Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co to jsou mikroorganismy?
Advertisements

RISKUJ – PROKARYOTA Biologie 1.ZA,SC,OS Mgr. Petra Siřínková
MORFOLOGIE BAKTERIÍ.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Bakteriologie Určování bakterií.
Bakterie 1 VY_32_INOVACE_A1-01 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_100.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
EUKARYOTA.
Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková
BRVKA Leonard Paul Euler (1707 – 1783). Pod označením INVERZNÍ proces chápeme opačný děj, takový, který probíhá opačným směrem, např. tání a tuhnutí.
Reakční rychlost Rychlost chemické reakce
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
3.2. Kontinuální kultivace 3.3. Další varianty
Jednobuněčné prokaryotní organismy
Mikrobiologie vody... výskyt, význam, detekce bakterií ve vodách
Prokaryotická buňka.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ANTIBIOTICKÁ LÉČBA INFEKCÍ MOČOVÉHO TRAKTU
Úvod do obecné mikrobiologie
Odběr a transport biologického materiálu do mikrobiologické laboratoře
J. Weiser Laboratoř mikrobiální proteomiky Proteomika jako nástroj ke studiu fyziologických regulací u bakterií.
Bakteriální nemoci člověka
Bakterie.
Vyšetření citlivosti k antibiotikům
Metabolismus bakterií
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Geometrická posloupnost
Základní struktura živých organismů
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Dělení buněk.
Buněčné dělení Základy biologie
Vyšetřovací metody v bakteriologii
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mikrobiologický ústav LF MU, Brno
Replikace genomu Mechanismus replikace Replikace u bakterií Replikace u eukaryotnich buněk.
Mikrobiologickýústav LF MU a FN u svaté Anny v Brně Mikrobiologický ústav LF MU a FN u svaté Anny v Brně Miroslav Votava Vzdělanostní úroveň posluchačů.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Rozmnožování buněk
Vakuola a osmotické jevy
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Lékařská mikrobiologie I Růst bakterií, růstová křivka
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Cytologie a morfologie bakterií - cvičení
Bakterie.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bakterie Nikola Klaclová.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Klinická virologie I (J12)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mikrobiologický ústav LF MU, Brno
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Populační růst.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BIOFILM.
Prokaryotická buňka.
Transkript prezentace:

Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava RŮST A MNOŽENÍ BAKTERIÍ Přednáška pro II. r. LF 5.3.2009

Růstový cyklus bakterií Perioda I (iniciační): buňka roste a hromadí se v ní proteiny spouštějící další krok Perioda C (replikace chromosomu): z jednoho místa se rozbíhá oběma směry proti sobě Perioda D (dělení): vytvoří se zásoba makromolekul cytoplazmatická membrána se vmezeří mezi replikované chromosomy a oddělí je buněčná stěna v určitém místě vrůstá do buňky a tvoří tzv. septum, které nakonec buňku rozdělí

Schéma bakteriální buňky pouzdro cytoplasmatická membrána bakteriální stěna fimbrie nukleoid ribosomy plasmidy granula vakuola bičík

Dělení a uspořádání bakterií – I Koky, v jedné rovině: streptokoky Koky, v různých rovinách: stafylokoky

Dělení a uspořádání bakterií – II Tyčinky, příčné dělení: většina (řetízek tyčinek) Tyčinky, podélné dělení: např. mykobakteria korynebakteria (palisádovité uspořádání)

Generační doba Generační doba = délka růstového cyklu = = doba zdvojení = doba, za niž se počet bakterií zdvojnásobí Generační doba bakterií: v průměru cca 30 min Escherichia coli za ideálních podmínek 20 min Mycobacterium tuberculosis přibližně 12 hodin Protože během každé generační doby se počet bakterií zdvojnásobí, bakterie se množí geometrickou řadou

Geometrická řada – I Počet bakterií při generační době 0,5 hod čas (hod) počet 20=1 4 28=256 0,5 21=2 4,5 29=512 1 22=4 5 210=1024 1,5 23=8 5,5 211=2048 2 24=16 6 212=4096 2,5 25=32 12 224 ≈ 107 3 26=64 18 236 ≈ 1011 3,5 27=128 24 248 ≈ 1014

Geometrická řada – II Tedy: je-li generační doba 30 min, pak za 24 hodin vznikne z jedné buňky teoreticky 248 = 2,8.1014 buněk, prakticky o 5 řádů méně (tj. asi 109 buněk) 109 bakterií je takové kvantum, že musí být vidět i při pozorování pouhým okem: tekutá půda (bujon) se zakalí nebo se v ní objeví sediment nebo blanka na pevné půdě (agar) vyroste bakteriální kolonie

Geometrická řada – III Důsledky při kvantitativním vyšetřování moči: Ze zevního ústí močové roury se do moči mohou spláchnout bakterie až do koncentrace 103/ml Jde o pouhou kontaminaci, která nemusí mít nic společného s cystitidou V 1 μl této moči (vzorek se očkuje 1μl kličkou) bude 1 bakterie (1 CFU = 1 colony-forming unit) → z 1 μl vyroste 1 kolonie Výsledek vyšetření: 103 CFU/ml = pravděpodobně kontaminace To platí, jen když se moč zpracuje okamžitě Ale co když bude vzorek moči v parném létě několik hodin na cestě do laboratoře?

Geometrická řada – IV Moč je dobrým kultivačním médiem, bakterie se v ní množí i během transportu Při generační době 30 min: za 2 hodiny z 1000 bakterií bude 16 000 bakterií, z 1 μl moči vyroste 16 kolonií Výsledek: 104 CFU/ml = suspektní nález za 4 hodiny z 1000 bakterií bude 256 000 bakterií, z 1 μl moči vyroste 256 kolonií >105 CFU/ml = pozitivní nález (ovšem falešný!) → moč se musí zpracovat do 2 hodin po odběru nebo uložit v chladničce při 4 °C

Růstová křivka – I Výsledek 109 buněk/24 hod platí pro stacionární kulturu, v níž se spotřebovávají živiny a přibývá zplodin metabolismu rychlost množení se mění v závislosti na čase ve stacionární kultuře existují růstové fáze, které se dají vyjádřit růstovou křivkou

Růstová křivka – II Růstová křivka znázorňuje počet živých buněk v závislosti na stáří kultury, a to v logaritmické stupnici Růstové fáze fáze prodlevy (lag-fáze) fáze logaritmická (exponenciální) fáze stacionární fáze odumírání Mezi fázemi jsou pozvolné přechody

Růstová křivka stacionární kultury Růstová křivka – III Růstová křivka stacionární kultury stacionární fáze 10 8 (exponenciální) logaritmická fáze 6 log10 počtu živých buněk fáze odumírání 4 2 lag-fáze cca 24 hod čas

Co je logaritmus? V rovnici 103 = 1000 je desítka základ, trojka exponent Tento exponent (3) = logaritmus čísla 1000 (při základu 10) Logaritmy při základu 10 = dekadické logaritmy Obecně: Dekadický logaritmus čísla a je exponent, kterým je nutno umocnit číslo 10, abychom dostali číslo a

Růstová křivka stacionární kultury Růstová křivka – III Růstová křivka stacionární kultury stacionární fáze 10 8 (exponenciální) logaritmická fáze 6 log10 počtu živých buněk fáze odumírání 4 2 lag-fáze cca 24 hod čas

Růstová křivka – IV lag-fáze: mikroby rostou, ale nedělí se logaritmická fáze: buňky se dělí stálou rychlostí (generační doba je stále stejná); vztah mezi počtem živých buněk a časem je exponenciální stacionární fáze: počet buněk se nemění fáze odumírání: někdy, ale většinou nikoli, probíhá též podle exponenciální křivky

Kontinuální kultivace Do kultury se průběžně přivádějí živiny a odstraňují se z ní zplodiny metabolismu včetně namnožených buněk Kultivačním nádobám se říká fermentory Využití v průmyslu k výrobě mikrobiální hmoty, ale hlavně k výrobě rozmanitých látek (organické kyseliny, antibiotika, enzymy, vitaminy apod.)

Doporučená literatura Paul de Kruif: Lovci mikrobů Paul de Kruif: Bojovníci se smrtí Alarich: Medicina v županu I nadále prosím o příklady další beletrie v souvislosti s medicínou vůbec a mikrobiologií zvlášť. Tyto příklady a případné dotazy zasílejte na adresu mvotava@med.muni.cz Děkuji, že jste mne sledovali