Šablona VY_52_INOVACE_Z.6.7-8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Země v pohybu Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Advertisements

ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
důsledky v krajinné sféře
Pohyby Země a jejich důsledky
VY_52_INOVACE_Z.6.06-pohyby Země-prezentace
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
Pohyby Země VY_32_INOVACE_Ze z 2
PLANETA ZEMĚ A JEJÍ POHYBY Maturitní otázka č /2008.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
ROČNÍ OBDOBÍ.
Modrá planeta Země.
Proč se střídají roční období?
Oběh Země kolem Slunce.
Pohyby Země Název školy
Planeta Země Materiál byl vytvořen v rámci projektu
POHYBY ZEMĚ.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Vliv pohybu Země a Měsíce na život na Zemi
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Planeta Země.
Země MODRÁ PLANETA.
TRVÁNÍ DNE A NOCI.
PLANETA ZEMĚ.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Země a její okolí Miroslava Maňásková.
Cyklus přírody Petr Machala.
Vytvořil: Dominik Maršík: Simona Hořavová: Daniel Slavětínský:
1 POHYBY ZEMĚ (žáci mají otevřený Školní atlas světa nebo Školní atlas dnešního světa – v obou případech strany 10-11)
POHYBY ZEMĚ Martin VRZALA.
Glóbus Glóbus - zmenšený model Země - má své měřítko
Tvar, velikost a pohyby Země
POHYBY ZEMĚ.
Sluneční soustava 5. ročník
Který pohyb Země způsobuje jev zachycený na fotografii?
Sluneční soustava.
POHYBY ZEMĚ.
NÁZEV PLANETA SE VYJADŘUJE TAKÉ POJMEM
Proč se střídá den a noc.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
KMT/ASTR1 – Astronomie pro 1. stupeň ZŠ
VESMÍR.
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
2. POHYBY ZEMĚ A JEJICH DŮSLEDKY
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
Pohyby Země.
Anotace : Výuka předmětu Člověk a jeho svět
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Šablona VY_52_INOVACE_Z
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_13_32_ ZEMĚ.
STŘÍDÁNÍ ROČNÍCH OBDOBÍ
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Prezentace – výklad učiva
VY_32_INOVACE_15_32_STŘÍDÁNÍ ČTYŘ ROČNÍCH OBDOBÍ
VY_52_INOVACE_Z Šablona.
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Otáčení Země kolem své osy
Jaké pohyby vykonává planeta Země – učivo 6. třídy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
POHYBY ZEMĚ.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
PLANETA ZEMĚ POHYBY ZEMĚ A JEJÍ DŮSLEDKY Vypracovaly: Natálie Kubešová
PLANETA ZEMĚ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VY_52_INOVACE_35_ Země ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník Ing. Hana Adamcová
Transkript prezentace:

Šablona VY_52_INOVACE_Z.6.7-8

Anotace: žák se doví zákonitosti o střídání ročních období , pohybech Země Autor: Mgr. Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova:rovnodennost, slunovrat, polární noc, polární den Druh učebního materiálu:výkladová prezentace Druh interaktivity: výklad Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 - 15 let Celková velikost: 751 KB

Střídání čtyř ročních období Pohyby Země Střídání dne a noci Střídání čtyř ročních období Obr.1

,,A přece se točí ,, - Galileo Galilei Významné osobnosti: : Mikuláš Koperník , Tycho de Brahe, Giordano Bruno Důkazy o kulatosti Země – viz kapitola Země

Jak se nazývá síla udržující Zemi na oběžné dráze? Země obíhá kolem Slunce po eliptické dráze, tzv. oběžné dráze Tento pohyb trvá Zemi 365 dní Za tuto dobu je Země různě nakloněna ke Slunci – dochází ke střídání čtyř ročních období Jaro , léto , podzim, zima Základní pojmy: Rok = doba oběhu Země okolo slunce 365 a ¼ dne Přestupný rok = 366 dní ( 1x za 4 roky , 29.únor ) Polární noc = Slunce nevychází Polární den = Slunce celou dobu svítí Slunovrat = jedna polokoule je více přivrácení ke Slunci - dopadá na ní více slunečních paprsků ( 21.6. , 21.12. ) Den a noc jsou různě dlouhé ( 16 + 8 )

Rovnodennost = na celou Zemi dopadá stejné množství slunečních paprsků ( 23.9. , 21.3. ) Noc i den jsou stejně dlouhé ( 12 + 12 hod. ) Obr.2

Obr.3

Střídání dne a noci Země obíhá okolo Slunce a při tom se ještě otáčí kolem své osy Tento pohyb trvá Zemi 24 hod ( přesněji 23 hod 56 min 4 s ) Země je v tuto dobu různě přivrácena ke Slunci Za tuto dobu se vystřídá den i noc Zdánlivý pohyb Slunce na obloze : Každodenní pohyb Slunce od západu k východu je pouze zdánlivý Ve skutečnosti se pohybuje Země Základní pojmy: Obzorník = místo, kde se stýká obloha s povrchem krajiny Nadhlavník = místo Slunce ,,na hlavou,, v pravé poledne Zemská osa = myšlená přímka, kolem které se otáčí Země ve směru západ – východ, protíná Zemi v pólech

Juliánský kalendář v roce 45 př. n. l. ho zavedl Julius Caesar Tento kalendář byl reformou starořímského kalendáře a byl koncipován jako sluneční kalendář Juliánský kalendář respektoval větší část římských zvyklostí (jako je počet dní jednotlivých měsíců), které tak vlastně přešly i do Gregoriánského kalendáře. Starořímský kalendář měl dvanáct měsíců tvořících dohromady 355 dnů Julius Caesar využil znalostí alexandrijských astronomů, kteří určili délku roku na 365,25 dne a navrhli i schéma vyrovnávání kalendáře : obyčejný rok měl mít 365 dnů a každý 4. rok měl být o 1 den delší (přestupný rok) Tento návrh je znám jako Kánobský kalendář nebo kalendář Kánobského dekretu 1582 vyhlásil papež Řehoř XIII. reformu kalendáře Takto reformovaný kalendář získal název Gregoriánský kalendář

Obr.4 – Aztécký kalendář

Obr.5- římský kalendář

Obr.6- Kalendářní deska staroměstského orloje

Použité zdroje: Obr.1: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg Obr.2: http://www.in-pocasi.cz/clanky/teorie/?strana=3 Obr.3: http://planety.astro.cz/zeme/1940-stridani-rocnich-obdobi Obr.4: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aztec_Sun_Stone_Replica_cropped.jpg Obr.5: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Roman-calendar.png Obr.6: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prag_Rathausuhr_Monatsarbeiten.jpg