Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_44_Kolonialismus_Sluková Téma: Kolonialismus Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3380 Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
Anotace Škola: ZŠ Mnichovo Hradiště, Sokolovská 254, okres MB Třída: 9. ročník Období : 1.pololetí školního roku 2011/2012 Výstup: prezentace Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Obor: Zeměpis Tematický okruh: Vývoj politické mapy světa Využití: interaktivní tabule, dataprojektor, monitory žáků Pomůcky: Školní atlas světa, Atlas dnešního světa, učebnice Inovace: Materiál slouží k doplnění rozvoje regionálního zeměpisu. Aktivní práce žáků na tabuli
KOLONIALISMUS
15. a 16. století – objevné plavby Evropanů nově objevené území – kolonie kolonie se staly zdrojem levných surovin a pracovních sil koloniální mocnosti – Velká Británie, Francie, Španělsko, Portugalsko, Nizozemí, Belgie prestižní postavení koloniálních mocností a strategické výhody Negativní rysy kolonialismu – přesun bohatství z kolonií do metropole a nemožnost samostatného vývoje kolonií
Historie kolonialismu Prvními evropskými koloniálními mocnostmi se v průběhu 16. století stalo Španělsko a Portugalsko Během 17. století má přední postavení Velká Británie a Francie Úkol: Pojmenuj správně státy – významné kolonie
Velká Británie v 18. století kolonizovala území dnešní Indie, Pakistánu a Bangladéše – nazvaná „Britská Indie“ Mezi největší koloniální mocnosti patřily do 20. století – Velká Británie, Francie Francie měla snahu zabrat africké území – v dnešní době ve většině států Afriky je používaným jazykem angličtina a francouzština V průběhu 18. století získaly nezávislost na Velkou Británii Spojené státy americké V 19. století začal osvobozenecký boj proti španělským kolonizátorům v Jižní Americe Ve zbytku světa panovala nadále nadvláda evropských mocností
Úkoly: 1) V jakém století probíhaly osvobozenecké boje za nezávislost? 2) Co se událo v 50. – 70. letech 20. století? 3) Napiš 5 závislých území. 4) Pomocí učebnice napiš 4 zajímavosti
Úkoly: ŘEŠENÍ 1) V jakém století probíhaly osvobozenecké boje za nezávislost? 19. století 2) Co se událo v 50. – 70. letech 20. století? Proběhla velká dekolonalizace a vznik samostatných států z bývalých kolonií 3) Napiš 5 závislých území. Martinik, Grónsko, Sv. Lucie, Mallorca, Kokosové ostrovy 4) Pomocí učebnice napiš 4 zajímavosti.
Metodické využití DUM slouží jako opakování učiva o politickém uspořádání světa Aktivní práce žáků na interaktivní tabuli, monitory PC Součástí je řešení - kromě otázky č. 4
Zdroje CHALUPA, Petr; HUBELOVÁ, Dana. Zeměpis : Lidé a hospodářství. Brno : NOVÁ ŠKOLA, 2010. 127 s. ISBN 978-80-7289-119-1. Obrázky – www.office.microsoft.com