Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KINETICKÁ TEORIE LÁTEK
Advertisements

Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
Opravy obkladů a dlažeb
Země a vesmír 1 - Vesmír VY_32_INOVACE_ 43_857
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Lepidla VY_32_INOVACE_28_571 Projekt.
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Základní typy organických reakcí
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Radioaktivita VY_32_INOVACE_12_228
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Měření posuvným měřítkem
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pracovní a dilatační spára
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Vlastnosti elektrického náboje
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
MĚŘENÍ II. MIKROMETR VY_32_INOVACE_30_600
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Jednoduché stroje VY_32_INOVACE_11_210
Rozšiřování základů VY_32_INOVACE_27_542
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Majetek podniku VY_32_INOVACE_44_895
Transkript prezentace:

Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 11 Anotace Prezentace objasňuje pohyb částic Klíčová slova Brownův pohyb, difuze, osmóza, viskozita, částice látky Předmět Fyzika Autor, spoluautor Ing. Ivana Gajdošová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, doplňování myšlenkové mapy Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana nebo materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tepelný pohyb částic

Tepelný pohyb molekuly, atomy i ionty se neustále chaoticky pohybují STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tepelný pohyb molekuly, atomy i ionty se neustále chaoticky pohybují tento typ pohybu nazýváme tepelný pohyb rychlost pohybu částic je závislá na teplotě – při absolutní nule (– 273,15 °C) pohyb zcela ustává některé z jevů svědčících o těchto pohybech jsou: difuze osmóza Brownův pohyb Obr. 1: Sir Isaac Newton

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Difuze samovolné pronikání částic jedné látky do látky druhé, jsou-li látky ve styku látky mají tendenci přecházet z prostředí se svou vyšší koncentrací do prostředí s nižší koncentrací u plynů velmi rychlá u kapalin pomalejší u pevných látek extrémně pomalá rychlost se zvyšuje při zvýšení teploty Obr. 1: Difuze přes polopropustnou membránu Obr. 1: Difuze přes polopropustnou membránu

Osmóza osmóza je difuze probíhající přes polopropustnou membránu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Osmóza osmóza je difuze probíhající přes polopropustnou membránu klasickým příkladem osmózy je látková výměna mezi buňkou a vnějším prostředím voda se přesouvá z místa s vyšší koncentrací osmoticky aktivních látek do míst s jejich nižší koncentrací tím se nastolí v koncentracích rovnováha, dochází však ke změně objemu v buňce Obr. 1: Difuze přes polopropustnou membránu

Obr. 2: Pohyb vody při osmóze STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Obr. 2: Pohyb vody při osmóze Obr. 2: Pohyb vody při osmóze

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Brownův pohyb chaotický neustálý pohyb částic vznášejících se v tekutinách takové částice o průměru několika mikrometrů a menší se nazývají Brownovy částice jejich pohyby jsou vzájemně nezávislé Obr. 2: Simulace Brownova pohybu pěti částic Obr. 3: Brownův pohyb poprvé zaznamenal britský biolog Robert Brown při pozorování pylových zrn ve vodě

Brownův pohyb rychlost Brownova pohybu vzrůstá s: teplotou okolí STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Brownův pohyb rychlost Brownova pohybu vzrůstá s: teplotou okolí zmenšováním viskozity tekutiny zmenšováním rozměru Brownových částic poslední dvě podmínky mají za následek zmenšení odporu částic při pohybu Obr. 2: Simulace Brownova pohybu pěti částic

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Brownův pohyb pohyb je zapříčiněn tím, že do Brownových částic vrážejí molekuly tekutiny v důsledku tepelného pohybu povrch Brownových částic je malý, na každou z nich proto zřídkakdy působí najednou více molekul najednou částice tak s každým dalším nárazem mění směr Obr. 1: Difuze přes polopropustnou membránu Obr. 4: Simulace Brownova pohybu pěti částic

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Na obrázku je diagram Brownova pohybu za určitý časový interval. Jak by se pozorování změnilo v případě, že by bylo provedeno za vyšší teploty? Obr. 5: Diagram Brownova pohybu

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Na obrázku je diagram Brownova pohybu za určitý časový interval. Jak by se pozorování změnilo v případě, že by bylo provedeno za vyšší teploty? Částice by se posunuly o větší vzdálenost, šipky by tedy byly delší. Také by došlo k více nárazům molekul do částic, takže by pravděpodobně víckrát změnily směr. Obr. 5: Diagram Brownova pohybu

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jestliže do nádoby s vodou vhodíme krystalek látky, která ve vodě vytváří zbarvený roztok, zanechá krystalek při svém pohybu stopu, která se postupně rozšiřuje. Čím je tento jev způsoben?

Příčinou rozšiřování stopy je difuze. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Na obrázku je diagram Brownova pohybu za určitý časový interval. Jak by se pozorování změnilo v případě, že by bylo provedeno za vyšší teploty? Příčinou rozšiřování stopy je difuze.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: Obr. 1: AUTOR NEUVEDEN. 3pól [online]. [cit. 25.8.2013]. Dostupný na WWW: http://3pol.cz/658/ Obr. 2: AUTOR NEUVEDEN. Posterus.sk [online]. [cit. 26.8.2013]. Dostupný na WWW: http://www.posterus.sk/?p=4843 Obr. 3: MAULL; POLYBLANK. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Robert_Brown_%28botanist%29.jpg Obr. 4: ESQUEMBRE, Francisco. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.8.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Brownianmotion5particles150frame.gif Obr. 5: AUTOR NEUVEDEN. QuantumFreak [online]. [cit. 26.8.2013]. Dostupný na WWW: http://quantumfreak.com/motion-of-molecules/ SVOBODA, E.. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-006-3. LEPIL, Oldřich; BEDNAŘÍK, Milan; HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy. Praha: Prometheus, 1992, ISBN 80-85849-05-4.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: AUTOR NEUVEDEN. Difuze [online]. [cit. 26.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Difuze AUTOR NEUVEDEN. Brownův pohyb [online]. [cit. 26.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Brown%C5%AFv_pohyb