Číslo v digitálním archivu školy VY_32_INOVACE_M6_16 Sada DUM Matematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Dělení se zbytkem v oboru do 100 Anotace Prezentace obsahuje postup při dělení se zbytkem – ukázky řešení příkladu, příklady na procvičování. Pomůcky: kostky nebo špejle Autor Mgr. Kateřina Fiedlerová Jazyk Český jazyk Datum vytvoření 04. 08. 2012 Očekávaný výstup Provádí jednoduché početní operace s přirozenými čísly Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova Dělení se zbytkem, dělenec, dělitel, zbytek Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák na 2. stupni speciální školy Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1102
Dělení se zbytkem v oboru do 100 6. ročník
Úkol: Žáci, dávejte pozor Úkol: Žáci, dávejte pozor! Spočítejte, kolik mrkví máte rozdělit třem králíkům.
Úkol: Rozdělte třem králíkům 10 mrkví. Řešení: 10 dělenec : 3 dělitel = 3 (zbytek 1) neúplný podíl Výsledek čteme: Deset děleno třemi se rovná tři, zbytek jedna. Pozor: Zbytek musí být vždy menší než dělitel! Zkouška: 3 3 + 1 = 10 Zápis zkoušky čteme: Třikrát tři se rovná devět, devět plus jedna se rovná deset. Pozor: Při zkoušce nesmíme zapomenout přičíst zbytek! Odpověď: Každý králík dostal 3 mrkve, 1 mrkev zůstala.
A nyní si dělení se zbytkem procvičíme v následujícím příkladu.
Úkol: Spočítejte, kolik míčů máte rozdělit mezi dvě děti!
Je správný počet míčů 10 ? 8 ? 7 ? 9 ?
Úkol: Rozdělte dvěma dětem 9 míčů. Řešení (napiš na tabuli): Řekni výsledek. : = Napiš zkoušku: Přečti zápis zkoušky. Řekni a napiš odpověď:
Žákyně a žáci, nyní si budeme dělení se zbytkem procvičovat pomocí např. kuliček, kostiček nebo špejlí. Pomocí nich znázorněte neúplný podíl se zbytkem.
Ukázka řešení příkladu pomocí kuliček. 17 : 2 = ?
Znázorni neúplný podíl se zbytkem pomocí vybrané pomůcky (kostky, špejle): 9 : 2 15 : 4 35 : 4 10 : 4 13 : 3 11 : 8 27 : 5 8 : 5 18 : 4 20 : 7 19 : 6 7 : 3
Prameny – obrázkový materiál: Klipart Microsoft Office 2010 Vlastní archiv fotografií