Pístové spalovací motory Splodiny Palivo Pístové spalovací motory
Dvoudobý spalovací motor Video: Další Dvoudobý spalovací motor (také dvoutaktní motor, dvoutakt) je pístovýspalovací motor, jehož pracovní cyklus proběhne za jednu otáčku klikové hřídele. Na rozdíl od čtyřdobého spalovacího motoru obstarávají přívod zápalné směsi místo ventilů píst a kanály.
U novějších motorů ovládá sání pod píst šoupátkový rozvod nebo klapky. Mazání u zážehového dvoudobého motoru je prováděno olejem rozpuštěným v palivu. Tlakové oběhové mazání, používané u čtyřdobých motorů, nelze použít, protože na pracovním cyklu se podílí i dolní plocha pístu.
Jak funguje? sání a komprese – Píst se pohybuje od dolní úvratě směrem k horní úvrati. V klikové skříni vzniká podtlak a tím se nasaje do klikové skříně zápalná směs. Během pohybu pístu nahoru se uzavírá výfukový a přepouštěcí kanál. Směs v prostoru nad pístem (byla připravena dříve během druhé fáze) se stlačuje, nastává komprese a pod pístem probíhá důsledkem podtlaku sání.
expanze a výfuk – Těsně před horní úvratí přeskočí jiskra, nastává zážeh a expanze. Expanzí je píst tlačen z horní úvratě do úvratě dolní. Spodní hrana pístu uzavírá sací kanál. Směs v klikové skříni se pohybem pístu stlačuje. Při dalším pohybu pístu otevírá pravá horní hrana pístu výfukový kanál a vzápětí na to otevírá horní hrana pístu i přepouštěcí kanál a stlačená směs začne vytlačovat zbytky zplodin a dostává se do prostoru nad píst.
Čtyřdobý spalovací motor Video: Další Čtyřdobý spalovací motor, také nazýván čtyřtaktní motor nebo zkráceně jen čtyřtakt, pracující na principu spalování paliva. První čtyřdobý spalovací motor, který využíval benzín, sestrojil v roce 1876 německý inženýr Nicolaus Otto.
Ve srovnání s parním strojem, který v té době převládal, byl menší, lehčí a postupem času i tišší, čistší a především účinnější. Než ovšem dosáhl spolehlivosti parního stroje, trvalo ještě desítky let. Vynález spalovacího motoru dal impuls odbytu a zpracování ropy. V prvních deseti letech jeho existence se ho prodalo deset tisíc kusů.
Jak funguje? 1. zdvih - sání: do válce se nasává směs vzduchu a paliva sací ventil otevřen výfukový ventil uzavřen píst jde směrem dolů 2. zdvih - stlačení (komprese) : směs se stlačuje - roste tlak a teplota. Krátce před horní úvratí dojde k zažehnutí elektrickou jiskrou. oba ventily jsou uzavřeny píst jde směrem vzhůru 3. zdvih - expanze: směs hoří a rozpínající se zplodiny tlačí píst dolů -
jediná fáze, kdy píst koná práci. píst jde směrem dolů ventily jsou uzavřeny 4. fáze - výfuk: z válce jsou vyfouknuty spaliny. Pracovní prostor se vyprázdní, aby se oběh mohl opakovat. výfukový ventil otevřen sací ventil uzavřen píst jde směrem vzhůru
Dieselový spalovací motor Video: Další Vznětový motor, běžně také nazývaný dieselový motor, naftový motor, Dieselův motor či zkráceně jen diesel, je druh spalovacího motoru. Jedná se o motor, kde se chemická energie vázaná v palivu mění na mechanickou energii ve formě otáčivého pohybu hnacího hřídele stroje.
Vznětový motor pracuje obvykle jako čtyřdobý spalovací motor nebo jako dvoudobý spalovací motor (například lodní motory). Byl vynalezen Rudolfem Dieselem a zdokonalen Charlesem Ketteringem. Na rozdíl od zážehových motorů je do něj palivo dopravováno odděleně od vzduchu. Palivo je do spalovacího prostoru motoru dopravováno speciálním vysokotlakým čerpadlem a vysokotlakým potrubím.
Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Dvoudob%C3%BD_spalovac%C3%AD_motor http://cs.wikipedia.org/wiki/Vzn%C4%9Btov%C3%BD_motor http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cty%C5%99dob%C3%BD_spalovac%C3%AD_motor http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1%C5%BEehov%C3%BD_motor