Příjem a výdej látek buňkou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Advertisements

BUNĚČNÁ VÝMĚNA LÁTEK ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Základní části buňky a jejich hlavní význam
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: listopad 2013
Složení živých soustav
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.03 Anotace: Vzdělávací oblast: Buňka živočišná – stavba, činnost Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
- Učebnice OBECNÁ BIOLOGIE
Buňka.
Základy přírodních věd
Biofyzika buňky, biomembrány
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FYZIOLOGIE BUŇKY PŘÍJEM A VÝDEJ LÁTEK.
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_536.
Biochemie Úvod do biochemie.
Název Vodní režim rostlin 1 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
B U Ň K A.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Fyziologie buňky Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Výživa buňky.
Membrány a membránový transport
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
aneb způsob, jakým je hormon z buňky uvolňován do krevního řečiště … V závislosti na chemické struktuře hormonů existují dva základní způsoby jejich sekrece.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Základní struktura živých organismů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_537.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Transport látek, osmóza
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní rysy živočišné buňky Dělení buněk Základní buněčné pochody
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Metabolismus rostlin.
Stavba lidského těla.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Základní funkce buňky.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Vakuola a osmotické jevy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přenos látek přes membránu
Název prezentace (DUMu): Buňky
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Porovnání eukaryotické a prokaryotické buňky
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Metabolické děje II. – proteosyntéza
Rozmnožování buněk - meióza
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_BUŇKA 3_P1-2
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Autor: Mgr.Petr Procházka
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
4. Buňky.
Příjem a výdej látek v eukaryotních buňkách
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

Příjem a výdej látek buňkou Autor: Mgr.Petr Procházka

Tematický okruh Obecná biologie Anotace 1. ročník, obor Ekonomické lyceum a Technické lyceum, předmět Biologie, Příjem a výdej látek – prezentace poskytuje přehled o procesech výměny látek buňkou Metodický pokyn standardní použití prezentace, uvedená data lze doplňovat dle potřeb pedagoga (zajímavosti, rozšiřující informace) Druh materiálu prezentace Datum tvorby 24.10.2012 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Pk1_6 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Buňka = otevřený systém podmínkou existence neustálá výměna látek a energií mezi buňkou a jejím okolím Pasivní příjem bez spotřeby energie, pohyb látek po koncentračním spádu (z prostředí o vyšší koncentraci do nižší) - prostá difúze – pomalá, malé látky (např.CO2 ,O2) - usnadněná difúze – pomocí přenašeče, specifická vazba, iontové kanály http://giobio.ic.cz/obrazky/obecna_biologie/transport.jpg EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Aktivní příjem spotřeba energie, i proti koncentračnímu spádu (z prostředí o nižší koncentraci do vyšší) - aktivní transport – enzymaticky řízený děj, energeticky zajištěno ATP (přenos AK, iontů) - např. Na+- K+ pumpa http://giobio.ic.cz/obrazky/obecna_biologie/transport_aktivni.jpg EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

buňka pohlcuje z okolí látky přestavbou cytoplazmatické membrány Endocytóza buňka pohlcuje z okolí látky přestavbou cytoplazmatické membrány vznik váčků pinocytóza – pohlcování kapének tekutin vchlípením plazmatické membrány, váček se v cytoplazmě rozpadá fagocytóza – příjem větších částic i celých buněk, tvorba panožek (plazmatických výběžků) - vznik potravních vakuol (splynutí s lyzozomy) - exocytóza http://user.mendelu.cz/sladek/cytologie/vymena.html EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

výdej látek (opak endocytózy) buňkou Exocytóza výdej látek (opak endocytózy) buňkou vylučování odpadních, škodlivých, nepotřebných látek nebo naopak látek funkčních (enzymy, hormony) váčky se svojí membránou spojují s cytoplazmatickou membránou, obsah je vyvržen http://giobio.ic.cz/obrazky/obecna_biologie/transport.jpg EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

difúze molekul vody (rozpouštědla) přes polopropustnou membránu Osmóza difúze molekul vody (rozpouštědla) přes polopropustnou membránu - z prostředí o nižší koncentraci = hypotonické prostředí - do prostředí o vyšší koncentraci = hypertonické prostředí - cílem je vyrovnání koncentrací = izotonický stav EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Vliv prostředí na živočišné buňky hypertonické prostředí - dochází ke smrštění buňky = plazmorýza - voda opouští buňku hypotonické prostředí - dochází až k prasknutí buňky = plazmoptýza - voda je do buňky nasávána http://www.kurtincovam.estranky.cz/clanky/biologie/osmoticke-jevy-v-bunce.html EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Vliv prostředí na rostlinné buňky hypertonické prostředí - cytoplazmatická membrána se odlučuje od buněčné stěny = plazmolýza - voda buňku opouští hypotonické prostředí - v buňce roste tlak uvnitř buňky = zvýšený turgor - voda je do buňky nasávána, buněčná stěna drží tvar http://www.kurtincovam.estranky.cz/clanky/biologie/osmoticke-jevy-v-bunce.html EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Použité zdroje HANČOVÁ, Hana; VLKOVÁ, Marie. Biologie v kostce 1 Použité zdroje HANČOVÁ, Hana; VLKOVÁ, Marie. Biologie v kostce 1. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, ISBN 80-7200-059-4 JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Olomouc, 1998, ISBN 80-7182-050-4 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154