Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Advertisements

Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Mikroekonomie I Investiční rozhodování a podnikání
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Omezení konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
A) Determinanty nabídky
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dokonalá konkurence (DK)
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Teorie rozdělování a její kontexty
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Trh práce a politika zaměstnanosti
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Monopolistická konkurence
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Nedokonalá konkurence
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
NEDOKONALÉ TRHY Cíle: Vysvětlit co jsou nedokonalé trhy, proč existují, jakou roli má informace.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
KONKURENCE A REGULACE Cíle: Vysvětlit proč a jak je konkurence na trh omezována.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Oligopol, monopol
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička

Dokonalé trhy Dokonalá informovanost kupujících a prodávajících Nulové náklady na změnu dodavatele Homogenní produkt Velký počet prodávajících

Nedokonalé trhy Monopolistická konkurence Oligopol Monopol

Monopolistická konkurence Nejběžnějším typem nedokonalého trhu je monopolistická konkurence. Tento pojem zavedl v 30. letech 20. století Američan Edward Chamberlin a je na první pohled zvláštní v tom, že spojuje dva protiklady – monopol a konkurenci. Důraz je kladen na heterogenitu produktu. Důležitou vlastností monopolisticky konkurenčního trhu je jeho otevřenost. Nejsou žádné bariery vstupu na trh, na tento trh může přijít kdykoliv nová konkurence a v důsledku toho se prosazuje tendence k nulovému ekonomickému zisku.

Oligopol Některé trhy mají povahu oligopolu. Oligopol je trh, na kterém krátkodobě, ale i dlouhodobě působí jen několik firem. Na rozdíl od monopolistické konkurence se na monopolním trhu nemusí prosazovat tendence k nulovému ekonomickému zisku.

Nedokonalé trhy a informace Lidé jsou nedokonale informováni, protože informace jsou vzácné – na jejich získání je nutné vynaložit náklady. Pojetí informací v ekonomii vypracoval George Stigler, zejména v článku Ekonomie informací z roku 1961. Racionální člověk získává jen tolik informací, kdy už se mezní výnos z informací rovná mezním nákladům na získávání informací. Nedokonalosti trhů se snižují , když klesají náklady na informace. Reklama zvyšuje informovanost spotřebitelů, tím snižuje nedokonalosti trhů.

Informace a podnikatelé Právě vzácnost informací vytváří příležitosti pro podnikání, Nedokonalá informovanost je příčinou toho, že existují mezery na trzích, tj. dosud nevyužité příležitosti, které slibují přinášet ekonomický zisk, Podnikatelskou činností se zaplňují mezery na nedokonalých trzích, podnikání a podnikatelé tak snižují nedokonalosti trhů.

Podnikatelé a inovace Inovace je uvedení nového výrobku, služby nebo výrobního postupu na trh (pojem zavedl J. A. Schumpeter – nové kombinace výrobních možností, resp. výrobních faktorů, tvůrčí prvek, tvorba), Inovace otevírá cestu k novým trhům, Nedokonalé trhy, které jsou spjaty s podnikáním, jsou živnou půdou pro podnikatelské hledání, objevování a zlepšování.

Podnikatelé a stát (vláda) Jestliže stát vstoupí na dosud neobsazené trhy a zaplní jejich mezery, nedá již podnikatelům šanci, aby je zaplnily a tak na těchto trzích mizí ziskové příležitosti pro podnikatele. Se shora uvedeným souvisí: Svoboda volby a konkurence, svoboda podnikání, Otevřené trhy a omezování vstupu na trh, Ochrana spotřebitele, Role novodobých cechů, Antidampingová politika, Ochrana hospodářské soutěže apod.

Monopol Monopol se nevztahuje v výrobě, ale k trhu: Monopol – na straně nabídky, Monopson – na straně poptávky.

Monopol Monopol souvisí s definováním produktu, Monopol je taková tržní situace, kdy na trh daného produktu dodává jediná firma a není tak vystavena konkurenci jiných firem, které by dodávaly stejný nebo podobný produkt, Monopol je vystaven konkurenci substitutů daného statku. Čím vzdálenější jsou substituty, tím větší je tržní síla monopolu, Monopolní síla tak nesouvisí ani tak s velikostí firmy jako spíše s obtížností nebo nemožností substituce.

Druhy monopolů Monopol ekonomické síly, Monopol přirozený, Monopol přírodní, Monopol administrativní.