Fyziologie rostlin Zabývá se vnitřními životními pochody rostlin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Advertisements

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Pohyby rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
BEZ VODY NENÍ ŽIVOT.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.03 Anotace: Prezentace seznamuje s projevy živých organismů – pohybem a dýcháním. Vzdělávací oblast: Základní projevy živých organismů,
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Minerální výživa rostlin
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
Základy přírodních věd
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Pohyby rostlin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.11/Li
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
autor: Radka Vašíčková
Pohyby rostlin Schopnost rostlin reagovat pohybem na vnější fyzikální nebo chemický podnět se označuje dráždivost.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
Rostliny.
Přechod rostlin na souš
Životní projevy rostlinné buňky Mgr. Helena Roubalová
63. RISK VÝTRUSNÉ ROSTLINY
Název Pohyby rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Pohyby rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
FYZIOLOGIE ROSTLIN.
Biochemie Úvod do biochemie.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Název Vodní režim rostlin 1 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Jiří Kec,Pavel Matoušek
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Metabolismus bakterií
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
PROJEVY ŽIVOTA.
Zvláštnosti metabolismu rostlin
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Otázky k přednášce 1. 1.Jaké jsou charakteristické vlastnosti rostlin na rozdíl od živočišných organismů na úrovni buňky, pletiva a celého organismu? Jaký.
Metabolismus rostlin.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Co jsme již poznali.
Pohyby rostlin.
P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.
VODA Vodní režim rostlin.
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
BUŇKA – základ všech živých organismů
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Rostliny - význam a jejich dělení.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Botanika.
Transkript prezentace:

Fyziologie rostlin Zabývá se vnitřními životními pochody rostlin. Zkoumá vodní režim, metabolismus, jejich výživu,růst,ontogenezi,rozmnožování,pohyby.

Voda - cca 80% hmotnosti rostliny Slouží jako: rozpouštědlo transportní látka ovlivňuje termoregulaci podílí se na metabolismu Poměr mezi příjmem a výdejem vody - vodní bilance. Nedostatek vody v rostlině - vodní deficit.

Vodní režim Příjem vody celým tělem- vodní a nižší rostliny kořenem (kořenové vlásky) Způsob příjmu vody pasivně - mezib.prostory., buň.stěny - bez spotřeby energie 2. aktivně - z buňky do buňky přes membránu - spotřeba energie

Příjem vody ovlivňuje: teplota - teploty = snížení příjmu (zastavení) koncentrace půdního roztoku - c = příjmu H2O výdej (transpirace) - výdej = příjem O2 v půdě - kyslíku = příjem 2. Vedení vody Po celém těle, cévní svazky

Pohyb vody CS (dřevem) se nazývá transpirační proud. Směr - od kořene . Je ovlivněn: výdejem vody (transpirací) - odpařování způsobí podtlak v CS a nasátí vody kořenem kořenovým vztlakem - tlak vytlačující vodu z kořene nahoru kohezí (soudržnost vodního sloupce) kapilaritou (vzlínání H2O v CS) adhezí (přilnavost H2O ke stěnám CS)

3. Výdej vody odpařování - transpirace - bez energie přes průduchy v listech (stomatární) celým povrchem listů (kutikulární - cca 10%) gutace - vod.průduchy (hydatodami) - kapky Výdej vody ovlivňuje: a) obsah H2O - H2O = otevření průduchů b) stav listů

c) teplota vzduchu - teplota = odpařování d) vlhkost vzduchu- vlhkost = odpařování e) světlo - světla = odpařování (průd.otevřeny)

Metabolismus rostlin Autotrofní organismy - přemění anorg.látky na organické Metabolismus: 1. Fotosyntéza -anabolismus - z jednoduchých látek látky složité 2. Dýchání - katabolismus - děj rozkladný

Fotosyntéza přeměna anorganických látek na látky organické za přítomnosti sl.záření a chlorofylu probíhá v chloroplastech Fotosyntézu ovlivňuje: teplota - optim. 25-30°C světlo - světla = rychlejší fotosyntéza koncentrace CO2 - CO2 = rychlejší fotosyntéza voda - nedostatek, zavření průduchů, bez CO2 e) stav a stáří listů, množství chlorofylu

Dýchání Soubor reakcí,kdy dochází k uvolňování energie. Ta se pak spotřebuje např. na růst, příjem živin, syntetické děje. Rostliny dýchají aerobně (O2) Dýchání ovlivňuje: teplota - teplota = dýchání koncentrace O2 - konc.= přechod k anaer.dých. stáří rostliny, množství vody, zásob.látek

VÝŽIVA ROSTLIN Heterotrofní rostliny - příjem C z org.látek 1. SAPROFYTÉ -živí se odumřelou org.hmotou Hemisaprofyté - probíhá u nich FS,příležitostně se živí saprofyticky Holosaprofyté - nezelené rostliny 2. PARAZITÉ Hemiparazité - fotosyntetizující, berou hostiteli vodu a minerály Holoparazité - bez FS, hostiteli berou vše

Přechod mezi heterotrofním a autotrofním způsobem výživy - smíšený typ výživy, tzv. MIXOTROFIE= rostlina se živí autotrofně,ale vyžaduje i přísun organických látek. (masožravé rostliny)

Minerální výživa Jde o souhrn procesů - příjem, vedení a využití minerálních látek (resp.iontů anorg.látek) Jednobuněčné a vodní rostliny - celým tělem Vyšší rostliny- kořen (kořenové vlásky) ZDROJ ML - půda - jíl, humusové částice + půdní roztok Biogenní prvky - C,O2,H2,N2,P,S,K,Mg,Ca,Fe,Zn,Cu

C - zákl.staveb.prvek; hl.zdroj atmosf. CO2 O2- dýchání, zákl.staveb.prvek;z vody, vzduchu H2 - zákl.staveb.prvek; z vody N2- součást bílkovin, chlorofylu, příjem jako dusičnanové nebo amonné ionty; - nedostatek - špatný růst, přebytek - velké rostl.,ale špatná fce pletiv P - součást NK, ATP, účast na FS; příjem ve formě iontů kys.fosforečné; - nedostatek-malé listy, světlé, pomalý růst,přebytek - zrychlený metabolismu

S - součást bílkovin, silic; příjem ve formě síranových iontů - nedostatek - nevadí, přebytek - oxidy škodlivé K - ovlivňuje otevření a zavření průduchů, tepl.odolnost - nedostatek - snižuje FS, zakrnění listů Mg - součást chlorofylu, aktivátor enzymů, účast na FS, dýchání, syntéze NK; příjem jako Mg2+ - nedostatek- blednutí a skvrnitost listů,deformace buň.jader

Ca - činnost membrán, detoxikace rostlin, aktivace enzymů; příjem ve formě Ca2+ - nedostatek - odumírání kořenů, žluté listy Fe - součást enzymů, katalyzátor; příjem ve formě iontů železnatých nebo železitých - nedostatek - snížení intenzity dýchání, FS, opadávání a žloutnutí listů Zn - aktivátor enzymů, ovlivň.syntézu bílkovin - nedostatek - poruchy růstu rostliny Cu - součást enzymů - nedostatek - pomalý růst, kvetení, žloutnutí listů

Růst rostlin Zvětšování rozměrů a hmotnosti. Změna tvaru a vnitřního uspořádání. Způsoben buň.dělením a růstem buněk. Růstové fáze zárodečná - intenz.děl.buněk, přibývání hmoty prodlužovací - buňky zvětšují objem rozlišovací - buňky se diferencují, vznik pletiv a orgánů

Faktory růstu a) vnější světlo - FS, nedostatek - etiolizace - bledost rostl. teplota - každá rostl. má své optimum, 5-40°C voda - min.látky b) vnitřní fytohormony - org.látky v pletivech 1. aktivátory - růst, klíčení, vývoj pupenů (auxiny, gibereliny, cytokininy) 2. inhibitory - opad, odpočinek, zpomalení růstu (kys.abcisová, ethylen)

Celistvost rostlinného těla je dána: růstovými korelacemi - vztahy mezi orgány rostl. (po zaštípnutí hlavního kořene rostou vedlejší) regenerace - obnovení poškozených částí (např.při řízkování)

Ontogeneze rostlin Vývoj - od vzniku života po smrt organismu. Dochází ke změnám stavby, lát.přeměny a aktivity rostlin. Vlivy - genetické a vliv vnějšího prostředí. Vývojové fáze a) embryonální - zygota až dozrávání semene b) vegetativní - klíčení semene c) dospělost - schopnost se rozmnožovat d) stárnutí - rozkladné děje, orgány umírají

Životní cyklus rostlin jednoletky - vykvete, plod, umře (hrách,obilí) Faktory ovlivňující vývoj rostlin světlo - krátkodenní - do 12 hod. (tulipán) - dlouhodenní - 14-16 hod. (kopretina) - neutrální - kdykoliv (sedmikráska) teplota - teploty (1-2°C)= kvetení (jarovizace) Životní cyklus rostlin jednoletky - vykvete, plod, umře (hrách,obilí) dvouletky - 1.rok - veget.orgány, 2.rok kvete, plod, umře (mrkev, petržel, fialka) c) trvalky - opakovaně plody, nadzemní část neodumírá (dřeviny)

Rozmnožování POHLAVNÍ Splynutí 2 buněk - gamet zygota dělí se mitózou nový jedinec. NEPOHLAVNÍ Nový jedinec vzniká z 1 buňky - výtrusu (spory) řasy, kapradiny, plavuně, mechorosty, přesličky Zvláštní případ nepohlavního rozmnožování - vegetativní rozmnožování.

Procesy vegetativního rozmnožování řízkování - pomocí listových, stonkových nebo kořenových řízků b) roubování - přenášení části výhonu (roubu) na z ušlechtilé rostliny na podnož c) očkování - přenesení postranního pupenu (očka) na podnož U každé rostliny při rozmnožování dochází ke střídání nepohlavní a pohlavní generace- RODOZMĚNA.

Pohyby a dráždivost rostlin Pohyb - změna polohy rostliny nebo její části v prostoru - reakce na podněty POHYBY AKTIVNÍ fyzikální hydroskopické kohezní explozivní vitální lokomoční ohybové indukované tropismy nastie autonomní

Fyzikální pohyby Hydroskopické - založeny na příjmu vody - př.šišky Kohezní - založeny na soudržnosti molek.vody - př. otevírání výtrusnic kapradin Explozívní - změna vnitřního napětí buněk - př.netýkavka

Vitální pohyby Lokomoční - pohyb z místa na místo - pomocí brv nebo bičíků - př. řasy , mechorosty Ohybové a) INDUKOVANÉ 1. Tropismy - v různých částech rostliny Rostl. reag.: kladně- ohýbají se za zdrojem podráždění záporně - odklon od zdroje podráždění Gravitropismus - kořeny kladné, stonky záporné Fototropismus - stonky, listy kladné- za světlem Hydrotropismus -kořen kladně- roste ve směru vlhčích míst

2.Nastie - směr ohybu není závislý na směru podnětu Růstové - rozdílná rychlost růstu orgánů rostliny Tugorové - změna vnitřního napětí Termonastie - vyvolané změnou teploty Fotonastie - vyvolané změnou intenzity světla Seismonastie - ohyby vyvolané otřesy Nyktinastie - střídání dne , noci b) AUTONOMNÍ - samovolné - většinou růstové