Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
OPTIKA.
O duhových barvách na mýdlových bublinách
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Odraz světla na rovinném zrcadle
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Odraz světla. Zákon odrazu světla
Paprsková optika hanah.
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
Základní zákony geometrické optiky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Světelné jevy Zrcadla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
Planparalelní destička
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Lom světla Předmět: Fyzika.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
w d = - ( ) n 1 w e = ¢ - ¢ = - e n Optický klín w w d e = - ¢
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_608_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Digitální učební materiál
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Téma: LOM SVĚTLA Obrázky Studijní text Zajímavosti z netu
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
GYMNÁZIUM ALOISE JIRÁSKA, LITOMYŠL, T. G. MASARYKA 590 Šablona: III/2 Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_4-089 Předmět: Fyzika, Fyzikální seminář.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Posunovací pravidla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4. ročník.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Diagramy - opakování Tematická oblast
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Polarizace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Základní vlastnosti světla
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Složitější příklady na zákon lomu
Transkript prezentace:

Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření 11. 11. 2012 Ročník 4. ročník čtyřletého a 8. ročník osmiletého studia gymnázia Stručný obsah Řešené příklady na zákon lomu a odrazu Způsob využití Žáci si mají na řešených příkladech procvičit zákon lomu a odrazu, tyto poznatky pak aplikují na příkladech k procvičení. Autor Mgr. Dana Stesková Kód VY_ 32_ INOVACE_ 27_FSTE04 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Řešený příklad 1 Na půlválec z plexiskla dopadá světelný paprsek pod úhlem 70° a láme se pod úhlem 38°40‘. Určete index lomu plexiskla. α 1 =70° α 2 =38° 40 ′ n 1 =1 n 2 =? α 1 > α 2 lom ke kolmici tedy n 1 < n 2 sin α 1 sin α 2 = n 2 n 1 /∙ n 1 n 2 = n 1 ∙sin α 1 sin α 2 n 2 = 1 ∙sin70° sin38° 40 ′ n 2 =1,5 Index lomu plexiskla je 1,5. α1 vzduch n1 plexisklo n2 α2

Řešený příklad 2 Světlo ze zdroje světla pod hladinou dopadá na hladinu pod úhlem 35°. Pod jakým úhlem vystupuje do vzduchu? Index lomu vody je 1,33. α 1 =35° n 1 =1,33 α 2 =? n 2 =1 n 1 > n 2 nastane lom od kolmice α1 n1 α2 n2

sin α 1 sin α 2 = n 2 n 1 /∙sin α 2 ∙ n 1 n 1 sin α 1 = n 2 ∙sin α 2 /∙ n 2 sin α 2 = n 1 ∙ sin α 1 n 2 sin α 2 = 1,33 ∙sin35° 1 α 2 =50° Paprsek vystupuje pod úhlem 50°.

Řešený příklad 3 Při jakém úhlu dopadu bude lomený paprsek svírat s odraženým paprskem úhel 90°? Řešte pro lom ze vzduchu do prostředí o indexu lomu 1,6. α 1 = α 1 ′ α 1 + α 2 =90° α 1 =? n 1 =1 α 2 =90°− α 1 n 2 =1,6 sin α 1 sin α 2 = n 2 n 1 sin α 1 sin(90°− α 1 ) = n 2 n 1 α1 n1 n2 α 1‘ α2

Paprsek dopadá pod úhlem 58°. Platí: sin(α−β) = sinα ∙cosβ−cosα ∙sinβ Tedy: sin(90°− α 1 ) = sin90° ∙cos α 1 −cos90° ∙sin α 1 = = 1∙cos α 1 −0∙sin α 1 = cos α 1 Dosadíme: sin α 1 cos α 1 = n 2 n 1 tg α 1 = n 2 n 1 tg α 1 = 1,6 1 tg α 1 = 1,6 α 1 =58° Paprsek dopadá pod úhlem 58°.

ÚLOHY NA PROCVIČENÍ Na půlválec plexiskla dopadá paprsek žlutého světla pod úhlem 60°. Určete úhel lomu paprsku, jestliže pro žluté světlo má plexisklo index lomu 1,485. Co se děje s úhlem lomu světelného paprsku, když jeho úhel dopadu na rozhraní dvou průsvitných prostředí vzrůstá? Zmenšuje se Vůbec se nemění Také vzrůstá (přímo úměrně s úhlem dopadu) Vzrůstá, ale ne tolik, kolikrát úhel dopadu

3. Na obrázku je zároveň chod světelného paprsku skleněným hranolem 3. Na obrázku je zároveň chod světelného paprsku skleněným hranolem. Index lomu skla pro danou vlnovou délku v tomto případě je: 1 2 1 1,5 2 30° 60° .

Výsledky úloh na procvičení 35°40‘ d) α 1 =30° (úhel dopadu) α 2 =90° (úhel lomu) n 1 = ? n 2 =1 sin α 1 sin α 2 = n 2 n 1 n 1 = n 2 ∙sin α 2 sin α 1 n 1 = 1 sin30° n 1 =2 30° . α 1 α 2