SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1807_SLOVNÍ_ÚLOHY_O_SMĚSÍCH Téma: Řešení.
Advertisements

Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
POHYB TĚLES PROTI SOBĚ – STEJNÁ DOBA Slovní úloha o pohybu I.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_15_Slovní úlohy o pohybu-příklady.
Pohybové úlohy 3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Rovnice ve slovních úlohách II.
Funkce Konstantní a Lineární
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
ČAS.
Slovní úlohy o společné práci
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_90_M8
Opakování na 3. písemnou práci
Opakování na 4.písmenou práci 6.ročník
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Pohyb těles-fyzika hrou
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Autotest.
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
8.1 Aritmetické vektory.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_13_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICÍ (ÚVOD)
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Poměr v základním tvaru.
VY_32_INOVACE_Pel_II_05 Rovnice – úlohy o společné práci
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICÍ (o směsích)
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_12 Pohyb a klid tělesa -test
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
SLOVNÍ ÚLOHY O SPOLEČNÉ PRÁCI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Opakování na 1. čtvrtletní práci
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
M-Ji-CU058-Slovni_ulohy_o_pohybu
Konstrukce trojúhelníku
Slovní úlohy o společné práci
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Slovní úlohy o společné práci
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Poměr v základním tvaru.
Lineární funkce v praxi
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
M-Ji-CU055-Slovni_ulohy_na_smesi
Slovní úlohy na dělitelnost
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
směsi roztoky Slovní úlohy o směsích Výkladová úloha Řešené příklady
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Slovní úlohy o pohybu 1 typ úloh – stejný směr
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
Slovní úlohy o společné práci − 3
Vzorový výpočet slovní úlohy – dráha, čas
Transkript prezentace:

SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI

Postup výpočtu Pozorně si přečti zadání Vhodně zvol neznámou a úlohu si přepiš zkráceným zápisem, obrázkem, tabulkou, … Pomocí neznámé vyjádři další údaje Sestav rovnici, vypočítej a správnost ověř zkouškou Doplň odpověď

Jednoduché úlohy Ve venkovské škole je ve třech třídách celkem 44 žáků. V první třídě je o dva žáky více než v druhé třídě a ve třetí třídě je o tři žáky méně než ve druhé třídě. Kolik žáků je v každé třídě? 2. třída……..x žáků……………………15 žáků 1. třída……..(x + 2) žáků……………15+2=17 žáků 3. třída………(x -3) žáků…………….15-3=12 žáků Celkem………44 žáků ………………..15+17+12=44 žáků 44 = x + (x + 2) + (x - 3) L = 44 44 = 3x – 1 /+1 P = 15 + (15 + 2) + (15 -3) = 44 45 = 3x /:3 15 = x V první třídě je 17 žáků, ve druhé 15 žáků a ve třetí 12 žáků.

Jednoduché úlohy Ve venkovské škole je ve třech třídách celkem 47 žáků. V první třídě je o 20% žáků více než ve druhé třídě a ve třetí třídě je o jednoho žáka méně než ve druhé třídě. Kolik žáků je v každé třídě? 2. třída……………x žáků………………………………………………………….15 žáků 1. třída……………x + 0,2x = 1,2x (20% z x je 0,2 x) žáků………… 15 + 0,2.15 = 18 žáků 3. třída……………(x – 1) žáků………………………………………………..15 – 1 = 14 žáků Celkem…………..47 žáků………………………………………………………15 + 18 + 14 = 47 žáků x + 1,2x + (x-1) = 47 L = 15 + 1,2.15 + (15 – 1) = 47 3,2x – 1 = 47 /+1 P = 47 3,2x = 48 /:3,2 x = 15 V první třídě je 18 žáků, ve druhé 15 žáků a ve třetí 14 žáků.

Úlohy o pohybu Z fyziky zopakujeme základní vzorec Rychlost…v ( ) z jednotky přečteme vzorec v = Dráha…….s (km) s = v . t Čas………..t (h) t =

Úlohy o pohybu 1. typ – pohyb proti sobě platí s = s1 + s2 s = s1 + s2 Kdy a kde se potkají dva vlaky, které vyjely současně proti sobě ze stanic A a B vzdálených 60 km, jestliže vlak ze stanice A jel rychlostí 70 km/h a vlak ze stanice B rychlostí 50 km/h? 70 km/h 50 km/h rychlost (km/h) čas (h) dráha (km) 1.vlak 70 x 70.x 2.vlak 50 50.x 60 km s = s1 + s2 Zk. s1 = 70 . 0,5 = 35 km 60 = 70x + 50x s2 = 50 . 0,5 = 25 km 60 = 120x 0,5 = x Celková vzdálenost 35 + 25 = 60 km Vlaky se potkají za 0,5h ve vzdálenosti 35 km od místa A.

Úlohy o pohybu 2. typ – pohyb za sebou platí s1 = s2 s1 = s2 s1 = s2 Za chodcem jdoucím průměrnou rychlostí 5 km/h vyjel z téhož místa o 3 hodiny později cyklista průměrnou rychlostí 20 km/h. Za jak dlouho dohoní cyklista chodce? 5 km/h rychlost (km/h) čas (h) dráha (km) chodec 5 x 5.x cyklista 20 x - 3 20.(x-3) 20 km/h s1 = s2 Zk. s1 = 5 . 4 = 20 km 5.x = 20.(x - 3) s2 = 20 . (4-3) = 20 km 5x = 20x - 60 60 = 15x s1 = s2 4 = x Cyklista dohoní chodce za 4 hodiny.

Úlohy o společné práci – výsledkem je celek 1 Postup při řešení – údaje v tabulce Jak dlouho by pracoval každý objekt sám? Jakou část (zlomek) práce vykoná každý objekt za časovou jednotku? (1 den, 1 hodinu, 1 minutu,…) Jakou část (zlomek) práce vykoná každý objekt za x doby společné práce? Údaje navíc (jakou část (zlomek) práce vykonal objekt, který pracoval část doby sám)   Sestavení rovnice Sečteme-li všechny části práce jednotlivých objektů, vytvoříme celek 1.

Úlohy o společné práci – výsledkem je celek 1 První dělník by vykopal příkop za 6 hodin. Druhému by stejná práce trvala 4 hodiny. Jak dlouho by jim práce trvala, pokud by pracovali společně? Celé sám za 1hodinu za x hodin společně 1.dělník 6h 2.dělník 4h Dohromady vytvoří celek + = 1 /.12 2x + 3x = 12 5x = 12 x = 2,4 Společně práci udělají za 2,4h (2h 24min).

Úlohy o společné práci – výsledkem je celek 1 Jeden dělník potřebuje na určitou práci 40 hodin. Druhý by tuto práci provedl již za 30 hodin. Několik hodin pracovali společně, potom byl druhý dělník odvolán. První dokončil práci za dalších 5 hodin. Jak dlouho pracovali společně? Celé sám za 1hodinu za x hodin společně údaje navíc 1.dělník 40h Sám 5h 2.dělník 30h Dohromady vytvoří celek + = 1 /.120 3x +15 +4x = 120 /-15 7x = 105 /:7 x = 15 Společně pracovali 15 hodin. (1.dělník pracoval celkem 15 + 5=20 hodin)

Úlohy na směsi – „hrncové pravidlo“ Množství x vlastnost Množství x vlastnost Množství x vlastnost

Úlohy na směsi – „hrncové pravidlo“ (35-x) kg 200 Kč x kg 150 Kč 35 kg 180 Kč

Úlohy na směsi – „hrncové pravidlo“ Kolik litrů vody 48oC teplé musíme přidat do 120l vody 8oC teplé, aby vznikla směs s teplotou 24oC ? x.48 + 120.8 = (x+120).24 48x+ 960 = 24x + 2880 /-24x; -960 24x = 1920 /:24 x = 80 Zk. L = 80.48+120.8 = 4800 P = (80+120).24 = 4800 Je potřeba přidat 80 litrů 48°C vody.

Úlohy na směsi – „hrncové pravidlo“ Jeden kilogram lacinější kávy stojí 150 Kč, jeden kilogram dražší kávy je za 200 Kč. Máme připravit směs 35 kg kávy po 180Kč. Jak připravíme směs? 150x + 200.(35-x) = 35.180 150x + 7000 – 200x = 6300 /-7000 -50x = -700 /:(-50) x = 14 Zk. L = 150.14+200.(35-14) = 6300 P = 35 . 180 = 6300 Smícháme 14 kg kávy 1. druhu a 21 kg kávy 2. druhu.