Klasická sociologie (Max Weber)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručné dějiny sociologie
Advertisements

Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
SOCIOLOGIE.
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Politologie jako věda Politika moc
Sociologický výzkum II.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Max Weber Emile Durkheim
DĚJINY SOCIOLOGIE Tereza Vrbová duben 2010.
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie jako věda Božena Genrtová.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Environmentální (ekologická) etika
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Sociologie jako věda - opakování
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Max Weber
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
Max weber Kaločai Ladislav, Veleba Jan TERI.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
SOCIOLOGIE Tereza Vrbová Vznik a předmět sociologie Vznik sociálních věd Vznik a vývoj sociologie – proč? Okolnosti vzniku S Podmínky vědeckosti.
August Comte Émile Durkheim Max Weber
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociologie ?.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do sociologie Eva Šlesingerová SOC701. Organizační záležitosti  Podmínky pro získání kreditů  Průběžná práce  Závěrečná zkouška  Kontakty.
Dějiny sociologie I. Periodizace, protosociologie a klasická sociologie (Comte, Spencer) VY_32_INOVACE_ZSV3r0103 Mgr. Jaroslav Knesl.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
ÚVOD DO EKONOMIE, POŽADAVKY NA STUDENTY Cíle: Vysvětlit poslání ekonomie jako vědy. Anotace: Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Dějiny sociologie.
SOCIOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Dějiny sociologie Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Zpracovala: P. Dillingerová SŠ KNIH, o. p. s.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Modernizační teorie Hans-Ulrich Wehler: Modernisierunstheorien und Geschichte. In: H.-U. Wehler: Die Gegenwart und Geschichte. Esseys. München 1995, s.
Transkript prezentace:

Klasická sociologie (Max Weber) Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl

Klasická sociologie: Max Weber (1864 – 1920) Předmětem sociologie je sociální jednání: Je orientováno na druhé lidi. Původcem je racionálně jednající jednotlivec. Iracionalita v lidském jednání je nepodstatná. Příčiny, motivy a smysl lze pochopit a vysvětlit. Rozumějící sociologie – sociolog musí porozumět jednání skrze smysl, který mu dává jednající. Typologický postup (procedura), sociologie hledá ideální typ: Myšlenková konstrukce vytvořená na základě charakteristických rysů sociálního jednání.

Klasická sociologie: Max Weber (1864 – 1920) Typologie sociálního jednání dle významu, který jednání přikládá sám jednající rozlišuje jednání: Účelově racionální – volí své cíle i prostředky Hodnotově racionální – pod tlakem cílů určených hodnotami skupiny (společnosti). Cíle jsou dány volí se jen prostředky. Afektivní – na základě citů Tradiční – na základě tradice Typologie legitimizace sociálních vůdců na základě způsobu jímž ospravedlňují svou pozici: S charismatickou legitimací - na základě vynikajících, až nadpřirozených vlastností S tradiční legitimací - na základě tradice (tak to bylo a bude) S racionální legitimací - na základě uznávaných a sdílených pravidel

Klasická sociologie: Max Weber (1864 – 1920) Dílo: Protestantská etika a duch kapitalismu Protestantská etika (hodnotově racionální typ jednání) byla příčinou kapitalistického ekonomického jednání (účelově racionální). Otázky k zamyšlení: Jaký je rozdíl mezi myšlením protestanta a katolíka v otázce lidské spásy? Jakou roli zde hraje práce? Co má protestantství a kapitalismus společného? Mohlo se stát příčinou jeho vzniku?

Cvičení: Doplňte chybějící části tvrzení Sociální jednání je takové lidské jednání, které je orientováno na ……………………. Toto jednání má své příčiny, motivy a smysl lze ho pochopit a vysvětlit. Iracionalita v lidském jednání je………………………. Sociolog musí porozumět jednání skrze smysl, který mu dává …………….. Protestantská etika, byla příčinou ……..………………… ekonomického jednání. Ideální typ je myšlenková konstrukce vytvořená na základě …………………………………………… sociálního jednání. na druhé lidi nepodstatná jednající kapitalistického charakteristických rysů

Cvičení: O jaký typ sociálního jednání jde? Člověk se rozhoduje na základě citů. Člověk volí své cíle i prostředky. Člověk se rozhoduje na základě zvyků předávaných z generace na generaci. Cíle jsou dány společností, člověk volí jen prostředky. Tradiční Hodnotově racionální Afektivní Účelově racionální

Cvičení: Řešení Člověk se rozhoduje na základě citů. C. Afektivní Člověk volí své cíle i prostředky. Člověk se rozhoduje na základě zvyků předávaných z generace na generaci. Cíle jsou dány společností, člověk volí jen prostředky. C. Afektivní D. Účelově racionální A. Tradiční B. Hodnotově racionální

K zamyšlení: Jaké typy legitimace mají (měli) následující osobnosti? Cvičení: K jednotlivým způsobům legitimizace sociálních vůdců přiřaďte jejich název Na základě uznávaných a sdílených pravidel Na základě přesvědčení o nutnosti zachovávat kontinuitu dění Na základě vynikajících, až nadpřirozených vlastností Racionální Tradiční Charismatická K zamyšlení: Jaké typy legitimace mají (měli) následující osobnosti? Prezident ČR Mahatma Gándhí Alžběta II Racionální Charismatickou Tradiční

Cvičení: K jednotlivým fotografiím přiřaďte jména sociologů: Auguste Comte, Herbert Spencer, Émile Durkheim, Max Weber Émile Durkheim Auguste Comte Max Weber Herbert Spencer

Další klasikové Karel Marx – ekonomizace sociologie (viz. filosofie 4. ročník) Německá formální sociologie: Ferdinand Tönnies, Georg Simmel – sociologie jako věda o nadčasových formách mezilidských vztahů Psychologizující sociologie: Vilfredo Pareto (viz. Teorie elit) , Gebriel Tarde, Gustav Le Bon (viz. teorie davového chování)

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4