Pravěké umění Bizon, asi 15 000 – 10 000 př.n.l., malba v jeskyni Altamira, Španělsko.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Advertisements

Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
PRAVĚKÉ UMĚNÍ.
Pravěké umění Pravěké malířství.
PRAVĚK.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Registrační číslo projektu:
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
JESKYNNÍ MALÍŘSTVÍ DOBA VZNIKU:
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Pravěké umění.
Dej 1 Počátky umění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
III/2 XV A
Pravěké umění.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ Kdy začíná umění? Dá se vůbec mluvit o umění?
Počátky umění v mladším paleolitu
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
HOMO ERECTUS - člověk vzpřímený
Pravěk II - Věstonická venuše
Nejstarší lidé dnešního typu
Pravěké umění v paleolitu
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
II. Pravěk 4. Paleolit.
Umění pravěku - Předhistorické umění
Dějepis Doba kamenná 1.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
 Řada nálezů z období mladého paleolitu svědčí o estetickém cítění tehdejších lidí.  První umělecké předměty paleolitického stáří byly objeveny ve.
Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Umění v pravěku. Nejstaršími doklady výtvarné činnosti člověka jsou jeskynní malby a rytiny. Proslulou „pravěkou obrazárnou“ jsou jeskyně Altamira ve.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 6) Malba- historie malby Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Jeskynní malby VY_32_INOVACE_D Šablona. Vytvořila: Mgr. Zuzana Medveďová Datum: září 2011 Určeno pro: 6. ročník Člověk a společnost, dějepis, pravěk.
DUM Č.6 DUM Č.6 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Čtvrtohory vývoj člověka
ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY Starší doba kamenná Dějepis 6.roč. Mgr. Renata Šimková.
Pravěké umění. primitivní nástroje z valounů záměrné opracování do určitého tvaru pěstní klíny mandlového tvaru otisky nohou v jílu načrtnuté prsty, vrypy.
Počátky umění na našem území
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
17) Pracovní náměty, materiály, techniky Výtvarná příprava 1.
Pravěk.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ – let př.n.l..
Pravěké umění Bizon, asi – př.n.l., malba v jeskyni Altamira, Španělsko.
  NÁZEV: VY_32_INOVACE_20 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
PRAVĚK Starší paeolit Střední paeolit
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Test - umění pravěku Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
O nejstarších dějinách Čech
UMĚNÍ A NÁBOŽENSTVÍ 6.TŘÍDA
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Pravěké umění Bizon, asi 15 000 – 10 000 př.n.l., malba v jeskyni Altamira, Španělsko

a) lovecký kult b) kult plodnosti c) magie Co je to umění? Umění – označení krásného – moderní význam. Dříve to co dnes považujeme za umění, mělo svou určitou funkci – bylo stvořeno za jistým účelem. Vznik díla má několik základních zdrojů: a) lovecký kult b) kult plodnosti c) magie Pro pravěké a primitivní národy slouží sochy a malby jako kouzelné artefakty. Věří v jejich moc, v jejich spojení s tím co zobrazují. Pravěké umění bylo objeveno nedávno – první pol. 19. stol. – je stále zahalené tajemstvím.

doba kamenná (do 3500 př.n.l.) doba bronzová (3500-1100 př.n.l.) Rozdělení pravěku doba kamenná (do 3500 př.n.l.) doba bronzová (3500-1100 př.n.l.) doba železná (od 1100 př.n.l.) Doba kamenná představuje nejdelší časový úsek lidských dějin. PALEOLIT - STARŠÍ DOBA KAMENNÁ - dělení na:  1. starší paleolit: 3-2 miliony let př.n.l. zhruba do 250 000 let př.n.l. - Homo Habilis, Homo Erectus 2. střední paleolit: 250 000-40 000 let př.n.l - Homo Sapiens Neandertalensis - U Neandrtálců se setkáváme s prvními předstupni uměleckého zobrazování - v jeskyni Toiran ve Francii nalezneme v jílu otisky nohou, černé vrypy apod. Člověk neandrtálský - již schopen symbolického myšlení (doloženo pohřbívání mrtvývh).

První umělecké projevy člověka však nacházíme teprve v mladším paleolitu a jejich tvůrcem je Homo Sapiens Sapiens. 3. mladší paleolit: 40 000-10 000 (8 000) let př.n.l. Homo Sapiens Sapiens - člověk Cromagnonský - nálezy uměleckého charakteru - nejstarší malířské projevy: otisky rukou do jeskyně a barvené vyznačeným pozadím (40 - 30 tis.l.př.n.l.)

Člověk již tvoří aby něco zpodobnil nebo vyjádřil. V celé Evropě velmi mnoho památek. Spojovány s kultem ženy - matky, zachovatelky rodu – sošky žen – Venuše. Nebo s loveckou magií – malé sošky zvířat - medvídka, mamuta, koně a rytiny do kosti. O víře v posmrtný život svědčí šperky v hrobech . Nejobdivuhodnější výtvarnou činností jsou však skalní malby v jeskyních - na španělské i francouzské straně Pyrenejí i na mnoha dalších místech jižní Francie.

Rozlišujeme čtyři výtvarné projevy mladšího paleolitu: Malby v jeskyních – zoomorfní náměty (koně, zubři, mamuti, jeleni, bizoni) Španělsko: Altamira, Pindal Francie: Lescaux, Niaux, Altaj, Chauvet,Rouffignac Zhotovování sošek zvířat a lidí - Venuše - spojeno s matriarchátem (Věstonická, Willendorfská, Mentonská, Venuše z Lespugue, unikátní je Geometrická venuše Z Předmostí u Přerova) Zdobení předmětů drobnou rytinou, kresbou nebo řezbou - především období Lovců mamutů: 15 000-14 000 př.n.l. Vyrábění šperků (náhrdelníky, náramky, čelenky ze zvířecích zubů, jantaru, mušlí aj.)

Výtvarná činnost mladšího paleolitu se již tedy vyznačovala: - plastickou modelací tvarů - barevnými odstíny - znalostí anatomie zvířat (skok, úskok, chůze) - tělesnými detaily (kopyta, srst) - scénickými obrazy aj. Hlavním námětem paleolitu byla VELKÁ LOVNÁ ZVÍŘATA.

Rozlišujeme dva vývojově odlišné cykly jeskyních maleb: Périgordskou a Magdalénskou školu

Périgordská škola vrcholí výtvory v jeskyni Lascaux asi 13 500 př.n.l., mohutné postavy v Síni býků jsou mistrovskými díly

Jeskyně Lascaux

Černý býk (Lascaux) má délku 3m Černý býk (Lascaux) má délku 3m. Před jeho čenichem je vidět kresbu trojzubce a zřetelnou siluetu koně. Pozoruhodná je „kroucená perspektiva“ – zvíře je zobrazeno z profilu, ale rohy odpovídají čelnímu pohledu.

Périgordská škola vytvořila jednoduché vizuální znaky, primitivní technické postupy a zvláštnosti ve způsobu zobrazování (tzv. kroucená perspektiva) používala „stříkanou malbu“ (místo, kde se přitisknula ruka, zůstalo bílé, okolní plocha byla barevná).

Magdalénská škola15-10 000 let př. n. l Magdalénská škola15-10 000 let př.n.l. K významným jeskyním s magdalénskou kresbou patří Rouffignac, Les Combarelles - Francie nejznámější je Altamira ve Španělsku. Uplatňuje se zde více nových prvků: Znázornění srsti Expresivní kresba Podrobnosti v zobrazení rohů, chobotu, kopyt a hřívy Přesnost postojů (podle živé skutečnosti - uspořádání postav do základních tematických skupin (zvířata stojí čelem k sobě, tvoří např. obraz setkání dvou stád). ) Normální perspektiva

Jeskyně "sta mamutů" – Rouffignac (Francie) Jeskyně "sta mamutů" – Rouffignac (Francie). Nachází se zde polovina obrazů mamutů (123), které známe z pravěké doby.

https://www.youtube.com/watch?v=Aaojx4__5as (12:42 – 14:08)

Altamira Leží v Kalábrii na severu Španělska, poblíž přístavního města Santander. Roku 1879 zde byly nalezeny pravěké nástěnné malby, převážně s motivy zvířat (zcela uznány byly až počátkem 20. století, po objevení další jeskyní). Jejím objevitelem se stal místní lovec, který na nález upozornil majitele pozemku, Dona Sautuolu. Zpočátku objevu nevěnoval velkou pozornost. Po několika letech začal místo podrobně zkoumat. Nashromáždil řadu archeologických vykopávek, po nepřijmutém oznámení odborníkům, pokračoval ve výzkumech. Jeho pětiletá dcera Marie nalezla náhodou v postranní chodbě rozsáhlé nástěnné malby, později datované na mladší paleolit (Magdalénien).

https://www.youtube.com/watch?v=mJ7VPiSr7R0

Malba v červené a černé barvě. Objevila ji malá Maria Malba v červené a černé barvě. Objevila ji malá Maria. Realisticky znázorněn pohyb zvířat - zachyceny jak skáčou, válejí se v prachu, stojí nebo leží. Základní obrysová kresba je provedena manganovou černí a vyplněna rozetřenou žlutí a okrem, které dávají tělu plastický tvar.

Strop velké síně je 18 m dlouhý a asi 9 m široký, ale jen 2 m vysoký. Jde o první objevenou a zároveň nejvýznamnější zdobenou jeskyni. Strop velké síně je 18 m dlouhý a asi 9 m široký, ale jen 2 m vysoký. Každý výčnělek zdobí obraz bizona a celek působí dojmem bujného stáda vrhajícího se k nohám laně, která hledí z pozadí sálu směrem ke vstupu. Polychromní malba laně je přes 2 m dlouhá.

Matka rodu a nositelka života Umělecké ztvárnění v podobě Venuší, sošek nahých žen se zdůrazněnými ženskými, respektive mateřskými znaky - boky a ňadra. Stylizovaná podobizna hlavu zjednodušovala. Materiál - kosti, dřevo a kameny.

Sošky – bohyně matky Ženské plastiky provázely pravěk od začátku do konce. umění spojeno s kultem ženy a její rolí jako matky (Věstonická Venuše –nalezena 13. července 1925 profesorem Karlem Absolonem v Dolních Věstonicích. Tato soška je vysoká 11.5 cm a široká 4.3 cm a nachází se ve sbírkách Moravského zemského musea v Brně). 

Stylizovaná rytina ženy v mamutím klu. Rytina má zvýrazněna prsa a břicho, hlava je trojúhelníková. Velikost 15,5 cm. Jedná se o unikát, který ve světě nemá obdoby. Na některých kostech se dochovaly jednoduché rytiny, které mohly být skicami k vlastní geometrické Venuši. Místo nálezu: Předmostí u Přerova, Česká republika Datace: paleolitické umění lovců mamutů  (20000 - 25000 l. př. n. l.).

Venuše z Willeendorfu. Věk: 22 až 20 000 př. n. l.

Nálezy vyřezávaných předmětů Nejprve se nalezly řezby kozorožců, laní, sobů a bizonů v kosit nebo sobím paroží. (1833 – 43) Tyto přenosné umělecké předměty byly označeny za „pravěké“ bez jakýchkoli nesnází. O uznání autentičnosti malby nebo rytin na stěnách jeskyň, bylo nutné svést boje.

Řezba bizona v sobím parohu, nalezená v jeskyni La Madeleine ve Francii (muzeum v Saint-Germain-en-Laye). Neobvyklá poloha hlavy, která patrně naznačuje, že si zvíře olizuje bok. Velikost 10 cm.

Stavby Carnak – Francie Stonehenge – Velká Británie

Asi do 8. tisíciletí spadá hospodářský obrat – využití rostlinstva (pastevectví a zemědělství). Symbolem nového zemědělského hospodářství se stalo hrnčířství. Výzdoba už ne ze světa zvířat, ale abstraktní linea a plochy.

Abstraktní tvorba se vyvíjela ze dvou zdrojů: Z realistického zobrazování - postupnou deformací přírodních motivů. b) Čistá abstrakce - nezobrazující linie. Jejich významným nalezištěm je Miziň na Ukrajině,. Zanechali mnoho abstraktních ornamentů, vyrytých do kostí z mamutoviny. Miziňský umělec přešel od jednoduchého zdobení šikmými rovnoběžnými zářezy ///// k tvaru písma V

https://www.youtube.com/watch?v=NdlQxISNpwY