Přechod rostlin na souš

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Advertisements

Abiotické podmínky života
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Země a život, vývoj života
Vznik a vývoj Země a života
Země.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7,01 Anotace: Správně definuje probírané pojmy, seznamuje s počátky vzniku života. Vzdělávací oblast: Vznik života na Zemi Autor:
VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA NA ZEMI
Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
Přechod rostlin na souš
Věda, která se zabývá PŘÍRODOU
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Prvohory Vladislava Zubrová.
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Předgeologické období a prahory
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Vznik a vývoj atmosféry Země
Vznik života na Zemi.
Kvasinky Obr. 1: Kvasinka pivní vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Lišejníky Složené organismy vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Nahosemenné rostliny rostliny semenné
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Blechy, chrostíci Hmyz Holometabola vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Prekambrium Éry Země vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Strunatci Úvod, Pláštěnci, Bezlebeční vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Plavuně, přesličky Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Kapradiny Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Brouci Třída: Hmyz vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Mechorosty Vyšší rostliny vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ROSTLINY BOTANIKA = věda o rostlinách.
Projevy života, třídění organismů
Ostnokožci Živočichové vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Země a život, vývoj života
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: VÝVOJ ZEMĚ ŽIVOTA A ČLOVĚKA
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Riskuj Éry Země vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
Stavba rostlinného těla
Geologické éry.
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
AUTOR: Lenka Hrnčířová
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
GEOLOGICKÉ ÉRY - PRVOHORY
VY_32_INOVACE_5/04_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Botanika.
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Vznik života na Zemi.
Transkript prezentace:

Přechod rostlin na souš vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

Vznik života první praorganismy – ve vodě vodní hladina – přirozená ochrana proti UV záření na souši – jen velice odolné mikroorganismy Kde vznikl život? Odpověď Život vznikl ve vodě. Obr. 1: Země, 4600 mld. let

Vznik ozonosféry nutnost zisku nového zdroje energie využití slunečního záření proces fotosyntézy – uvolňování kyslíku ovlivnění atmosféry (dříve metan, dusík, oxid uhličitý) na podobnou dnešní (21% kyslíku) vznik ozonosféry Co je to fotosyntéza? Odpověď Přeměna látek anorganických na látky organické. Obr. 2: Fotosyntéza

Obr. 3: Složení atmosféry

Vývoj života kyslík v atmosféře – nové druhy živočichů – dýchají rostliny umožnily vznik živočichů Obr. 4: Trilobit

Vývoj rostlin nejstarší rostliny uvolňující kyslík – řasy výstup na souš před 400 mil. let, prvohory výstup trval 30 mil. let změny ve stavbě těla: stélka – kořen, stonek, list, pletiva Které organismy mají stélku? Odpověď mnohobuněčné řasy, lišejníky Obr. 5: Vícebuněčné mořské řasy

odumřely - dnes černé uhlí nejstarší suchozemské rostliny – plavuně, kapradiny, přesličky (stromovité) odumřely - dnes černé uhlí Obr. 6: Primitivní suchozemské rostliny

Práce ve dvojicích 1) Vyjmenuj základní podmínky, které byly nutné pro vznik a vývoj života.   2) Kde vznikl život? 3) Proč začaly praorganismy svůj vývoj právě ve vodě? 4) Co je to ozonosféra a jakou má funkci? 5) Ve kterém období začaly rostliny přecházet na souš? vznik atmosféry, tvorba kyslíku, vznik hydrosféry, vznik ozonosféry, teplota pod 100°C život vznikl ve vodě voda chránila před UV zářením vrstva ozónu, která zabraňuje pronikání UV záření na zemský povrch před 400 mil. lety, prvohory

6) Jak se nazývá tělo mnohobuněčných řas?   7) Které speciální orgány mají vyšší rostliny? 8) Které rostliny byly na zemi mezi prvními?    9) Co vzniklo po odumření těl přesliček, plavuní a kapradin? 10) Jaké bylo složení prvotní atmosféry? stélka pletiva, kořen, stonek, list řasy, plavuně, kapradiny, přesličky odumřením jejich těl vzniklo černé uhlí metan, oxid uhličitý, dusík

Použité zdroje a literatura DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha: Scientia, 1997. 121. ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis pro 7. ročník ZŠ: Zoologie a botanika. Praha: SPN, 1999. 128 s Obr. 1: URL <http://prirodopissychrov.sweb.cz/prekambrium-sopky-burian.jpg> Obr. 2: URL <http://www.cez.cz/edee/content/microsites/solarni/obr/f2-1.gif> Obr. 3: URL <http://www.oekosystem-erde.de/assets/images/atmosphaere.gif> Obr. 4: URL <http://www.zskomtu.cz/vyuka/biologie/olympiady/olympiada2006/horniny/obrazy/trilobit.jpg> Obr. 5: URL <http://prirodopissychrov.sweb.cz//morske-rasy-1.jpg> Obr. 6: URL <http://prirodopissychrov.sweb.cz//karbon2.jpg>