Rámy automobilů VY_32_INOVACE_13_254 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rámy automobilů VY_32_INOVACE_13_254 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 13 Anotace Rámy automobilů Klíčová slova Rám, žebřinový, páteřový, příhradový, nástavný Předmět Automobily Autor, spoluautor Bc. Ladislav Hajný Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana
Rámy automobilů Žebřinový (obdélníkový) rám Rám je tvořen dvěma podélníky, které jsou spojeny pomocí několika příček. Spojení rámu je provedeno: nýty svary šrouby Po délce mají různou výšku, přední / zadní konce mohou být ohnuté směrem dolů k vozovce, pro snadnější uchycení pružin nebo torzních tyčí přední / zadní nápravy, platí u OA. a 4 x 4.
Rámy automobilů Páteřový rám základem je páteřová nosná roura, která má vpředu popř. vzadu rozvidlený nosník pro motor nebo rozvodovku nebo rozvodovky s výkyvnými polonápravami, pomocný rám nástavby je vmontován přímo do páteřové roury, včetně všech uchycení a držáků pro uchycení korby nebo sklápěcího zařízení.(N.A. Tatra). Rám lze libovolně prodlužovat nebo zkracovat.
Rámy automobilů Páteřový rám nástavný páteřový rám nástavný - páteřová roura může být vpředu prodloužena motorem s převodovkou a vzadu rozvodovkou. Agregáty byly připevněny pomocí šroubového spojení přímo k rouře. Tato konstrukce se příliš neosvědčila neboť vibrace, které vznikaly chodem motoru se přenášely na rouru – příliš velký hluk. Rourou prochází spojovací hřídel. Rám se vyznačuje značnou velkou pevností v krutu.
Rámy automobilů Rám páteřový rozvidlený Rozvidlení pro uložení motoru a převodovky jednostranné nebo také pro uložení rozvodovky dvoustranné. Tato úprava do jisté míry odstraňuje nevýhodu předchozí konstrukce, protože umožňuje pružné uložení motoru.
Rámy automobilů Plošinový (podlahový) rám plošina z ocelového plechu tloušťky (0,8-1,25mm), která má na svých okrajích přivařeny obdélníky, které jsou přizpůsobeny tvaru karoserie. Tato plošina spolu s výztuhami tvoří podlahu karoserie. Ta je k rámu připevněna šrouby - tvoří pevnější celek. Tento rám je předchůdce současných samonosných karoserií.
Rámy automobilů Příhradový rám je vytvořen jako prostorová příhradová konstrukce, která se vyrábí z trubek nebo růz ných výlisků a profilů. Nejčastější použití u sportovních, speciálních závodních automobilů. Výhody - pevný, lehký, odolný na ohyb a krut, lze použít „Fe“ a „Al“ mat. svařitelné Nevýhody - složitá konstrukce, při nárazu obtížně opravitelný.
Rámy automobilů Prostorový rám skelet karoserie tvoří prostorová konstrukce z hotovená z Alu profilů, na kterou se montují další díly karoserie (blatníky, kapoty, dveře atd.) Je navržena počítačovou metodou konečných prvků. Výhody - pevnost, hmotnost a trvanlivost
Rámy automobilů Křížový rám podélníky připomínající písmeno X jsou spojeny trubkovými příčníky (svařeny). Tento rám má vynikající tuhost. Dnes není používán. 1) Podélníky 2) Trubkové příčníky
Rámy automobilů Obvodový (perimetrický) rám U tohoto rámu jsou podélníky ve střední části spolu a na koncích se rozšiřují, v místě přední a zadní nápravy . Ve střední části je vytvořen obvod, na který se připevňuje karosérie je tak podepřena, a proto může mít lehčí nosnou konstrukci.
Rámy automobilů Smíšený rám Rámy např. autobusů jsou tvořeny několika druhy rámů – příhradový, prostorový a v tomto případě i žebřinový.
Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky se současnými i historickými rámy automobilů a jejich použitím v konstrukci stavby automobilů. Cvičení: Jaké jsou druhy rámů vozidel? Nejpoužívanější rám automobilů v současnosti? Z jakých důvodů se rámy používaly a používají? Děkuji za pozornost
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Zákon č. 56/2001 Sb. Vyhláška MDS č.341/2002 V prezentaci použity vlastní citace, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: http://www.mercedes-benz.cz/content/czechia/mpc/mpc_czechia_website/czng/home_mpc/trucks_/home/construction/axor_construction_haulage/powertrain.fb0004.html http://clanky.katalog-automobilu.cz/57-historie-skoda-auto-cast-3/ http://www.tatra.cz/proc-tatru/technicka-koncepce-tatra/tatrovacka-koncepce/ http://www.automobilrevue.cz/rubriky/automobily/technika/karoserie-podvozek-dlouha-cesta_42039.html http://vitvar.webzdarma.cz/7.htm http://veteran.auto.cz/wp-content/gallery/mb_300sl_2/54_MB_300SL_5c.jpg http://autoperiskop.cz/nova-technologie-noveho-audi-a8-prostorovy-hlinikovy-ram/ http://projekt.iss-slany.cz/wp-content/uploads/2011/10/AUTOMOBILY_KV-bar_tisk1.pdf http://www.dpmost.cz/oprskoda706rtolux