Přenos látek přes membránu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrické vlastnosti buňky
Advertisements

BIOCHEMIE.
Biofyzika Petr Wagner.
BUNĚČNÁ VÝMĚNA LÁTEK ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
STRUKTURA BUŇKY.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: listopad 2013
Složení živých soustav
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Nervová soustava.
Chemická stavba buněk Září 2009.
CHEMICKÉ REAKCE.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Membrána. Nutnost oddělit se od vnějšího prostředí a kompartmentalizovat vnitřek pro různé biochemické a informační děje Membrány.
Základy přírodních věd
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Biofyzika buňky, biomembrány
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FYZIOLOGIE BUŇKY PŘÍJEM A VÝDEJ LÁTEK.
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Nervová soustava soustava řídící
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_536.
Biochemie Úvod do biochemie.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
Buňka - test Milada Roštejnská Helena Klímová Obr. 1. Různé typy buněk
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
5. Klidový potenciál.
Membrány a membránový transport
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
aneb způsob, jakým je hormon z buňky uvolňován do krevního řečiště … V závislosti na chemické struktuře hormonů existují dva základní způsoby jejich sekrece.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Základní struktura živých organismů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Šíření vzruchu v živém organismu
Transport látek, osmóza
Metabolismus rostlin.
Děje v roztocích RNDr. Marta Najbertová.
Disperzní soustavy Mgr. Jaroslav Najbert.
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
E LEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH A PLYNECH Ing. Jan Havel.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Základní funkce buňky.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Fotosyntéza.
Vakuola a osmotické jevy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Příjem a výdej látek buňkou
Genetický kód – replikace
Dýchací řetězec Mgr. Jaroslav Najbert.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Citrátový cyklus Mgr. Jaroslav Najbert.
3. Vlastnosti živých soustav
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
KLIDOVÝ MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Příjem a výdej látek v eukaryotních buňkách
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

Přenos látek přes membránu Mgr. Jaroslav Najbert

Označení vzdělávacího materiálu Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638 IČO 620 330 26 Operační program Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/01.0050 Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.CH.29 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Chemie Tematický okruh Metabolismus Zhotoveno červen 2012 Ročník Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP – G) Anotace Materiál je určen jako studijní v předmětu biochemie, který integruje vzdělávací obory biologie a chemie. Je zaměřen na význam semipermeabilní membrány pro metabolické děje. Předpokládá zvládnutí učiva buněčné biologie vzdělávacího oboru biologie.

Membránové děje Z hlediska fyzikálně chemických procesů je vnitřní prostředí živých organismů charakterizováno jako disperzní soustava, vzhledem k odlišným vlastnostem na různých místech polydisperzní – dispergované fáze různých typů a vlastností. Toto rozdělení udržováno semipermeabilní membránou (výběrově, polopropustná) – rozděluje prostor na extra a intra. http://www.youtube.com/watch?v=moPJkCbKjBs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Rl5EmUQdkuI&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=GW0lqf4Fqpg&feature=related Semipermeabilní membrána umožňuje udržování různých koncentrací látek na opačných stranách membrány.

Přenos látek přes membránu Prostá difůze Pasivní Usnadněná difůze Pomocí proteinu Pomocí kanálu Uniport Aktivní Symport Antiport

Solvatace Polární látka v rozpouštědle, respektive koloidní látka s nabitým povrchem, je obklopena částicemi polárního rozpouštědla, které se orientují opačným nábojem – tvoří primární obal, okolo něj vytvořen sekundární obal molekul rozpouštědla (izolují rozpuštěné částice) ꞊>„zvětšení“ částic rozpuštěné látky. Solvatace brání pohybu a přenosu látky přes membránu, ale zabraňuje shlukování rozpuštěných látek. Zůstávají v roztoku – lze porušit přidáním solí – rozpuštěné látky se shluknou a vyloučí. Je-li rozpouštědlem voda, mluvíme o hydrataci

Pasivní transport Látky přecházejí přes membránu ve směru svého koncentračního nebo elektrického gradientu bez využití energie – osmóza, difúze. Prostá difůze – lipofilní látky (steroidy), malé molekuly bez náboje (CO2, O2, močovina, glycerol) Usnadněná (facilitovaná) difůze – pomocí přenašečového proteinu – organické nízkomolekulární látky – pomocí kanálů – ionty http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=JShwXBWGMyY&feature=endscreen

Aktivní transport – endocytóza Proces, kterým buňky absorbují materiál (molekuly nebo i jiné buňky) z vnějšího prostředí Fagocytóza – buňka vysílá panožky směrem proti objektu http://www.youtube.com/watch?v=aWItglvTiLc Pinocytóza – objekt je vtahován do buňky http://www.youtube.com/watch?v=InG6xF9D4EM&feature=related Endocytóza zprostředkovaná receptorem – nezbytný receptor k navázaní látky na membránu, následně spuštěna pinocytóza. http://www.youtube.com/watch?v=PifagmJRLZ0&feature=related Endocytóza energeticky náročná, při tvorbě váčku nutné prolnutí hydrofobní a hydrofilní části membrány – pomocí clathrinových molekul http://www.youtube.com/watch?v=eRslV6lrVxY http://www.youtube.com/watch?v=-ZFnO5RY1cU

Aktivní transport – exocytóza Proces, kterým buňky uvolňují nebo vyvrhují větší molekuly nebo struktury (obecně látky, které nejsou schopny samostatného prostupu přes plazmatickou membránu do svého okolí. K výdeji dochází při splynutí membránového transportního váčku (vesikulu) s membránou na povrchu buňky. Vylučovány látky pro buňku přebytečné (škodlivé či nepotřebné) Vysílány trávicí enzymy, hormony, u rostlin vylučování stavebního materiálu pro buněčné stěny Buňka zvětšuje svůj povrch ( fúzí s membránou měchýřku se povrch buňky zvětší o celkový povrch membránového váčku) Buňka mění ve velmi krátkém časovém období zastoupení funkčních bílkovin na svém povrchu

Aktivní transport Uniport – transport jedné částice Symport – jsou přenášeny dvě částice, obě stejným směrem Antiport - jsou přenášeny dvě částice, opačným směrem (sodíko- -draslíková pumpa http://www.youtube.com/watch?v=YA4Eng4CyZg&feature=related Energie získávána především hydrolýzou P-P vazby, případně oxidačně redukčními reakcemi. http://www.youtube.com/watch?v=ldRZcmppQM8&feature=related Semipermeabilní membrána umožňuje udržování různých koncentrací látek ne opačných stranách membrány, je tak udržován: Membránový potenciál Oxidačně redukční potenciál Protonový gradient

Membránový potenciál Rozdíl elektrického potenciálu mezi dvěma stranami biologické membrány v důsledku nerovnoměrného rozdělení iontů – vnitřní povrch nese záporný, vnější kladný. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Basis_of_Membrane_Potential2.png Klidový membránový potenciál – u většiny živých buněk existuje klidový membránový potenciál, jehož hodnota je –30 až –90 mV (u většiny neuronů v lidském těle -70 až -90 mV). Změna koncentrace iontů vede k depolarizaci a hyperpolarizaci membrány

Oxidačně redukční potenciál Potenciál mezi různými oxidačními stupni téže látky. Důležitý při buněčném dýchání, fotosyntéze, činnosti enzymů oxidoreduktáz Dýchací řetězec http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Etc2_cs.svg&page=1 Fotosyntéza http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thylakoid_membrane.png Redox potenciál (oxidačně-redukční potenciál, elektrodový potenciál) je vyjádření míry schopnosti redox systému převést jednoho z reakčních partnerů do oxidovaného stavu. Redox potenciál vyjadřuje redukční stav systému v milivoltech a napětí mezi standardní vodíkovou elektrodou a příslušným oxidačně-redukčním přechodem. Čím má činidlo E>0, tím větším je oxidačním činidlem, čím má E<0, tím je silnějším redukčním činidlem. Oxidoreduktázy http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Complex IV.svg&page=1

Protonový gradient Protonový gradient – různá koncentrace látek s acidobazickými vlastnostmi – nezbytný pro tvorbu ATP http://www.youtube.com/watch?v=Yr97niwxGHw Syntéza ATP http://www.youtube.com/watch?v=3y1dO4nNaKY&feature=related Většinou snaha zachovat stálé vnitřní prostředí v intervalu <7,28 – 7,42> – pufrační systémy. Metabolické děje obvykle vedou k acidóze.

Zdroje a použitá literatura 1. MURRAY, Robert K. <i>Harperova biochemie</i>. 23. vyd. Jinočany: H H, 2002, ix, [3], 872 s. ISBN 80-731-9013-3. 2. JAN MUSIL. Biochemie v obrazech a schématech. II., zcela přepracované vydání. Praha: Avicenum, 1990.