Vzkaz pro vás!  Milí sedmáci,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.06 Název pro školu:
Advertisements

Biologická prezentace – Ploštěnci Barbora Svobodová
TÉMA : PLOŠTĚNCI ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Strunatci Chordata.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PLOŠTĚNCI – ŽIVOČICHOVÉ S PLOCHÝM TĚLEM
KMEN: STRUNATCI Chordata
Mnohobuněční živočichové Obr.1
Kmen: Ploštěnci.
Kmen: Ploštěnci mají zploštělé, oboustranně souměrné tělo
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
TRIBLASTICA.
Bezobratlí živočichové
Triblastica:1) Ploštěnci- Plathelminthes
Motolice (Trematoda).
ploštěnci První triblastica
Motolice Třída ploštěnců.
PLOŠTĚNCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kroužkovci Seznámit se s stavbou těla, pozorováním vyvodit znaky, které dokazují přizpůsobení se životu.
NEBEZPEČNÍ SOUSEDÉ END.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZOOLOGIE PLOŠTĚNCI.
Cizopasní ploštěnci Vnitřní paraziti tasemnice a motolice
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Opakování Ploštěnci.
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Trávicí soustava.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Triblastika prvoústí se schizocoelní dutinou
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KMEN: PLOŠTĚNCI.
PLOŠTĚNCI Dělení: PLOŠTĚNKY MOTOLICE TASEMNICE.
TRIBLASTICA (TROJVRSTEVNÍ)
Ploštěnci.  Říše : živočichové  Kmen: ploštěnci  Třída :tasemnice Binomické jméno : Tasemnice dlouhočlenná Taenia solium Tasemnice bezbranná Taenia.
CZ.1.07/1.1.26/ Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově Výukové materiály z biologie pro vyšší gymnázia Autoři projektu Přírodní vědy hrou - výuka.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Ploštěnci, hlístice, vířníci
Ploštěnci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Ploštěnci - Platyhelminthes Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/3 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
MĚKKÝŠI.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Ploštěnci Mgr. Michal Střeštík 1.
CIZOPASNÍ PLOŠTĚNCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Tasemnice 15. února 2014 VY_52_INOVACE_210210
Základní škola, Hradec Králové
CIZOPASNÍ PLOŠTĚNCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_52_INOVACE_03_Vnější a vnitřní parazité- učební text
KMEN: PLOŠTĚNCI (Plathelminthes)
Kmen Ploštěnci.
MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Motolice 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210209
Transkript prezentace:

Vzkaz pro vás!  Milí sedmáci, protože tu stále nemůžu být s vámi, připravila jsem vám alespoň výukovou prezentaci. Všechny zadané úkoly (zadání ve žlutých „bublinách“ či v poznámkách) plňte prosím do svých sešitů. Jedná se o ploštěnce, o kterých už jste zpracovávali informace minule, ale opakování je matka moudrosti (a navíc budeme brzy psát test). Tak buďte hodní, ať už vás supluje kdokoliv a hezky pracujte! Vaše HR PS: Doufám, že vás to bude i trochu bavit! 

kmen: PLOŠTĚNCI 7. ročník ZŠ Londýnská

Zápis do sešitu: zploštělé dvoustranně souměrné tělo Opište do sešitu!!! kmen: Ploštěnci zploštělé dvoustranně souměrné tělo rozlišená přední a zadní část těla pohyb – podkožní svalový vak TS – ústa na břišní straně – rozvětvené střevo (slepé výběžky), zbytky zpět ústy - x u parazitů chybí (příjem povrchem těla) VS – plaménkové buňky + kanálky NS – provazcovitá (provazce + uzliny) smysly – přední strana těla - jamkovité oči, hmatový výběžky RS – většinou pohlavní, hermafrodité,

Ploštěnka Video Prohlédněte si video v odkazu a napište do sešitu, které části těla byly na ploštěnce viditelné.

Stavba těla ploštěnky Umístěte správně popisky! hlavová část oči střevo hmatové výběžky

Orgánové soustavy Odpovězte písemně na otázky v poznámkách! Otázky a úkoly: Kde má ploštěnka umístěn ústní otvor? Jak se nazývají buňky tvořící vylučovací soustavu? Z čeho je tvořena nervová soustava? Na které části těla mají ploštěnky umístěny smyslové orgány?

Regenerace = schopnost obnovit ztracené části těla Video - regenerace Prohlédněte si video v odkazu a odpovězte na otázky v poznámkách. Otázky: Jak se projevuje regenerační schopnost ploštěnky? 2. Co vám to připomíná?

kmen: PLOŠTĚNCI třída: Ploštěnky třída: Motolice třída: Tasemnice Schéma si opište do sešitu!

dravá, loví menší živočichy pokožka krytá brvami citlivá na znečištění třída: Ploštěnky volně žijící sladké vody dravá, loví menší živočichy pokožka krytá brvami citlivá na znečištění Ploštěnka mléčná Mořské ploštěnky: Přečtěte si informace, prohlédněte obrázky a splňte úkol v poznámkách! Úkol: Napište alespoň 2 rozdíly mezi ploštěnkou mléčnou a mořskými ploštěnkami:

na břišní straně 2 přísavky třída: Motolice Motolice jaterní cizopasí v játrech ovcí až 3cm způsobuje nebezpečné onemocnění vnitřní parazité na břišní straně 2 přísavky složité vývojové cykly (střídají hostitele a mezihostitele) pokožka chráněna proti natrávení

Motolice kopinatá Prohlédněte si obrázek vývojového cyklu motolice a přečtěte popisek v poznámkách! Motolice jsou velmi důmyslní tvorové. Ve svém vývojovém cyklu střídají několik hostitelů. Na obrázku vidíte cyklus motolice kopinaté, která parazituje na přežvýkavcích. Nakažený přežvýkavcec s trusem vyloučí vajíčka motolice. Společně s trávou je zkonzumuje hlemýžď. U něj se z vajíčka vyvine larva, která se s výměšky dostane z těla hlemýždě ven. Tam larvu pozře mravenec, u kterého larva ovlivní nervovou soustavu. Dokáže donutit mravence, aby se zakousl na travním porostu a zůstal tam tak dlouho, dokud ho tu společně s trávou nespase další přežvýkavec. Motolice je navíc natolik „inteligentní“, že dokáže dělat mravenci i přestávky, aby se mohl např. schovat ve stínu v době nejsilnějšího slunce nebo napít (aby tedy nezemřel dřív, než se larva dostane do svého hostitele – tedy krávy). V těle krávy larva dospěje a parazituje v jeho TS a tvoří vajíčka vylučující se s trusem krávy. Tady se cyklus opět uzavírá.

cizopasí v krvi člověka mezihostitel – vodní plži třída: Motolice Krevnička močová tropy a subtropy cizopasí v krvi člověka mezihostitel – vodní plži Video - motolice Na videu uvidíte další druh motolice, jejímž mezihostitelem je plž, u kterého se larvy dostávají do tykadel, kde vytváří velké pulzující útvary. Tyto útvary jsou lákavé pro konečného hostitele tedy ptáka. Ten „tykadlo“ s larvou sezobne a z larvy se v jeho těle stává dospělá motolice. Vajíčka této motolice jsou opět vylučována s trusem ptáka. Prohlédněte si video z odkazu a přečtěte si popisek v poznámkách.

vnitřní parazité – střeva obratlovců živiny přijímá povrchem těla třída: Tasemnice hlavička tělo s články věnec s háčky přísavky krček vnitřní parazité – střeva obratlovců živiny přijímá povrchem těla hermafrodité – samooplození Video - Tasemnice Napište si zápis a nakreslete obrázek do sešitu. Pak se podívejte na video v odkazu.

Životní cyklus tasemnice Dospělá tasemnice v těle člověka vytváří články s vajíčky. Ta se s výkaly dostanou ven z těla. Pokud výkaly pozře společně s trávou hovězí dobytek, vyvine se z vajíček uvnitř jeho těla larva. Tak putuje z žaludku cévami do svalů, kde se zapouzdří a vytvoří tzv. boubel (= zapouzdřená larva tasemnice ve svalu mezihostitele). Pokud pak člověk sní špatně tepelně opracované maso (např. tatarský biftek), z larvy se v jeho těle stane dospělá tasemnice, která se uchytí ve sliznici střeva. Volně leží ve zbytcích potravy, které vstřebává celým povrchem těla. Prohlédněte si obrázek a přečtěte popisky. Zapamatujte si zvýrazněné pojmy.

Tasemnice dlouhočlenná Tasemnice bezbranná třída: Tasemnice Tasemnice dlouhočlenná v tenkém střevě člověka až 3 metry hermafrodit, nepřímý vývin mezihostitel – prase Tasemnice bezbranná - ve střevě člověka až 10 metrů mezihostitel – hovězí dobytek Přečtěte si informace na snímku a odpovězte na otázky v poznámkách. Otázky: Jak se můžeme chránit před napadením tasemnicí? Může nám v současné době v ČR hrozit nakažení tímto parazitem?

A to je pro dnešek všechno! 