Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROJEKT ZACHRÁNÍME PLANETU
Advertisements

Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Orientace na mapě a v krajině
Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: Ročník: 7.
VY_42_INOVACE_396_MĚŘÍTKA MAP A PLÁNKŮ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
38.1 Středočeský kraj – poznáš jeho dominanty?
Orientace na mapě a v krajině
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
40.1 Liberecký kraj – poznáš jeho dominanty?
MAPY A PLÁNY, MĚŘÍTKO MAPY
Kartografie.
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
Česká republika: Českobudějovický kraj Hospodářský zeměpis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka,
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
MAPA A JEJÍ OBSAH.
Kartografie a topografie
50.1 Moravskoslezský kraj – poznáš jeho dominanty?
Měřítko plánu a mapy.
MAPY.
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_583_VyOv7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Prvouka 3.ročník ZŠ „Mapa a krajina, světové strany na mapě“
Kraj Vysočina.
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
Vzdělávací obor: Zeměpis Třída:VI. A Vyučující: Mgr
DRUHY MAP.
18.
Můj domov Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Povrch české republiky
Elektronická učebnice - I
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů
Anotace: Materiál je určený pro žáky 4. ročníku, pro výuku vlastivědy- tématu Česká republika, podtématu města. Jedná se o prezentaci na interaktivní.
Kraj Vysočina.
VY_32_ INOVACE_ 11_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou VODSTVO ČR Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.7 Krajina v okolí domova Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
GLÓBUS. obsah  pohled do historie  glóbus  barevnost na glóbusu  měřítko glóbusu  kontrolní otázky.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_Z6-002 Předmět ZEMĚPIS 6.ROČNÍK.
P RÁCE S MAPOU VELKÉHO MĚŘÍTKA Autor: Hana Brýdlová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Převod skutečných velikostí do měřítka. Měřítka map a plánů- převod skutečných velikostí do měřítka Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_50_Meritka_map_a_planu_2.
ORIENTACE V KRAJINĚ. Světové strany Hlavní světové strany jsou: sever (S) jih (J) východ (V) západ (Z) Pro přesnější určení směru používáme vedlejší světové.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Česká republika - opakování VY_32_Inovace_20KR-7
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Mapa buzola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Opakování – mapy Otázky jsou sestrojeny pomocí učebnice Společnost str
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_07_Mapy
Nad mapou České republiky
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK VY_32_INOVACE_04_07_mapy.
Autor: Mgr. Jitka Šteflová Název: VY_12_INOVACE_07_Topografie
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
6. a MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě Existují mapy celého světa světadílů států menších území.
Opakování - mapy Vyber z uvedených slov 3 a vytvoř z nich definici
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
VY_32_Inovace_4.2.7 Krajina v okolí domova
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Vl_19_Vlastivědný kvíz
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány

Mapy Mapa je zmenšený obraz zemského povrchu, např. České republiky. Je zakreslena tak, jako bychom se na naši zem dívali z výšky. Mapy využívají turisté, cyklisté, vojáci či stavitelé, orientují se podle nich piloti letadel nebo motoristé. Pro orientaci v krajině slouží turistické mapy, motoristé používají automapy.

Mapy V turistických mapách nalezneme přírodní zajímavosti, pamětihodnosti a cesty, které k nim vedou. Poznáme z nich, jestli je krajina rovinatá či kopcovitá, kde jsou obce, řeky či lesy. V automapách najdou motoristé síť silnic a dálnic.

Mapy ve škole Ve škole používáme vlastivědné mapy (velké nástěnné a příruční v lavici). Zobrazují výškovou členitost zemského povrchu (nížiny a vysočiny), polohu obcí v krajině, vodstvo. Poskytují nám údaje o zajímavostech a památkách. Z podrobnějších vlastivědných map zjistíme informace o průmyslu, surovinách, podnebí, zemědělství či o chráněných územích. Soubor map nazýváme atlas.

Čtení mapy Ve škole pracujeme s vlastivědnou mapou nástěnnou, nebo příruční. Abychom tyto mapy mohli používat, musíme rozumět jejich obsahu, správně je přečíst. Zmenšenému modelu Země říkáme glóbus.

Měřítko mapy Každá mapa je zmenšeným obrazem krajiny. Najdeme na ní proto měřítko, abychom zjistili, jaké skutečné vzdálenosti odpovídá jeden centimetr na mapě. Krajina ve skutečnosti Část turistické mapy se zakreslením krajiny z fotografie

Měřítko mapy Mapy mají různá měřítka. Turistická mapa má měřítko 1 : 75 000. To znamená, že 1 cm na mapě je ve skutečnosti 75 000 cm, to je 750 metrů. Příruční vlastivědná mapa má měřítko 1 : 800 000, tedy 1 cm je ve skutečnosti 8 kilometrů. Společně si vyrobíme měřítko z dlouhého pruhu papíru ke zjišťování přímé vzdálenosti na vlastivědné příruční mapě.

Měřítko mapy Pomocí vyrobeného měřítka lehce zjistíme přímé vzdálenosti na příruční mapě. Vždy měříme od středu ke středu značky.

Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Praha – Brno 184 km

Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Karlovy Vary – Jihlava 216 km

Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Plzeň – České Budějovice 120 km

Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Pardubice – Ostrava 184 km

Měříme přímé vzdálenosti Pomocí měřítka zjišťujte vzdálenosti mezi městy: Olomouc – Břeclav 96 km

Vysvětlivky mapy Každá mapa obsahuje mnoho informací. Pro snadnější orientaci a přehlednost používáme na mapě smluvené značky. Jejich význam najdeme ve vysvětlivkách. Najděte si je na své příruční mapě.

Vysvětlivky mapy Vyhledejte si za pomocí vysvětlivek v okolí svého bydliště: hrad přírodní zajímavost dálnici archeologické naleziště jeskyni lázně

Vysvětlivky mapy Na první pohled zjistíme, jak vypadá povrch České republiky. Nejníže položené oblasti jsou vybarvené odstíny zelené barvy, výše položené oblasti mají odstíny hnědé. Pomocí vybarvených ploch různé velikosti jsou na mapě vyznačené obce. Čím více obyvatel, tím větší symbol. Modrými čarami a plochami jsou na mapě vyznačené řeky, rybníky, jezera a přehradní nádrže. Vyhledejte svoji obec a krajinu v okolí domova na příruční mapě.

Krajina našeho domova Podle vysvětlivek mapy zjišťujte: V jaké nadmořské výšce se nachází naše krajina? Kolik obyvatel mají blízká města? Které vodní toky najdeme v blízkosti svého domova? Nachází se zde nějaký zámek, hrad či zřícenina hradu? Narodil se tu nebo působil někdo významný? Vede tudy železnice či dálnice? Je zde přírodní zajímavost nebo krajinná oblast? Má některé z blízkých měst městskou památkovou rezervaci?

Plány Plány znázorňují menší území než mapy. Slouží nám k podrobnější orientaci. Plán města zobrazuje ulice, náměstí, parky a budovy.

Fotografie a ilustrace: autor Plány Nejprve si prohlédněte letecký snímek části obce. Ve dvojicích si navzájem popište svoji každodenní cestu do školy. Poté se ji pokuste nakreslit. Vznikne vám tak plánek cesty do školy. Fotografie a ilustrace: autor