PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 23 Anotace Definice, vznik a složení půdy Klíčová slova Půda, minerální složka, půdní voda, půdní plyn, půdotvorné faktory Předmět Ekologie Autor, spoluautor Ing. Anna Mazáčová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PEDOSFÉRA
třetí základní složka životního prostředí STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pedosféra: třetí základní složka životního prostředí nejsvrchnější vrstva zemské kůry složitý systém živých i neživých součástí, udržujících se za normálních podmínek v rovnovážném stavu Půdotvorné faktory: matečná hornina (zvětrávání) klima (teplota, srážky, vítr) vegetace a organismy čas (1 cm půdy se tvoří cca 100 let)
Anorganická složka – kameny, štěrk, písek, prach, jílovité částice STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Složení půdy: Anorganická složka – kameny, štěrk, písek, prach, jílovité částice Organická hmota – odumřelé zbytky organismů, humus Půdní voda Půdní vzduch – kyslík, dusík, ostatní plyny Živé organismy – červi, hmyz, bakterie, prvoci, houby, řasy
zdroj živin, vody a minerálů pro rostliny, živočichy a mikroorganismy STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Funkce půdy: zdroj živin, vody a minerálů pro rostliny, živočichy a mikroorganismy životní prostor pro organismy žijící v půdě filtr a zásobárna podzemní vody plocha pro zemědělství, výstavbu, dopravu, rekreaci….
Rozdělení půdy Zemědělská půda - orná půda - zahrady - sady STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rozdělení půdy Zemědělská půda - orná půda - zahrady - sady - chmelnice - vinice - louky, pastviny (trvalé travní porosty) 2. Nezemědělská půda - lesy - vodní plochy - zastavěné plochy - ostatní plochy
Znečišťující faktory půdy: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Znečišťující faktory půdy: dostávají se buď přímo, nebo ze vzduchu a dešťové vody 1. Minerální hnojiva: a) zvýšení obsahu některých látek - nadbytek solí z hnojiv se dostává i do potravin, hromadění dusičnanů b) zasolování půd – narušuje příjem vody a živin rostlinami c) vyplavování nadbytečných hnojiv do vody 2. Pesticidy 3. Jiné kontaminanty: spadem – těžké kovy (Hg, Cd, Pb, Cr) srážkami – SO2, Nox
Půdní horizonty tvořící pedosféru, STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Půdní horizonty tvořící pedosféru, O - Organická hmota A - Humusový horizont B - spodní anorganický horizont C - podložní hornina
Zlepšení úrodnosti půdy: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Úrodnost - Schopnost půdy zajistit rostlinám po celou dobu jejich života dostatečné množství živin a vláhy. Zlepšení úrodnosti půdy: dostatečné množství živin, zejména dusíku, fosforu a draslíku obsah stopových prvků (bor, chlor, měď, železo, mangan, hořčík, síra, molybden, zinek a další) dostatek humusu, který zlepšuje strukturu půdy a schopnost zadržet vláhu pH v rozmezí 6,0 až 6,8 dobrá struktura půdy – provzdušnění půdní mikroorganismy, které podporují růst rostlin (např. symbiotičtí vazači dusíku)
Souhrn učiva Otázky pro opakování Definice pedosféry. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování Definice pedosféry. Půdotvorné faktory? Složení půdy? Jaká je funkce půdy? Rozdělení půdy z hlediska jejího využití? Co vše řadíme do zemědělské půdy?
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje NEZNÁMÝ. Wikipedie [online]. [cit. 16.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soil_profile.jpg ŠLEGR, Jiří; KISLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana. Ekologie a ochrana životního prostředí. Praha: Fortuna, 2005, ISBN 80-7168-828-2.