Péče o pacienty v problematických situacích Helena Ludmila Lukášová MEDITERRA - Sedlčany, s.r.o. 21.05.2015
Příčiny neklidného chování Nová situace Pocit strachu, ohrožení Nepříznivá diagnóza, prognóza Omezené možnosti léčby Intenzivní bolest Zátěžové situace Ponížení, zesměšnění, bezmoc Duševní onemocnění, alkohol, drogy
Situační faktory zhoršující agresivitu Nadměrné množství podnětů Hluk Horko či zima Nepřehledný terén Nedostatek prostoru – maximální množství věcí na minimální ploše
Úloha sestry Je nejvíce na blízku pacienta Vnímat, předvídat, pozorovat výkyvy nálad, změny chování a reakce pacienta Sociální dovednosti, znalost prostředí, reakce lidí, umění komunikace
Varovné signály emočního neklidu Nervozita, neklid, nápadná gestikulace Podupávání a kopání do předmětů v okolí Prudké pohyby, bouchání dveřmi, házení věcmi Upřený až provokující pohled do očí Napětí ve tváři, nervózní pomrkávání Sevřené pěsti, gesta připomínající bití, strkání do osob Celkové napětí směřující k výbuchu Agrese v řeči spojená s vulgarismy, urážkami, výhružkami
Pravidla komunikace s neklidným pacientem Ptát se, zjistit příčinu Zachovat klid, vyslechnout pacienta Nepotřebuji dominovat Akceptující postoj Projevovat zájem, neodsuzovat pacienta Srozumitelně vysvětlit situaci
Pravidla komunikace s neklidným pacientem Přivolat pomoc Volná úniková cesta Snaha o obnovení spolupráce s pacientem Pohovořit s kolegy Vše zdokumentovat
Závěr
Použitá literatura ZACHAROVÁ EVA: Agresivní pacient v klinické praxi zdravotníků. VENGLÁŘOVÁ MARTINA, MAHROVÁ GABRIELA: Komunikace pro zdravotní sestry. VENGLÁŘOVÁ MARTINA: Problematické situace v péči o seniory.
Děkuji za pozornost