Prokaryotní organismy Archaea

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co to jsou mikroorganismy?
Advertisements

Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
BIOLOGIE 1 Rostliny Biologické vědy Metody práce v biologii
Bakteriologie Určování bakterií.
Základní části buňky a jejich hlavní význam
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.03 Anotace: Vzdělávací oblast: Buňka živočišná – stavba, činnost Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup:
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
technologie využití biomasy
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Jednobuněčné prokaryotní organismy
Praktikum - mikrobiologie
Zkoumání a ochrana přírody
Ostatní mikroorganismy
Biologie 1.E
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Sloučeniny v organismech
Látkový a energetický metabolismus rostlin
Archaea Methanosarcina mazei. Kredit: Science Photo Library.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
B U Ň K A.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Bakterie.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Metabolismus bakterií
Rozdělení buněk.
BAKTERIE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Základní struktura živých organismů
BAKTERIE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_590.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Základní pojmy organické chemie
Fosilní paliva – Ropa.
SINICE fotosyntetizující bakterie
Mikroorganismy v životním prostředí
BUŇKA.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Prokaryotní organismy charakteristika,
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bakterie.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
BAKTERIE.
Základní škola, Hradec Králové
Stavba buňky.
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Transkript prezentace:

Prokaryotní organismy Archaea

Archaea vzhledem, tvarem buňky, způsobem života podobné bakteriím Od bakterií se liší se např.: stavbou a složením buněčné stěny chemickým složením plazmatické membrány genomem - asi 15% sekvencí unikátních pro Archaea stavba ribozomů a průběh replikace DNA se víc blíží eukaryotní buňce

Archaea koky, tyčky, vlákna aerobní i anaerobní chemoautotrofní nebo chemoheterotrofní často žijí v různých extrémních podmínkách (viz dále) členění podle fyziologických a ekologických vlastností, odlišný počet skupin podle různých autorů

Extrémně halofilní archaea většinou chemoheterotrofní, aerobní k životu potřebují vysokou koncentraci NaCl (9 – 23% roztok) žijí v slaných jezerech a slaniscích některé druhy vytvářejí barvivo bakteriorodopsin a s jeho pomocí využívají světelnou energii

Halobacterium v solných jezerech, v Mrtvém moři bakteriorodopsin – využití světelné energie

Halobacterium v solných jezerech, v Mrtvém moři bakteriorodopsin – využití světelné energie

Natrosomonas vyžaduje přítomnost Na2CO3 a pH kolem 9 žije v alkalických slaných jezerech

Archaea produkující metan obligátně anaerobní využívají CO2, CO, nebo jednoduché organické látky, produkují metan (kvašením nebo pomocí anaerobní respirace) tím získávají energii žijí v půdě, v bahně, v trávícím traktu živočichů některé druhy se využívají při zpracování čistírenských kalů a k výrobě bioplynu

Methanobacterium v anaerobním bahně

Methanobacterium v anaerobním bahně

Methanosarcina v anaerobním bahně, v trávícím traktu živočichů největší genom ve skupině Archaea

Methanococcus jannaschii nalezen v Tichém oceánu v hloubce 2600 m jiné druhy ve sladkovodním bahně

Methanothermus v bahně horkých pramenů

Hypertermofilní archaea aerobní nebo anaerobní žijí v horké vodě (optimum 70o – 105o C) – horké prameny, hlubokomořské vývěry horké vody obvykle vyžadují kyselé prostředí metabolizují síru nebo její sloučeniny za anaerobních podmínek redukují S na H2S za aerobních podmínek oxidují H2S nebo S na H2SO4

Sulfobolus pH 2, teplota 65 – 80oC, žije v horkých sirných pramenech

Pyrodictium v podmořských vývěrech horké vody optimální teplota pro růst je 105oC, přežívá ještě při 113oC

Thermoproteus pH 5, teploty kolem 100oC, v horkých pramenech

Archaea bez buněčné stěny aerobní chemoheterotrofní v kyselém prostředí velmi malý genom

Thermoplasma pH 1,5 – 3,5; teplota 55 - 60oC, izolována z uhelné hlušiny, žije též na sopkách