Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička
Dokonalé trhy Dokonalá informovanost kupujících a prodávajících Nulové náklady na změnu dodavatele Homogenní produkt Velký počet prodávajících
Nedokonalé trhy Monopolistická konkurence Oligopol Monopol
Monopolistická konkurence Nejběžnějším typem nedokonalého trhu je monopolistická konkurence. Tento pojem zavedl v 30. letech 20. století Američan Edward Chamberlin a je na první pohled zvláštní v tom, že spojuje dva protiklady – monopol a konkurenci. Důraz je kladen na heterogenitu produktu. Důležitou vlastností monopolisticky konkurenčního trhu je jeho otevřenost. Nejsou žádné bariery vstupu na trh, na tento trh může přijít kdykoliv nová konkurence a v důsledku toho se prosazuje tendence k nulovému ekonomickému zisku.
Oligopol Některé trhy mají povahu oligopolu. Oligopol je trh, na kterém krátkodobě, ale i dlouhodobě působí jen několik firem. Na rozdíl od monopolistické konkurence se na monopolním trhu nemusí prosazovat tendence k nulovému ekonomickému zisku.
Nedokonalé trhy a informace Lidé jsou nedokonale informováni, protože informace jsou vzácné – na jejich získání je nutné vynaložit náklady. Pojetí informací v ekonomii vypracoval George Stigler, zejména v článku Ekonomie informací z roku 1961. Racionální člověk získává jen tolik informací, kdy už se mezní výnos z informací rovná mezním nákladům na získávání informací. Nedokonalosti trhů se snižují , když klesají náklady na informace. Reklama zvyšuje informovanost spotřebitelů, tím snižuje nedokonalosti trhů.
Informace a podnikatelé Právě vzácnost informací vytváří příležitosti pro podnikání, Nedokonalá informovanost je příčinou toho, že existují mezery na trzích, tj. dosud nevyužité příležitosti, které slibují přinášet ekonomický zisk, Podnikatelskou činností se zaplňují mezery na nedokonalých trzích, podnikání a podnikatelé tak snižují nedokonalosti trhů.
Podnikatelé a inovace Inovace je uvedení nového výrobku, služby nebo výrobního postupu na trh (pojem zavedl J. A. Schumpeter – nové kombinace výrobních možností, resp. výrobních faktorů, tvůrčí prvek, tvorba), Inovace otevírá cestu k novým trhům, Nedokonalé trhy, které jsou spjaty s podnikáním, jsou živnou půdou pro podnikatelské hledání, objevování a zlepšování.
Podnikatelé a stát (vláda) Jestliže stát vstoupí na dosud neobsazené trhy a zaplní jejich mezery, nedá již podnikatelům šanci, aby je zaplnily a tak na těchto trzích mizí ziskové příležitosti pro podnikatele. Se shora uvedeným souvisí: Svoboda volby a konkurence, svoboda podnikání, Otevřené trhy a omezování vstupu na trh, Ochrana spotřebitele, Role novodobých cechů, Antidampingová politika, Ochrana hospodářské soutěže apod.
Monopol Monopol se nevztahuje v výrobě, ale k trhu: Monopol – na straně nabídky, Monopson – na straně poptávky.
Monopol Monopol souvisí s definováním produktu, Monopol je taková tržní situace, kdy na trh daného produktu dodává jediná firma a není tak vystavena konkurenci jiných firem, které by dodávaly stejný nebo podobný produkt, Monopol je vystaven konkurenci substitutů daného statku. Čím vzdálenější jsou substituty, tím větší je tržní síla monopolu, Monopolní síla tak nesouvisí ani tak s velikostí firmy jako spíše s obtížností nebo nemožností substituce.
Druhy monopolů Monopol ekonomické síly, Monopol přirozený, Monopol přírodní, Monopol administrativní.