřební památníky: přímoří: aleje = kamenné řady vnitrozemí: dolmeny = chodbovité hroby menhiry = velké vztyčené balvany (Carnac) cromlechy = kamenné kruhy (Stonehenge)

Čechy v eneolitu kultura nálevkovitých pohárů (Makotřasy - tyglík = hliněný tavicí pohárek, mohyly, exaktní vědy – matematika, zeměměřičství, astronomie) kultura šňůrové keramiky (kostrový ritus ve skrčené poloze, ženy – levý, muži – pravý bok) kultura zvoncovitých pohárů (změna polohy pohřbívání)

nález člověka Ötzi z počátku doby bronzové http://www.stream.cz/slavnedny/756955-den-kdy-byl- nalezen-otzi-19-zari Úkoly do sešitu: kdy, kdo, kde, které státy, okolnosti smrti, postavení ve společnosti, nemoci, výška

Pravěk v nás, o experimentální archeologii http://www.ceskatelevize.cz/porady/10150778447-historie-cs/216452801400025-pravek-v- nas