PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Advertisements

Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
PEDOSFÉRA.
Registrační číslo projektu:
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Opravy obkladů a dlažeb
Země a vesmír 1 - Vesmír VY_32_INOVACE_ 43_857
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Název prezentace (DUMu): Půda
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Úvodní hodina, plán výuky
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Technické materiály - litina
Zásoby, peněžní prostředky, pohledávky
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Základní typy organických reakcí
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Vliv člověka na ovzduší
Ochrana přírody a krajiny
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
High Tech VY_32_INOVACE_46_942
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
ALKALOIDY VY_32_INOVACE_24_486
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Pedosféra = půda na Zemi
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Sklady, skladování VY_32_INOVACE_41_829
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 23 Anotace Definice, vznik a složení půdy Klíčová slova Půda, minerální složka, půdní voda, půdní plyn, půdotvorné faktory Předmět Ekologie Autor, spoluautor Ing. Anna Mazáčová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PEDOSFÉRA

třetí základní složka životního prostředí STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pedosféra: třetí základní složka životního prostředí nejsvrchnější vrstva zemské kůry složitý systém živých i neživých součástí, udržujících se za normálních podmínek v rovnovážném stavu Půdotvorné faktory: matečná hornina (zvětrávání) klima (teplota, srážky, vítr) vegetace a organismy čas (1 cm půdy se tvoří cca 100 let)

Anorganická složka – kameny, štěrk, písek, prach, jílovité částice STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Složení půdy: Anorganická složka – kameny, štěrk, písek, prach, jílovité částice Organická hmota – odumřelé zbytky organismů, humus Půdní voda Půdní vzduch – kyslík, dusík, ostatní plyny Živé organismy – červi, hmyz, bakterie, prvoci, houby, řasy

zdroj živin, vody a minerálů pro rostliny, živočichy a mikroorganismy STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Funkce půdy: zdroj živin, vody a minerálů pro rostliny, živočichy a mikroorganismy životní prostor pro organismy žijící v půdě filtr a zásobárna podzemní vody plocha pro zemědělství, výstavbu, dopravu, rekreaci….

Rozdělení půdy Zemědělská půda - orná půda - zahrady - sady STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rozdělení půdy Zemědělská půda - orná půda - zahrady - sady - chmelnice - vinice - louky, pastviny (trvalé travní porosty) 2. Nezemědělská půda - lesy - vodní plochy - zastavěné plochy - ostatní plochy

Znečišťující faktory půdy: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Znečišťující faktory půdy: dostávají se buď přímo, nebo ze vzduchu a dešťové vody 1. Minerální hnojiva: a) zvýšení obsahu některých látek - nadbytek solí z hnojiv se dostává i do potravin, hromadění dusičnanů b) zasolování půd – narušuje příjem vody a živin rostlinami c) vyplavování nadbytečných hnojiv do vody 2. Pesticidy 3. Jiné kontaminanty: spadem – těžké kovy (Hg, Cd, Pb, Cr) srážkami – SO2, Nox

Půdní horizonty tvořící pedosféru, STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Půdní horizonty tvořící pedosféru, O - Organická hmota A - Humusový horizont B - spodní anorganický horizont C - podložní hornina

Zlepšení úrodnosti půdy: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Úrodnost - Schopnost půdy zajistit rostlinám po celou dobu jejich života dostatečné množství živin a vláhy. Zlepšení úrodnosti půdy: dostatečné množství živin, zejména dusíku, fosforu a draslíku obsah stopových prvků (bor, chlor, měď, železo, mangan, hořčík, síra, molybden, zinek a další) dostatek humusu, který zlepšuje strukturu půdy a schopnost zadržet vláhu pH v rozmezí 6,0 až 6,8 dobrá struktura půdy – provzdušnění půdní mikroorganismy, které podporují růst rostlin (např. symbiotičtí vazači dusíku)

Souhrn učiva Otázky pro opakování Definice pedosféry. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování Definice pedosféry. Půdotvorné faktory? Složení půdy? Jaká je funkce půdy? Rozdělení půdy z hlediska jejího využití? Co vše řadíme do zemědělské půdy?

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje NEZNÁMÝ. Wikipedie [online]. [cit. 16.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soil_profile.jpg ŠLEGR, Jiří; KISLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana. Ekologie a ochrana životního prostředí. Praha: Fortuna, 2005, ISBN 80-7168-828-2.