PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST ROSTLINNÁ PLETIVA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Tvorba panorámat Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - KROUŽKOVCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vegetativní orgány Kořen
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Nervová soustava vyšších obratlovců
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST – PLOŠTĚNCI A HLÍSTI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Volně žijící zvířata – rybník, potok
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Násobení lomených výrazů
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název projektu: Moderní škola
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Život – pohledy na přírodu
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Dělení lomených výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Rostlinná pletiva buňky stejného tvaru k plnění určité funkce
Severní Amerika – Kanada 1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Neživá příroda - vzduch
Rozmnožování organismů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Úvod Autor: Pavel Žižka
Transkript prezentace:

PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST ROSTLINNÁ PLETIVA Jiří Mach Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy

Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638, 568 02 Svitavy IČO 62033026 Operační program OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.BI.40 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Biologie rostlin – morfologie a anatomie rostlin Název vzdělávacího materiálu Procvičující a opakující test – rostlinná pletiva Druh učebního materiálu prezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva botaniky – kapitola morfologie a anatomie rostlin. Klíčová slova pletivo, histologie, parenchym, kambium, dřevo a lýko Ročník 1. ročník čtyřletého studia, 5. ročník osmiletého studia Typická věková skupina veřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor Jiří Mach Zhotoveno březen-duben 2014 Celková velikost Velikost souboru 2985 kB

1) Doplň do vět správné výrazy: a) Nauka o pletivech rostlin se nazývá _________. histologie b) Pletivo u rostlin je _______ buněk, jejichž ________ a ____ jsou podobné nebo stejné. soubor funkce tvar

2) Vytvoř dvojice k sobě významově souvisejících pojmů: karoteny hydatody palisádový kokotice korkovatění ribozómy cévy čočinky felogen kambium medníky plastidy chlupy cévice jmelí parenchym průduchy trichomy bílkoviny buněčná stěna

3) Přiřaď vždy jednotlivé pletivo k danému typu (podle funkce): a) průduchy 1) mechanická b) sítkovice 2) vodivá c) hydatody 3) provětrávací d) sklerenchym 4) vyměšovací a) haustoria 1) vodivá b) cévice 2) vyměšovací c) parenchym 3) nasávací d) mléčnice 4) asimilační

4) Vyber 1 správnou odpověď: A) Asimilační pletivo neslouží k vytváření: a) kyslíku b) glukózy c) oxidu uhličitého   B) Tzv. letorosty našich dřevin jsou výsledkem činnosti: a) sklerenchymu b) felogenu c) kambia d) felodermu

5) Rozhodni, zda-li platí věta: a) Jmelí zavádí svá haustoria jen do lýkové části vodivých pletiv hostitelské rostliny. NE b) Sklerenchymatická pletiva mají značně tenkou buněčnou stěnu. NE c) Vypařování vody se děje pomocí průduchů. ANO d) Cibulky a hlízy obsahují větší podíl zásobních pletiv. ANO

6) Doplň správná chybějící výrazy ve větách: a) Pomocí vyměšování sladkých šťáv z ________(typ pletiva) rostlina vábí své hmyzí opylovače. medníků b) Lýkové části vodivých pletiv se odborně říká ______. floém c) Buňky, které tvoří cévní svazky dřevní části, nazýváme ____________. cévy a cévice

6) Doplň správná chybějící výrazy ve větách: d) Rostliny se zásobními pletivy na vodu nazýváme _________. sukulenty e) Lenticely, jinak také zvané _______, slouží k výměně plynů mezi tělem rostliny a jejím okolím. čočinky f) Lýkovou částí vodivých pletiv se vedou látky: __________________. asimiláty - sacharidy

7) Který druh pletiva je na obrázku? K čemu slouží? asimilační (mezofyl) – tvorba kyslíku a glukózy

krycí (trichomy) – ochrana, ….. 8) Který druh pletiva je na obrázku? K čemu slouží? krycí (trichomy) – ochrana, …..

provětrávací (průduch) – výměna plynů 9) Který druh pletiva je na obrázku? K čemu slouží? provětrávací (průduch) – výměna plynů

vodivé (dřevo a lýko) – vedení látek 10) Který druh pletiva je na obrázku? K čemu slouží? vodivé (dřevo a lýko) – vedení látek

11) Doplň správné slovo do schématu: a) parenchym-kolenchym-prozenchym- …………………. sklerenchym lignin b) vosky-kutin-celulóza-………… tentakule c) mléčnice-medníky-hydatody-……………… radiální d) soustředný-bočný-dvoubočný-………..... aloe e) netřesk-kaktus-rozchodník-………

12) Kterou část rostliny pozoruješ na příčném mikroskopickém řezu? Označ druhy pletiv. pokožka asimilační pletivo pryskyřičné kanálky vodivé pletivo Průřez listem – jehlicí.

13) Rozliš typy pletiv podle ztloustnutí buněčné stěny. parenchym kolenchym sklerenchym

14) Jak se nazývá hlavní nasávací pletivo, kterým rostlina přijímá vodu a rozpuštěné látky? kořenové vlásky

Vedení asimilátů – sacharidů. 15) Co jsou sítkovice? Jakou funkci plní? Buňky vodivých drah – lýkové části (floému). Vedení asimilátů – sacharidů.

16) V obrázku vyznač pozici kambia – sekundárního dělivého pletiva. Odděluje dřevo a lýko (vznikají z něj).

17) Které látky rostliny mohou shromažďovat ve svých zásobních pletivech? Především vodu, sacharidy, lipidy a bílkoviny.

18) Které pletivo tvoří v dřevnatějící části stonku tzv. letokruhy? Sekundární dělivé pletivo kambium.

19) Uveď příklady rostlin, které mají vyvinuté mléčnice (vyměšovací pletivo) k vylučování latexu: pryskyřník, pampeliška, zvonek, pryšec, vlaštovičník, kaučukovník, oleandr,……...

Zdroje obrazového materiálu: Snímek č. 10: autor: Iceclanl, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 11: autor: Louisa Howard (Dartmouth electron microscope facility) derivative work: Laitr Keiows (talk), Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 12: autor: Doc. RNDr. Josef Reischig, CSc., Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 13 (vlevo): autor: Martin Bahmann, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 13 (vpravo): autor: John Alan Elson, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 15: autor: Frank Fox, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 16 (parenchym): autor: Micropix, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 16 (kolenchym): autor: Micropix, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 16 (sklerenchym): autor: Snowman frosty, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 17: autor: Maša Sinreih in Valentina Vivod, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 18: autor: Martin Bahmann, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 19 a 21: autor: Stamm.svg: Thomas Steiner derivative work: Pastorius (talk) - Stamm.svg, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Autor prezentace studoval: vlastní učební materiály (přípravy), literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: 80-86960-23-4