Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opěrná (kosterní) soustava Soustava kostí, kostních spojení a vazů „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Metodická komise OSÚ ZL Cvičitel lyžování © 2010.
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Testy svalové dysbalance jako součást všeobecného vzdělání a prevence vadného držení těla PaedDr. Jan Tupý VÚP v Praze
Název:VY_52_INOVACE_PRV_01Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44 Autor: Mgr. Martina Joujová Ročník:4. Tematický okruh, předmět: Člověk a jeho zdraví,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - kosti Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Tvoří ji páteř a hrudník.
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
ČLOVĚK - OPAKOVÁNÍ.
Pohybová soustava.
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
NEJVÍCE ZATĚŽOVANÉ SVALY PŘI BADMINTONU
Soustava pohybová – SVALOVÁ
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
Pohybová soustava ZŠ Hejnice - M. Hradil.
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Tvar a pohyb těla Kostra.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Kosterní soustava Funkce – opora těla - spolu se svaly umožňuje pohyb
Přírodověda 5.tř. opakování
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
jen pro vnitřní potřebu
Popis svalových skupin
Biologie člověka - KOSTRA
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Mgr.Martina Dundová VY_32_INOVACE_4C_16_Přírodověda Kostra a svaly
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_12_Svaly
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_09_Kostra horní
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04_28_Kostra
Ptáci.
Opěrná soustava - kostra
Základní škola, Hradec Králové
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Zdravotní tělesná výchova (ZTV)
LIDSKÉ TĚLO Prvouka, 1.třída.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Soustava svalová.
Lýtkové svaly Mírný stoj rozkročný, chodidla rovnoběžně, předpažit, provést dřep na plných chodidlech (kolena nad špičkami), výdrž.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_03_soustava pohybová
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vytvořil: Mgr. Bc. Jan Šindelář
Kostra končetin 8. ročník.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
KOSTRA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu © 2008 upraveno 2016 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR 1

Zkrácení a ochabnutí svalových skupin Současný „moderní“ člověk ??? Homo sapiens sedentarius Zkrácení a ochabnutí svalových skupin

Pohybová soustava Kostra - kosti - klouby kosti lebeční lebka atlas a čepovec obratle krk (šíje) hrudní, lopatka žebra ramenní hrudník pažní loketní páteř loketní vřetenní kyčelní pánev kyčelní horní končetina a ruka kosti ruky (zápěstní, záprstní, a prsty) zápěstí a prsty stehenní kolenní dolní končetina a noha holenní lýtková kosti nohy (zánártní, nártní a prsty) kotník

Svalstvo těla a dolních končetin svaly hlavové zdvihač hlavy trapézový deltový deltový zádový široký prsní břišní šikmý (zevní) břišní přímý a šikmý (vnitřní a zevní) hýžďový velký stehenní čtyřhlavý ohybače kolena krejčovský přitahovači stehna lýtkový trojhlavý holenní natahovače prstů a palce Achillova šlacha

Svalstvo horní končetiny deltový pažní dvouhlavý pažní trojhlavý ohybače zápěstí a prstů natahovače prstů natahovače a odtahovače palce

Svaly a jejich činnost Stavba svalů Povázka Nerv Snopce Svalový úpon Nervosvalové ploténky Vlákna Svalová hlava Céva

Svalová činnost Velké svalové skupiny mají dvě základní funkce (jedny převážně udržují postoj a různé pozice, druhé provádějí pohyby): posturální + fázické svaly „kotevní lana + hýbače“ Jedny svaly zajišťují především vytrvalostní úkony, druhé naopak umožňují rychlé pohyby: červená + bílá svalová vlákna „pomalá + rychlá“ vlákna Svaly se doplňují (např. při zdvihu činky se biceps napne a zkrátí - triceps uvolní a prodlouží - okolní svaly pomáhají): agonisté + antagonisté + sinergisté „hýbatelé + brzdy + pomocníci“ Upraveno podle JAVŮREK (1986), MÁČEK a VÁVRA (1988)

(kyslík a energetické zdroje) Ostatní soustavy lidského těla Řízení pohybu Soustava nervová Dýchací Zásobování svalové činnosti (kyslík a energetické zdroje) Oběhová Vztah výživy a sportovního výkonu Trávící Hydratace a termoregulace Vylučovací Vnitřní sekrece Imunitní systém Sexuální aktivita Pohlavní Další informace - viz Fyziologie

Nervová soustava a svalová činnost Program jednání CNS Pod-programy 1., 2. - n. Receptory externí Kopie vzorců pohybu (z paměti) Nervové dráhy Příkazy Opravy Svaly + Receptory interní Zpětná„hlášení“ Provedený pohyb Zpětné vazby Zjednodušeno podle Pickenhain In MEINEL und SCHNABEL (1987)

Vznik svalového stahu Vznik a přenos vzruchu Převod do svalu (CNS a odstředivá dráha) Převod do svalu (nervosvalová ploténka) Kontrakce svalu (smrštění)

„Cerebrální program“ „Limbická šablona“ „Spinální reflex“ Tři typy pohybů (podle zapojení NS) „Cerebrální program“ úmyslný-řízený (>500 ms) získaný (vrozený) reflexní okruh „Limbická šablona“ bezděčná-„spouštěná“ (<500 ms) získaná (podmíněný reflex) „Spinální reflex“ bezděčný (obranný)„spouštěný“ vrozený (reflexní akt) Upraveno podle VANĚK (1963, 1984) JÁNSKÝ a NOVOTNÝ (1981), VÉLE (1982) MĚKOTA (1983), JAVŮREK (1986), VINAŘICKÝ (1983), Human Body (1991)

0,76 „spouštěné“ „řízené“ Dva typy pohybů (podle doby trvání) Kinematický záznam přemetu vpřed „Pohyb, který má být proveden přesně a koordinovaně za kontroly zpětnou vazbou vyžaduje asi 760 milisekund k provedení.“ MÁČEK (1987) „Také úder pěstí je rychlý pohyb, který je cíleně programovaný, neboť během pohybu se obtížně kontroluje smysly.“ JAVŮREK (1986)

K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M.