Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_203 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Jaroslava Klinderová Předmět Základy společenských věd Ročník 3. Datum vytvoření 15.10.2012 Anotace Výklad nové látky - Směry a přístupy k porozumění lidské psychiky - Prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Směry a přístupy k porozumění lidské psychiky Předmětem zkoumání psychologie je ………. a ………… jedince
Psychologické školy Psychologické školy – přesdstavitelé se snažili vysvětlit činnosti, chování i prožívání člověka Za počátek vědecké psychologie je označováno založení 1. psychologické …………. v Lipsku v r. 1879 a rozvoj tzv. experimentální psychologie , zakladatelem byl Wundt ( 1832 – 1920) zkušenost je zdrojem veškerého vědění, Wundt studoval vztah mezi drážděním smyslových orgánů fyzikálními podněty a zkušeností, pocity, prožitky
Behaviorismus předmětem psychologie je chování člověka ( behaviour – chování) zakladatel Watson ( 1878 – 1958 ) USA předmětem zkoumání tohoto směru byly vnější projevy chování člověka B. byl ovlivněn pracemi rus. fyziologa I.P. Pavlovem –představitel reflexologie a reaktologie Behavioristé se zabývali reakcí organismu na podněty z prostředí S – R schéma ( stimul, podnět – response, reakce)
Kognitivní přístup ( kognitivní – poznávací ) V psychologii se soustřeďuje na to, co se děje uvnitř organismu mezi podnětem a odpovědí. Chování je chápáno jako vnější projev vnitřních psychických jevů Předchůdce kog. psychologie – celostní, tvarová psychologie , vrcholu dosáhla ve 20. a 30. letech 20.st. Člověk podle kognitivistů není pasivní jedinec, který jen zpracovává informace a reaguje na ně, ale aktivně usiluje o jejich poznání Představitel Piaget ( 1896 – 1979 )
Hlubinná psychologie ( PSYCHANALÝZA) Směr se snaží proniknout do hluboko uložených prožitků člověka , do jeho podvědomí Zakladatelem psychoanalýzy je psychiatr z Vídně S. Freud ( 1856 – 1939 ) Jung, Adler, Fromm
Humanistická psychologie Se orientuje na seberealizaci člověka Chápe člověka jako aktivního tvůrce své existence, jak člověk vnímá sám sebe jak prožívá to , co se kolem něj děje Sranger, Jaspers, Frankl žijící ve Vídni zdůrazňuje pojem seberealizace, každý člověk je zodpovědný za svůj život, je tvůrcem sebe sama, stále se rozvíjí
TRADIČNÍ PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY: BEHAVIORISMUS , HLUBINNÁ PSYCHOLOGIE Dívají se na člověka jako na bytost, jejíž psychika je určena (B) výchovou ( psychoanalýza) vrozenými pudy
MODERNÍ PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY: KOGNITIVNÍ A HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE Studují lid. psychiku v její celistvosti a pohlížejí na člověka jako spolutvůrce vlastního osudu
Literatura: GILLERNOVÁ, Ilona a kol. Psychologie pro střední školy [online]. [cit. 11.12.2012]. Dostupný na WWW: Ilona Gillernová, Miriam Malotínová