Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Advertisements

Mízní soustava Lymfatická.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Krev Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ – VY_32_Inovace_
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
VY_32_INOVACE_09_PR_OBĚHOVÁ SOUSTAVA Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, Nové Strašecí tel , ,
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ J07 TEMA: Krevní skupiny, transfuze ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_NITRODĚLOŽNÍ VÝVOJ  ROČNÍK: 8. nebo 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Znáš kraj, ve kterém žiješ? VY_32_Inovace_15KR-7
Přírodopis - 8. ročník, Krevní oběh
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Krev - opakování.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZDRAVÁ VÝŽIVA PREZENTACE SLOUŽÍ K VÝKLADU NOVÉ LÁTKY.
Tělní tekutiny krev.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
SOUSTAVA KREVNÍHO OBĚHU U/33
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Základní škola, Hradec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Prezentace – výklad učiva
Základní škola a mateřská škola J. A
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (cévy)
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, 271 01 Nové Strašecí tel. 311 240 401, 311 240 400, email: zsnovstra@email.cz AUTOR: Ing. Tereza Kovalská NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_OBRANA ORGANISMU Ročník: 8. nebo 9. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Biologie člověka TEMA: Mízní soustava Klíčová slova: míza, tkáňový mok, mízní soustava a uzlina, slezina, brzlík, antigen, patogen, fagocytóza, imunita, očkování, infekce, inkubační doba VYTVOŘENO: 1/2013 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK ANOTACE: Prezentace pro interaktivní tabuli zabývající se lymfatickou soustavou. Žáci průběžně plní krátké motivační úkoly, využívají učebnici. Prezentace je zaměřena za vysvětlení a upevnění základních pojmů.

Obrana organismu Boj s vetřelci

Tělní tekutiny Krev Tkáňový mok Míza (lymfa) Vyplňuje mezibuněčné prostory Vzniká z krevní plazmy (prostup vody s látkami přes stěny krev. cév) Míza (lymfa) Nažloutlá tekutina Přebytky tkáňového moku Systém mízních cév Odváděna zpět do krve

Mízní (lymfatická) soustava Stavba Mízní vlásečnice Začínají mezi tkáňovými buňkami Mízní cévy Spojené míz. vlásečnice Odvádí mízu do žil (mízovody) Mízní uzliny Orgány (tvoří bílé krvinky, obrana) Slezina Brzlík

Úkoly mízní soustavy Obranyschopnost Vstřebání tkáňového moku Vyhledej v učebnici na str. 71. Obranyschopnost Pomocí bílých krvinek (lymfocyty) Vstřebání tkáňového moku Přeprava tuků z potravy

Funkce mízní uzliny Filtrace mízy Vznik bílých krvinek Drobné „uzlíky“ Na krku, v podpaží a v tříslech Infekce – zvětšení mízních uzlin

To už vím… Jmenuj tři tělní tekutiny. Charakterizuj tkáňový mok. Krev, tkáňový mok a míza Charakterizuj tkáňový mok. V mezibuň. prostorách, vznik z krev. plazmy Charakterizuj mízu. Nažloutlá tekutina, přebytek tkáň. moku, odváděna mízní soustavou Co tvoří mízní soustavu? Mízní vlásečnice, cévy, uzliny + slezina, brzlík Jaký úkol má mízní soustava? Obranyschopnost, vstřebání tkáň. moku, přeprava tuků

Slezina Nalevo od žaludku (délka cca 15 cm) význam Zásobárna a zánik červených krvinek Vyšší potřeba krve – slezina se stáhne a krev se vyplaví do oběhu Tvorba bílých krvinek a protilátek slezina

brzlík Žláza za hrudní kostí Během růstu zmenšování (největší v dětství) Lymfatická tkáň postupně mizí Význam Obranyschopnost Dozrávání bílých krvinek Hormony

Obranné mechanismy organismu Přirozené bariéry Kůže - baktericidní Slzy - odplavuje patogeny Sliny - zachycení patogenů Hlen - zachycení patogenů HCl v žaludku Patogen = cizorodá látka vnikající do těla Antigen = cizorodá látka (infekce) proniklá do těla

Obrana proti antigenům Fagocytóza Tvorba protilátek Bílá krvinka obklopí a pohltí antigen (bakterii) Bílá krvinka pozná antigen Tvoří vhodné protilátky „Paměť“ bílých krvinek Opakovaná infekce – rychlejší tvorba protilátek 1. bakterie bílá krvinka 2. 3.

Další pojmy – vyhledej v uč. str. 72 a 73 Imunita Schopnost odolávat cizorodým látkám Dělení Přirozená Umělá = Očkování Aktivní imunizace Pomocí oslabených mikroorganismů (vakcína) Pasivní imunizace Pomocí hotových protilátek Infekční nemoc Způsobena bakteriemi, viry, plísněmi, kvasinkami Přenosná z člověka na člověka Inkubační doba Čas mezi proniknutím infekce do těla a propuknutím choroby

To už vím… Jakou funkci má slezina? Jakou funkci má brzlík? Zásoba krve (vznik a zánik červených krvinek, tvorba bílých krvinek, protilátek) Jakou funkci má brzlík? Pod hrudní kostí, v dospívání se zmenšuje, tvorba bílých krvinek a hormonů. Vysvětli pojmy patogen a antigen. Patogen – látka (cizorodá) pronikající do těla Antigen – cizorodá látka již do těla proniklá

To už vím… Vysvětli dva způsoby boje těla s antigeny. Fagocytóza – bílá krvinka pohltí a zneškodní antigen Bílá krvinka vytvoří vhodné protilátky Vysvětli aktivní a pasivní imunizaci. Aktivní – do těla jsou vpraveny oslabené mikroorganismy, tělo si vytvoří protilátky Pasivní – do těla jsou vpraveny již hotové protilátky

Zdroj obrázků a fotografií Soubor:Illu lymphatic system.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006-11-14 [cit. 2013-01-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illu_lymphatic_system.j pg www.microsoft.office.com Soubor:Illu lymph node structure.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006-06-14 [cit. 2013-01-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illu_lymph_node_struct ure.png Soubor:Illu spleen.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006- 11-23 [cit. 2013-01-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illu_spleen.jpg