Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 6. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Život se strunou hřbetní..
Živočichové rybníka Žahavci.
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Obr. 1 Obr. 2 Opakování Žahavci.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_245.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_259.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_590.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_257.
Semiautonomní organely a cytoskelet
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_256.
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Vločkovci (Placozoa) Živočišné houby (Porifera)
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Rozmnožování hub a žahavců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_10_TEMA Houbovci TÉMA.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Žahavci – žahaví dravci
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Funkce trávicí soustavy a typy trávení
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém.
Název prezentace (DUMu): Buňky
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Přírodopis: ŽAHAVCI.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Krycí soustava strunatců a škárové deriváty
Rozmnožování klepítkatců a korýšů
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Rozmnožování obojživelníků
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_20_Ostnokožci.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Nepohlavní rozmnožování prvoků
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Prvoci.
Název projektu: Moderní škola
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 6. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Vločkovci Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH - Vločkovci. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Součástí prezentace je pracovní list / test, který je možno použít k samostatné práci nebo domácí přípravě, případně k ověření zvládnutí učiva. Jsou zde realizovány mezipředmětové vztahy s geografií. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Vločkovci (Placozoa)

tělo – tvar nepravidelné obrvené placičky, proměnlivý, Ø 2-3 mm Jediný rod – Trichoplax teplá moře (Středozemní, Japonské, Rudé m. …) tělo – tvar nepravidelné obrvené placičky, proměnlivý, Ø 2-3 mm na spodní straně – buňky s bičíky: pohyb zisk potravy (fagocytóza, zřejmě i mimotělní trávení) – tvoří dočasnou gastrulu Obr. 1: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Trichoplax_mic.jpg

Dočasná gastrula - Trichoplax Obr. 2: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Exodigestion_chez_Trichoplax_adhaerens.jpg

Příčný řez tělem Trichoplaxe – tělo tvořeno dvěma vrstvami buněk vláknitá buňka – obsahuje cisterny se symbiotickými bakteriemi jádra buněk Obrvené buňky na spodu těla Obr. 3: Obr. 4: BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4.

rozmnožování nepohlavně – dělením, zřídka pučením pohlavně – mechanismus není přesně objasněn Trichoplax adhaerens – vznik dvou dceřinných jedinců dělením oba jedinci dosud spojeni vláknitým útvarem; velikost každého jedince je asi 0,7 mm Obr. 4: BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4.

Trichoplax adhaerens Obr. 5: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Trichoplax_mic.jpg

Trichoplax Obr. 6: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trichoplax.jpg

Výskyt vločkovců Obr. 7: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trichoplax_virtual_map.gif

OTÁZKY Pojmenujte popište útvar na obrázku. Objasněte časnou ontogenezi mnohobuněčných organismů. Obr. 8 SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Pojmenujte jediného zástupce kmene vločkovců, popište jeho tělo. Kde se vyskytuje? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

Oplození →zygota → morula → blastula → gastrula SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Vločkovec (Trichoplax) – tvoří dočasnou gastrulu při příjmu (fagocytóze) potravy. Oplození →zygota → morula → blastula → gastrula ZPĚT:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Trichoplax, tělo nepravidelného tvaru – obrvená placička, na spodní straně buňky s bičíky – slouží k pohybu a příjmu potravy ZPĚT:

Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH - Vločkovci PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH - Vločkovci Vločkovci se živí: a. osmotrofně – celým povrchem těla b. fagocytózou c. ústním otvorem na spodní straně těla d. ústním otvorem na svrchní straně těla Vločkovci žijí: a. výhradně ve sladkých vodách b. výhradně v suchozemském prostředí c. ve sladkých vodách i v mořích d. výhradně v teplých mořích 3) Popište útvar na obrázku. Obr. 9

4) Jakým způsobem se vločkovci rozmnožují? 5) Doplňte (vyberte) text: Kmen vločkovců má 1 / 2 / více zástupců. Jejich velikost je přibližně 2 – 3 mm / cm. Jejich tělo má tvar …………………………………….., na spodní straně těla jsou buňky s ………………………. . Při příjmu potravy tvoří dočasnou …………………………………… . 6) Popište časný vývoj zárodku mnohobuněčných. Jak se nazývá stadium, které je na obrázku? Popište šipkami označené struktury. Obr. 10

a. osmotrofně – celým povrchem těla b. fagocytózou PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Vločkovci se živí: a. osmotrofně – celým povrchem těla b. fagocytózou c. ústním otvorem na spodní straně těla d. ústním otvorem na svrchní straně těla Vločkovci žijí: a. výhradně ve sladkých vodách b. výhradně v suchozemském prostředí c. ve sladkých vodách i v mořích d. výhradně v teplých mořích Popište útvar na obrázku. - dočasná gastrula, kterou vločkovec tvoří při příjmu potravy fagocytózou Obr. 9

4) Jakým způsobem se vločkovci rozmnožují? - nepohlavně (pučením), pohlavní rozmnožování dosud nebylo popsáno 5) Doplňte (vyberte) text: Kmen vločkovců má 1 / 2 / více zástupců. Jejich velikost je přibližně 2 – 3 mm / cm. Jejich tělo má tvar nepravidelný (obrvená placička), na spodní straně těla jsou buňky s bičíky. Při příjmu potravy tvoří dočasnou gastrulu. 6) Popište časný vývoj zárodku mnohobuněčných. Jak se nazývá stadium, které je na obrázku? Popište šipkami označené struktury. - zygota - morula - blastula (na obr.) - gastrula blastocoel blastoderm Obr. 10

1, 5 - VOIGT, Oliver. www. wikipedia. org [online]. [cit. 24. 1. 2013] 1, 5 - VOIGT, Oliver. www.wikipedia.org [online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Trichoplax_mic.jpg 2, 8, 9 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Exodigestion_chez_Trichoplax_adhaerens.jpg 3, 4 - BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4. (str. 21) 6 - HUNADAM. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trichoplax.jpg 7 - SHAO. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trichoplax_virtual_map.gif 10 - FORESMAN, Pearson Scott. www.wikipedia.org [online]. [cit. 14.2.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Blastula_(PSF).jpg, graficky upraveno autorem materiálu

POUŽITÉ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9.