vlastnosti, použití, bezpečnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přetlak, podtlak, vakuum
Advertisements

Vzácné plyny Adéla Benešová 1.A.
Druhý – učebního oboru „Karosář“
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
CHLADÍCÍ STROJ.
Dusík, fosfor.
Fosfor. Poloha v periodické tabulce V.A skupina (skupina dusíku)
Technické plyny Složky vzduchu kyslík, dusík, vzácné plyny
Výbuch, detonace, deflagrace
Tato prezentace byla vytvořena
Vzácné plyny.
Vzácné plyny.
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
VZÁCNÉ PLYNY 18. (VIII.A) skupina.
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
DUSÍK 78% ve vzduchu Dusičnany, bílkoviny…
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Kyslík.
Nekovy 1 Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Vzduch Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Zástupci prvků skupin RZ
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Vzduch Vzduch je směs plynů tvořící plynný obal Země - atmosféru - sahající až do výše asi 1000 km.
Hasící přístroje Kateřina Jedličková
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Kyslík.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
DUSÍK RNDr. Zuzana Karafiátová DUSÍK Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY - plynné O N Rn kyslík dusík vzácné plyny vodík He Ar Ne Xe Kr halogeny.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Vytápění Kotle pro zplynování dřeva. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
DEFINICE Technické plyny lze definovat jako plyny, které svým širokým a rozmanitým použitím se staly zbožím a jsou předmětem obchodu. Technické plyny lze.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 19 TEMA: Chemie 8 – Oxidy dusíku.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NEŽIVÁ PŘÍRODA.
Přetlak, podtlak, vakuum
Zástupci prvků skupin RZ
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_18_ Vzácné plyny
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
VY_32_INOVACE_Slo_I_09 Dusík ppt.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Důlní požáry a chemismus výbušniny
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
CHLADÍCÍ STROJ.
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Vzduch.
Transkript prezentace:

vlastnosti, použití, bezpečnost MEDICINÁLNÍ PLYNY vlastnosti, použití, bezpečnost Z Dokumentu 2/04 ČATP sestavil pro výuku na FBMI ČVUT: Ing. A. Grošpic, CSc.

MEDICINÁLNÍ PLYNY Kyslík (O2) Oxid uhličitý (CO2) Oxid dusný (N2O) Vzduch Směs kyslík/oxid uhličitý Směs kyslík/helium Směs kyslík/oxid dusný

KYSLÍK - vlastnosti Bod varu –182,98 oC 1,1 x hmotnější vzduchu Vysoce reaktivní Ve vzduch 21 % Zvýšení koncetrace jen o několik %=samovznícení, hoření látek normálně nehořlavých Bez barvy, chuti a zápachu

KYSLÍK - bezpečnost Při styku s látkami silná oxidace, teplo, světlo, hoření, v čistém kyslíku hoří i ocel. Nic ničím nemazat, nebezpečí požáru, výbuch Pozor na šatstvo – nasycení plynným nebo kapalným kyslíkem se okamžitě vznítí, i od výboje statické elektřiny Pozor na omrzliny při styku s kapalným kyslíkem –stejně destruktivní pro tkáně jako popálení V kapalném stavu musí být zajištěno volné odpařování do atmosféry – důležité řádné odvětrávání, zásobníky v exteriéru

DUSÍK - vlastnosti Bod varu -195,8 oC 0,967 hmotnosti vzduch Málo reaktivní, inertní (N2) Ve vzduchu 78 % Bez barvy, chuti, zápachu

DUSÍK - bezpečnost Není jedovatý, avšak vytěsněním vzduchu způsobí zadušení; po několika nadechnutí bezvědomí a následně smrt. Časté případy tragédií zachránců, kteří vstoupí do prostoru bez dýchacích přístrojů nezávislých na okolní atmosféře V kapalném stavu pozor na omrzliny V kapalném stavu musí být zajištěno volné odpařování do atmosféry (Dewarova nádoba) – důležité řádné odvětrávání, zásobníky v exteriéru

OXID DUSNÝ – vlastnosti (rajský plyn) Bod varu –88,5 oC cca 1,5 x hmotnější vzduchu Nehořlavý, ale při teplotách nad 600 oC podporuje hoření Narkotikum (ve směsi s kyslíkem) Bezbarvý, nasládlé vůně a chuti

OXID DUSNÝ - bezpečnost Netoxický, avšak vytěsněním vzduch nebezpečí zadušením V tlakových lahvích je plyn uložen v kapalném stavu, proto zvýšená opatrnost při manipulaci s nimi

KYSLIČNÍK UHLIČITÝ Bod varu – 78,5 oC cca 1,5 x hmotnější vzduchu Netoxický, bezbarvý, nehořlavý, bez chuti a zápachu Nebezpečí udušení vytlačením vzduchu Použití: plnicí plyn při laparoskopický operacích Dodává se v tlakových lahvích (kapalný stav) – pozor na zatuhnutí při rychlém odfuku

HELIUM Bod varu – 269 oC – nejblíže absolutní nule Jen 0,14 hmotnosti vzduchu Zcela inertní, netoxický, žádné sloučeniny za žádných okolností, bezbarvý, bez chuti a zápachu Nebezpečí zadušení (vytěsnění vzduchu) Použití: první kryogenní obal supravodivých vinutí magnetů MR. Pro nerozpustnost v krvi se používá pro periodické nafukování aortálních balónků nebo do dýchací směsi pro potápěče

CENTRÁLNÍ ROZVOD

STLAČENÝ VZDUCH Nejčastěji pohon plicních ventilátorů nebo jen jejich napájení (základní dýchací směs). Také pohon jiných přístrojů/nástrojů (sternální pily, frézy ateroplátů apod.) – odděleno od použití ventilačního. Zásoba vzduch je v tlakovém zásobníku doplňovaném kompresorem. Nutnost odvlhčovat stlačený vzduch vymrazováním, aby vodní pára nekondenzovala v potrubí a v přístrojích.

PODTLAK Tzv. VAKUUM Účel: odsávání z operačních ran, z dýchacích cest přes vodní zámek. Vakuum se někdy „vyrábí“ prudkým prouděním tlakového vzduchu tryskou

TLAKOVÉ LAHVE SLOUŽÍ K PŘEPRAVĚ A SKLADOVÁNÍ PLYNŮ V PLYNNÉM NEBO KAPALNÉM STAVU, JAKOŽ I K NAPOJENÍ NA ODBĚROVÉ ZAŘÍZENÍ

SKLADOVÁNÍ, MANIPULACE (ČSN 07 8304) NE teplota vyšší než 50 oC NE bez zajištění proti pádu (pásky, řetízky) NE bez větrání NE různé plyny dohromady (nýbrž v zónách) NE bez rozlišení data výroby NE bez rozlišení plných od prázdných NE více než 8 lahví v jedné provozní místnosti vícepodlažního objektu NE více než 24 lahví v jednom požárním úseku

SKLADOVÁNÍ A MANIPULACE (pokračování) NE v komunikačních prostorách NE v prostorách nesloužících přímo k odběru plynu z lahví NE méně než 3 m od zdrojů otevřeného ohně a 1 m od topných těles NE bez krytky uzávěru NE mechanickému namáhání a nárazům NE nošení za ventil, za krytku

ODBĚR Z TLAKOVÝCH LAHVÍ Neotvírat ventil lahve rychle nebo násilím Před odběrem našroubovat redukční ventil, dobře, avšak s citem utáhnout šroubení (u současných ventilů bez nástroje) Zkontrolovat těsnost připojení Teprve po nastavení redukčního ventilu otevřít pomalu ventil lahve, zkontrolovat údaj manometru Zahájit odběr