Odchylky od pravidelného skloňování podstatných jmen Výkladová prezentace
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace) Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_06_01_04 Předmět Český jazyk Téma (název prezentace) Odchylky od pravidelného skloňování podstatných jmen Autor Marie Provazníková Metodický popis (anotace) Výkladová prezentace je určena žákům 6. - 7. ročníku. Upozorňuje na odchylky od pravidelného skloňování podstatných jmen – převážně názvů částí těla. Zaměřuje se i na výjimky při skloňování. V interaktivním cvičení mají žáci utvořit správný tvař. Řešení je obsaženo na další straně.. Poté mají samostatně utvořit věty s danými slovy. V závěru žák provede zhodnocení svých znalostí pomocí smajlíků – při kliknutí na smutného smajlíka si zopakují učivo v daném cvičení. Při kliknutí na veselého smajlíka si žáci vyluští křížovku – zadání se objeví při kliknutí na číslo.
Názvy částí těla Některá podstatná jména, která označují části lidského (zvířecího) těla, mají v množném čísle zvláštní tvary. V jednotném čísle se tato podstatná jména shodují se svým vzorem.
Skloňování podstatných jmen ruce 1., 4. a 5 pád 2. pád rukou 3. pád rukám 6. pád rukou i rukách 7. pád rukama nohy 1., 4. a 5 pád 2. pád nohou i noh 3. pád nohám 6. pád nohou i nohách 7. pád nohama
oči 1., 4. a 5 pád 2. pád očí 3. pád očím 6. pád očích 7. pád očima ruce 1., 4. a 5 pád uši 2. pád uší 3. pád uším 6. pád uších 7. pád ušima
Zakončení –ma v 7. pádě množného čísla mají také zdrobněliny těchto slov holčička s modrýma očičkama dítě s malýma ručičkama
Koncovka přídavných jmen, koncovka některých zájmen a číslovek se přizpůsobuje koncovce podstatného jména svýma očima, mezi čtyřma očima s velkýma ušima, se zlatýma rukama
Utvoř správný tvar: Zahrabali to (vlastní ruce) _________________. Kýval (tlusté nohy)_______________________. Držel hrnec za (obě ucho)_________________. Měl na punčoše (dvě oko) _________________. Koupil stolek se (tři nohy)__________________. Dědeček houpal vnoučka na (kolena)________. Malé dítě jedlo (ruce)____________________. Lidé odnesli vítěze na (ramena)_____________. Nemám rád mastná (oko) na polévce________.
Zahrabali to vlastníma rukama. Kýval tlustýma nohama. Držel hrnec za obě ucha. Měl na punčoše dvě oka. Koupil stolek se třemi nohami. Dědeček houpal vnoučka na kolenou. Malé dítě jedlo rukama. Lidé odnesli vítěze na ramenou. Nemám rád mastná oka na polévce.
Utvoř věty s těmito slovy: rukou nohama nohami uch očima oka ucha oky ušima
Jak jsi v dnešní hodině pracoval/a? Pokud si myslíš, že jsi pracoval/a velmi dobře, klikni na veselého smajlíka. Pokud jsi dnešní látku nezvládl, klikni na smutného smajlíka.
Je mi líto Zopakuj si danou látku na tomto cvičení: Utvoř tvary slov označující části lidského těla: ruka – 2. p. mn. č. ucho – 3. p. mn. č. noha – 6. p. mn. č. oko - 7. p. mn. č.
Výborně! 8. 7. 9. 5. 4. 6. 1. 2. 3. Za odměnu si vylušti křížovku: XX 4. 5. K 6. 7. 8. 9. ! 5. 4. 6. 1. 2. 3.
Řešení 1. S T R O J 2. E L 3. K N I H A XX 4. M Y Š 5. 6. Ř 7. U 8. Ý 9. !
Použité zdroje: STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 6. ročník ZŠ. Praha: SPN, 2004, ISBN 80-7235-148-6. STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7. ročník ZŠ. Praha: SPN, 2004, ISBN 80-7235-103-6. KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk pro 7. ročník. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN 80-7238-320-5. KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk pro 6. ročník. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN 80-7238-206-3. Obrázky: MS Office – Klipart Vlastní zdroje