VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOL Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.2211 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis TÉMATICKÝ OKRUH: Průmyslová revoluce a její rozšiřování TÉMA: Svět v první polovině 19. století DOPORUČENO PRO: 8. ročník AUTOR VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: Petr Foldyna OBDOBÍ, VE KTERÉM BYL MATERIÁL VYTVOŘEN: duben 2013 METODICKÝ LIST: seznámení žáků se zásadními objevy období rozšiřování průmyslové revoluce a s jejich vynálezci. Poukázání na společenské důsledky průmyslové revoluce. Prezentace doplněna o opakovací otázky. VY_ 32_ INOVACE_ D8.- 9.17_ SVĚT V PRVNÍ POLOVINĚ 19. STOLETÍ_VÝKLAD A OPAKOVÁNÍ_PPT
Kolébka průmyslové revoluce Velká Británie Kolébka průmyslové revoluce
Rozšíření průmyslové revoluce Na počátku 19. století se průmyslová revoluce rozšířila do dalších zemí: Francie Belgie Prusko České země USA
Symboly revoluce v dopravě parní lokomotiva parostroj neboli parník Obojí poháněné parním strojem
George Stephenson 1781 – 1848 britský inženýr vynálezce parní lokomotivy
George Stephenson parní lokomotiva “Raketa“
Robert Fulton (1765 – 1815) americký inženýr vynálezce parníku vynálezce ponorky
Parník Clermont proti proudu urazil 240 km za 32 hodin průměrná rychlost 7,5 km za hodinu
Fultonova ponorka NAUTILUS
Parník Savannah roku 1819 jako první parník přeplul Atlantik
Společenské důsledky průmyslové revoluce přírustek obyvatelstva (nejvíce v Evropě) růst rozlohy měst = přesídlování obyvatel z vesnic do měst rychlejší šíření informací, snadnější přístup ke vzdělání rozvoj kultury, školství, zájmové spolky ...
Opakovací otázky 1. Kdo vynalezl parní lokomotivu ? 2. Kdo vynalezl parník a ponorku ? 3. Jak se jmenoval parník, který jako první přeplul Atlantik ? 4. V kterém to bylo roce ? 5. Uveď alespoň pět společenských důsledků průmyslové revoluce:
Poznej, kdo nebo co je na obrázcích
Metodický list Anotace: seznámení žáků se zásadními objevy období rozšiřování průmyslové revoluce a s jejich vynálezci. Poukázání na společenské důsledky průmyslové revoluce. Prezentace doplněna o opakovací otázky. Cílová skupina: žáci 8. ročníku základní školy Klíčová slova: doprava námořní a říční, železnice, parní lokomotiva, parník, průmyslová revoluce.
SEZNAM LITERATURY: Vratislav Čapek: Dějepis, novověk II. díl (Vítězství průmyslové společnosti), SPN 1991 Helena Mandelová: Novověk II., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia ZDROJE OBRÁZKŮ: Objekty použité k vytvoření sešitu jsou součástí SW Activ Studio (Activ Inspire), resouce packs, nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 1) George Stephenson – obraz, strany 5, 13 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:George_Stephenson.jpg 2) Stephensonova parní lokomotiva „Raketa“ –kreslený model, strany 6, 13 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stephenson%27s_Rocket_drawing.jpg 3) Robert Fulton – obraz, strany 7, 13 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fulton.jpg 4) Fultonův parník Clermont – obraz, strana 8 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Clermont_(steamboat).JPG?uselang=cs 5) Fultonova ponorka Nautilus – obraz, strany 9, 13 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FultonNautilus.jpg?uselang=cs 6) Parník Savannah – obraz, strany 10, 13 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SS_Savannah.jpg .
AUTOR: Petr Foldyna KONTAKT: Foldyna.Petr@seznam.cz Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a pro vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.