Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA vztah člověka k prostředí - NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3202 Označení klíčové aktivity VY_32_INOVACE_31_EV_20 Předmět ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA Téma VZTAH ČLOVĚKA K PROSTŘEDÍ – Nerovnoměrnost života na Zemi Autor Mgr. Monika Dvořáková Anotace Seznámení s problémem nerovnoměrnosti života lidí na Zemi Očekávané výstupy Orientace – pochopení této skutečnosti Jazyk čeština Druh učebního materiálu POWER POINT Cílová skupina/ročník žák Spec. ZŠ/6. - 9. ročník Cíl prezentace Získání nových informací a prohloubení znalostí žáků Časová dotace 20 minut Vytvořeno (škola, dne) Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, p. o., 19.3.2013 Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace
VZTAH ČLOVĚKA K PROSTŘEDÍ - nerovnoměrnost života na Zemi
Nerovnoměrnost lidí na zemi Život lidí na Zemi je rozmístěn velmi nerovnoměrně. Na naší Zemi nejsou všude vhodné podmínky k životu. Lidé žijí nebo se stěhují tam, kde mají možnost pracovat a vydělat si peníze a mít pohodlnější život. Například: Rumunsko – lidé už nechtějí žít ve vesnicích, které leží v horách, kde jsou nuceni žít jako jejich předci (chovat zvířata, pěstovat obilí a zeleninu, aby se uživili). Vesnice zůstávají opuštěné, mladí lidí se stěhují do měst, chtějí mít pohodlnější život, vydělat si peníze.
Celosvětové bohatství Na naší Zemi jsou velké rozdíly mezi lidmi. Lidé, kteří žijí v nejbohatších zemích , mají průměrné roční příjmy 10 tisíc a více US dolarů (27 a víc US dolarů na den). Více než 3 miliardy lidí (téměř polovina lidstva na Zemi) musí vystačit s méně než 2 dolary na den. Pod hranicí chudoby žije více jak 1 miliarda lidí příjem mají menší než 1 dolar na den (1 US dolar= 20 Kč.) Majetek 220 nejbohatších lidí světa= majetku 2,5 miliardy lidí nejchudších.
NEROVNOMĚRNÁ SPOTŘEBA ENERGIE Nerovnoměrné rozmístění lidí na Zemi nerovnoměrné rozmístění bohatství nerovnoměrná spotřeba energie na Zemi. Například: obyvatel Severní Ameriky (Amerika bohatá, vyspělá země) spotřebuje až 40 krát více energie než obyvatel rozvojové země (chudého státu). Tato nerovnoměrnost se stále prohlubuje budoucnost velká hrozba velké stěhování lidí (celé národy) což může vyvolat sociální konflikty. Hospodářsky vyspělé země si toto nebezpečí uvědomují a snaží se tomu předejít. Jak? Bohaté státy pomáhají chudých zemím: - výstavba nemocnic - výstavba škol a podpora vzdělání - hledání nových vodních zdrojů v Africe - adopce dětí na dálku (finanční podpora dětí, aby mohly chodit do školy, měly co jíst, byly čistě oblečené). Somálsko – nejchudší země světa byly zde velké přírodní pohromy – sucho a také život lidí stěžuje válka!!!
Vyspělost státu Vyspělost státu je hodnocení podle životní úrovně nebo kvality života lidí. Vyspělost státu posuzujeme podle zdravotního stavu a výživy obyvatel, jak se lidem dobře či špatně žije. Dále podle toho, kolik lidí se narodí, jaká je naděje lidí na dožití, kojenecká úmrtnost, vzdělanost, pracovní možnosti a podmínky, úroveň bydlení, oblékání, dopravy, možnosti využití volného času a rekreace, sociálního zabezpečení, respektování lidských práv a kvalita životního prostředí. Je těžké toto vzájemné srovnávání zemí objektivně posoudit. Proto se také vyspělost zemí častěji hodnotí podle čistě ekonomického ukazatele – HRUBÉHO DOMÁCÍHO PRODUKTU (HDP) výhodou je snadná měřitelnost a srovnatelnost nevýhodou je, že HDP vyjadřuje pouze hodnotu zboží a služeb, které byly v zemi nakoupeny a prodány, ale neposuzuje se, zda se tím zvýšila životní úroveň lidí.
FAIR TRADE = doslova „spravedlivý obchod“ Výrobky a některé potraviny, které se dovážejí z rozvojových zemí jsou levné, protože lidé, kteří je vyráběli, dostali v továrnách málo zaplaceno a měli velmi špatné pracovní podmínky – často zde musí pracovat i děti. Cílem FAIR TRADE je vytvořit lepší a spravedlivé podmínky a zajistit spravedlivé obchodování mezi rozvojovými (chudými) a hospodářsky vyspělými zeměmi. I v ČR lze zakoupit výrobky si označením FAIR TRADE.
Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace http://office.microsoft.com http://img.ihned.cz/attachment.php/460/31352460/otuvBEF7HIJLMNPbcdhqry01STUw9RVn/bohati-bohac-milionar.jpg http://www.hedvabnastezka.cz/a_image/3534 http://media.novinky.cz/028/140283-article-ke4wn.jpg http://www.slantour.cz/foto/full/2517-brasov.jpg http://www.tydeniky.cz/userdata/articles/1084/deti-somalsko.jpg http://www.essexstudent.com/pageassets/activities/societies/list/political/fairtrade/aafairtrade.jpg http://i.idnes.cz/12/082/cl6/LHR4518a7_cina_tovarna_elektronika.jpg http://aa.ecn.cz/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/albums/userpics/10019/f.jpg „Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání v všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.“ POUŽITÉ ZDROJE Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace