CRIME Mgr. Zdislava Šmídová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Advertisements

Emergency services – 8 ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK441 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4.ročník.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Online piracy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Gender Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Gay / LGBT rights Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy LAW BREAKERS VERBCRIMINALCRIMECZECH MEANING STEALTHIEF -THIEVESKrást, zloděj…. ROBROBBERYVyloupit.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Punishment Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-14 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky cizích.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_ANJ54 Název školy SPŠ.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Art Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-29 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Petra Skotnicová EMERGENCY THE POLICE THE FIRE SERVICES THE AMBULANCE SERVICE SERVICE.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_20_First_aid.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace AUTOR: Mgr. Marta Rozsívalová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_Angličtina 9.ročník TEMA: Test revision, London –
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Tichotová NÁZEV:VY_32_INOVACE_04A_20_CRIME TEMA:Situace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Relative clauses Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření25.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Mezilidské vztahy (interpersonal relationships) B2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky.
Každodenní život (Everyday Life) B2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAngličtina: Maturitní ústní zkouška.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Společnost (Society) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: Maturitní ústní zkouška Datum vytvoření.
Angličtina: Queen Victoria
The USA national symbols
Angličtina: Oliver Cromwell
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Rodina (Family) B1 Tematická oblast
The USA political system
Angličtina: Martin Luther King
Zvířata (animals, pets) B2
Angličtina: George Washington
Getting Around London Mgr. Naďa Bisová.
Communication Mgr. Naďa Bisová.
Angličtina: Thomas Jefferson
Verbs + prepositions, adjectives + prepositions
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Angličtina: Christopher Columbus
Název vzdělávacího materiálu
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
Název vzdělávacího materiálu
Společnost (Society) B2
Digitální učební materiál
MASS MEDIA Mgr. Naďa Bisová.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jídlo (Food, Meals) B2 Tematická oblast Angličtina: ústní zkouška
Autor: Mgr. Kateřina Suková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
THE USA ITS HISTORY Mgr. Zdislava Šmídová.
Angličtina: Horatio Nelson
Angličtina: William I Tematická oblast
Digital Photography Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

CRIME Mgr. Zdislava Šmídová

Anotace Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.AJ.13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: březen 2013 Ročník: 3. ročník a 4. ročník – čtyřleté gymnázium (RVP-G) Septima a Oktáva – osmileté gymnázium (RVP-G) Anotace: Tento materiál by vytvořen jako téma pro maturitní okruh: Crime na Gymnáziu a JŠ Svitavy; přibližně na jednu, popřípadě více vyučovacích hodin (pro výklad i opakování – shrnutí učiva). Obsahuje jednak přehled faktografických údajů, tak i anglickou ustálenou terminologii, doplněné o interaktivní cvičení: doplňovací cvičení, rozhovory s diskuzí na dané téma (role-play). Je primárně zaměřen na dva poslední ročníky gymnázia, i přesto se dá využít i v nižších ročnících osmiletého i čtyřletého studia vcelku nebo jeho jednotlivé části. Pomůcky: interaktivní tabule Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Anglický jazyk Tematický okruh Crime

CRIME Offences Categories Classification Law breakers Punishment + death penalty Duties of the police Crime prevention Bullying

DISCUSSION Discuss in pairs: What is a crime? How many law breakers can you name? What do you know about punishment?

CRIME is one of society’s oldest problems a violation of criminal law countries vary greatly in their definitions Conditions that affect the amount of crime also vary from one society to another They may include the proportion of urban population, the proportion of young and old people in the society, and the degree of conflict among various cultural, economic and racial groups.

OFFENCES Indictable offences: Statutory offences: include major crimes such as arson, assault, burglary, kidnapping, murder, assassination,rape, robbery and theft are generally punished by long terms of imprisonment, by death penalty/capital punishment Statutory offences: are minor offences include acts that cause annoyance to the public, most traffic offences and minor cases of dishonesty are generally punished by fines and court orders/ community service  

CATEGORIES against people against property against public order and public morality - assault, kidnapping, murder and sexual attacks arson, burglary, forgery, fraud, theft, vandalism and embezzlement   disorderly conduct, illegal gambling, prostitution or public drunkenness

CLASSIFICATION Crimes can be classified in various ways: organized crime white-collar crime political crime computer crime providing illegal goods and services, gambling, prostitution, the illegal sale of drugs and loan sharking - cheating in tax payments, petty thefts as well as large-scale stock market swindles - acts of terrorism, assassinations of leading political figures, plane hijacking and bombing - a criminal has obtained passwords to access important restricted data (e.g. fraud or theft)  

LAW BREAKERS VERB CRIMINAL CRIME CZECH MEANING STEAL THIEF -THIEVES Krást, zloděj…. ROB ROBBERY Vyloupit BURGLAR Vloupat se MUG MUGGING Přepadnout ASSAILANT ASSAULT Zaútočit SHOPLIFT SHOPLIFTING Krást v obchodě PICKPOCKET Krást z kapes RAPE Znásilnit HIJACKER HIJACK(ING) Únést (letadlo…) KIDNAP KIDNAP (ING) Únést (člověka) BLACKMAILER BLACKMAIL SET FIRE TO/ SET sth ON FIRE ARSON SMUGGLER VANDALISE VANDALISM Vandalizovat LAW BREAKERS THEFT ROBBER BURGLE BURGLARY MUGGER ASSAULT SHOPLIFTER STEAL PICKPOCKETING RAPIST HIJACK KIDNAPPER BLACKMAIL Vydírat ARSONIST Žhářství SMUGGLE SMUGGLING Pašovat VANDAL

LAW BREAKERS VERB CRIMINAL CRIME CZECH MEANING TERRORISE TERRORIST Terorizovat SWINDLE Ošidit FAKE Falšovat FORGE FORGERY Falšovat, padělat EMBEZZLER EMBEZZLEMENT Zpronevěřit BRIBE - BRIBERY Brát úplatky MANSLAUGHTER Neúmyslné zabití KILL KILLING Zabít ASSASSINATE ASSASSINATION Spáchat atentát HOMICIDE Vražda MURDERER MURDER Zavraždit LAW BREAKERS TERRORISM SWINDLER FAKE FAKE FORGER EMBEZZLE KILLER ASSASSIN MURDER

LAW BREAKERS Complete the sentences with these words: an arsonist, burglar, forger, kidnapper, smuggler, pickpocket, murderer, mugger, assassin, embezzler, hijacker, rapist 1)………hijacks a plane or other vehicle / takes control of a plane usually for political reasons. 2) ………makes illegal copies of money, documents, etc. in order to cheat people. 3) ………enters a building illegally in order to steal (e.g. from a house) 4)…….. is a person who has killed sb deliberately/intentionally and illegally. 5) ……. deliberately sets fire to property, especially buildings. 6)……takes sb away illegally and keeps them as a prisoner and demands money for their return (ransom). 7) …. threatens or attacks sb in order to steal their money in a public place. 8) …. murders sb important or famous, for money or for political reasons. 9) ….. steal money that they are responsible for or that belongs to their employer. 10) ….. forces sb to have sex when they do not want to. 11)….. steals money, etc. from other people’s pockets in crowded places. 12)……takes goods into or out of a country illegally (e.g. drugs, cigarettes…) hijacker forger burglar murderer arsonist kidnapper mugger assassin embezzler rapist pickpocket smuggler

DISCUSSION Discuss in pairs what punishment to give the criminal: How to punish thieves who attacked an old lady and stole her purse? How to punish a person who drank and caused a car accident and killed a 13-year boy? How to punish murderers who raped and then killed 2 young girls and committed the crime several times? Are you for or against the death penalty?

PUNISHMENT community service fine sentence life sentence / life imprisonment death sentence - work helping people in the local community that sb does without being paid because they have been ordered to by a court as a punishment (e.g. cleaning, painting, sweeping roads and pavements) - a sum of money that must be paid as punishment for breaking a law or rule - is the punishment given by a court e.g. jail/prison s., a light/heavy sentence, life sentence, death sentence - is the punishment by which sb spends the rest of their life in prison - is the legal punishment of being killed for a serious crime  

PUNISHMENT Capital punishment is the legal killing of a person for a crime they have been proved in a court of law to have committed USA: the death penalty is used in 38 states will be used:- ethal injection(poisonous chemical) - the electric chair - hanging, a firing squad - the gas chamber is passed on people found guilty of murder People argue that it is immoral and that if a mistake is made it cannot be put right. does not prevent people from committing murder

PUNISMENT Capital punishment Britain for murder was abolished in 1965 but it can still be passed on anyone found guilty of treason (= crimes against the state) Some British people think that the death penalty should be brought back for crimes such as terrorism (= the use of violence for political aims) or the murder of a police officer but Parliament has voted several times against this.  

DUTIES OF THE POLICE they investigate various cases they arrest / make arrests and question crime suspects (video) they carry out a search of a building they check out sb’s alibi they search for clues / murder weapons, etc. and provide evidence to the court they take statements from witnesses they help find missing people they patrol streets to prevent crimes they ensure safety on the roads they direct traffic they keep people at a police station hold information about people and their criminal records in many countries they carry guns in other words: they make people obey the law and to prevent and solve crime Motto: Help (serve) and protect

DISCUSSION Discuss in pairs: How to protect our own safety, our homes and property? Write down as many examples as you can.

CRIME PREVENTION The police: should be given more time for crime prevention should visit schools more money should be spent on advertising should be better educated should be better equipped and coordinated 

CRIME PREVENTION Ordinary people: should be taught how to protect their own safety, their homes and property e.g. leave lights on in some rooms when they go out, watch the other houses in the street when people are not at home, check whether all windows and doors are locked have mobile phones with them, do not leave expensive gadgets inside cars at night, have a dog in the garden, have their house equipped with the burglar alarm, should not have large amounts of money at home, put expensive and valuable things – e.g. jewellery, documents, etc. into a safe

ROLE-PLAY Work in pairs. Answer these questions and express your opinion. 1) Have you ever been robbed/burgled/mugged? 2) Are you for or against the death penalty? 3) What classification and categories of crime can you name? 4) What kind of punishment do you know? 5) How many law breakers can you name? 6) Write down the main duties of the police. 7) How to protect yourself and your property against crime? 8) How to recognize that somebody is being bullied? How to help?

Zdroje a použitá literatura KNIŽNÍ ZDROJE: EL-HMOUDOVÁ, Dagmar. Angličtina - Maturitní témata. Český Těšín: Petra Velanová, Třebíč, 2006, ISBN 9788086873046. FORD, Martyn; KING, Dave. Timesaver. For Real! English in Everyday Situations. London: Scholastic Ltd., 2003, ISBN 9781900702232. AUTOR NEUVEDEN. Leave me alone. Praha: časopis Bridge, 2010. FOTOGALERIE: Veškeré použité obrázky pocházejí z otevřené galerie Microsoft Office (Powerpoint). Veškeré hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla.