SČÍTÁNÍ, ODČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ A DĚLENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SČÍTÁNÍ, ODČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ A DĚLENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL
Advertisements

VY_32_INOVACE_M.5.19-Desetinná čísla-prezentace
148,6 cm 154,2 cm 139,8 cm.
70.1 Porovnávání desetinných čísel
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Početní výkony s desetinnými čísly
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Počítáme s celými čísly
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
75.1 Násobení a dělení desetinných čísel deseti a stem
Násobení a dělení desetinných čísel
15..
76.1 Násobení a dělení desetinných čísel přirozeným číslem
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
Násobení a dělení desetinných čísel
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
AnotacePrezentace, která se zabývá násobením desetinného čísla číslem přirozeným. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci vynásobí desetinné.
Hravá matematika. Seřaď čísla od nejmenšího k největšímu 99, 15, 100, 58, 85, 56, 44, 31, 2, 94, 26, 5 23, 0, 55, 89, 77, 14, 65, 50, 41, 69, 17, 8 55,
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Násobení desetinných čísel
39.1 Násobení a dělení mimo obor násobilek
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Odčítání desetinných čísel
Sčítání desetinných čísel
ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL Při odčítání desetinných čísel platí stejná pravidla jako při odčítání přirozených čísel, viz zápis 4.
71.1 Sčítání desetinných čísel Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr.
72.1 Odčítání desetinných čísel
SČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL  Při sčítání desetinných čísel je důležité sčítat vždy číslice stojící na stejných řádech, tj. jednotky s jednotkami, desetiny.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Přirozená čísla – slovní úlohy Výukový materiál pro 6.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora.
Početní operace v oboru přirozených čísel
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona č.: III/2 Sada č.: 2 Datum vytvoření: Datum ověření: Pro ročník: šestý Vzdělávací.
Téma Dělení desetinných čísel 10 a 100 Anotace Výpočty dělení desetinných čísel 10 a 100 Autor Mgr. Martina Mašterová Jazykčeština Očekávaný výstup Žák.
Anotace: Materiál je určený pro 1. ročník učebního oboru, předmět matematika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názorně vypracovanými.
ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL  Při písemném odčítání desetinných čísel musí být desetinné čárky pod sebou!  Musíme odčítat jen stejné řády, tj. desetiny.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
zpracovaný v rámci projektu
Odčítání zpaměti.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
Písemné odčítání II..
Zaokrouhlování desetinných čísel
Jméno autora výukového materiálu
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_Inovace_ Test 1.pololetí Matematika 3. ročník
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 4
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY
Písemné násobení jednociferným činitelem
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
h I. OPAKOVÁNÍ 1) Zaokrouhli deset. čísla na: 3, Setiny Jednotky Deseti tisíciny Desetiny Tisíciny …………………… 85, …………………… 1,751.
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
Dělení desetinného čísla celým číslem - procvičování
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
ČÍSELNÉ VÝRAZY = výrazy, v nichž se vyskytují pouze čísla a početní operace mezi nimi. Hodnotu číselného výrazu určíme, provedeme-li všechny početní.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SČÍTÁNÍ, ODČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ A DĚLENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_10 10 KP slovní úlohy autor: Miroslav Ševčík
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Písemné sčítání II..
Transkript prezentace:

SČÍTÁNÍ, ODČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ A DĚLENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL

SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL 1. Sečtěte zpaměti: 0,3 + 0,4 = 0,7 0,06 + 0,03 = 0,09 0,3 + 0,02 = 0,32 0,5 + 0,7 = 1,2 0,05 + 0,08 = 0,13 0,6 + 0,15 = 0,75 0,1 + 0,9 = 1,0 0,15 + 0,09 = 0,24 0,8 + 0,02 = 0,82 2. Odečtěte zpaměti: 0,7 - 0,5 = 0,2 3,75 - 1,5 = 2,25 0,75 - 0,6 = 0,15 0,9 - 0,4 = 0,5 7,20 – 6,15 = 1,05 0,35 - 0,08 = 0,27 0,7 2,38 0,9 - 0,09 = 0,81 1,3 - 0,6 = 4,50 - 2,12 =

PÍSEMNÉ SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL Příklad: Recept na bleskové cukroví 0,4 kg hladké mouky, 0,1 kg cukru, 0,25 kg tuku. Kolik je všech surovin dohromady? Zkouška: 0,25 0,10 0,40 0,75 0,40 0,10 0,25 0,75 0,4 0,1 0,25 Můžeme také napsat Všech surovin dohromady bude 0,75 kg.

Příklad: Lenka koupila v zelenině citrony za 18,60 Kč, pomeranče za 29,70 Kč a mrkev za 19,40 Kč. Kolik korun celkem zaplatila (prodavačka zaokrouhluje nákup na celé koruny)? Zkouška: 18,60 29,70 19,40 67,70 19,40 29,70 18,60 67,70 Lenka zaplatila 68 Kč.

Jak sčítáme desetinná čísla? Desetinná čísla sčítáme podobně jako čísla přirozená. Musíme dbát: Aby desetinná čárka byla pod desetinnou čárkou u každého z čísel. 2) Aby byly pod sebou zapsány číslice na místě setin, číslice na místě desetin, číslice na místě jednotek, atd. 3) V součtu umístíme desetinnou čárku pod desetinné čárky ostatních sčítaných čísel. 4) Zkoušku správnosti provádíme záměnou sčítanců. Pozor: u kalkulačky je znázorněna místo desetinné čárky desetinná tečka.

Příklady na procvičení: Vypočítej obvod trojúhelníku, jestliže jeho strany mají délku: a = 6,9 cm; b = 4,8 cm; c = 5,4 cm Pohlednice stoji 2,50 Kč, známka 10 Kč. Kolik zaplatíme za pohlednici se známkou? 3. Jirka váží 42,5 kg, Pavel je o 3,5 kg těžší než Jirka. Kolik kg váží Pavel? 4. Evě se nepodařila písemná práce. Všechny příklady spočítala chybně. Zjisti, kde Eva chybovala a vypočítej příklady správně. 65,4 123,5 47,32 0,75 28,72 72,8 188,9 0,42 83 12 195,13 136,22 0,13 0,64 1,84 Výsledky: 1. 17,1cm; 2. 12,50 Kč; 3. 46 kg 4. 94,12 196,3 236,22 1,94

Písemné odčítání Z trubky dlouhé 4,2 m odřízl tatínek 0,8 m. Jak dlouhou trubku získal? 4,2 0 + 1 = 1 1 + ? = 4 1 + 3 = 4 Desetinná čísla odčítáme podobně jako čísla přirozená. Musíme dbát na to: Aby desetinná čárka menšence a desetinná čárka menšitele byly pod sebou. Aby číslice odpovídajících si řádů byly zapsány správně pod sebou (jednotky pod jednotkami, desetiny pod desetinami, atd.). 3) Zkoušku správnosti provádíme sečtením rozdílu a menšitele – mělo by nám vyjít číslo, které je zapsáno v menšenci. Počítáme: 8 + ? = 12 Zk.: 3,4 - 0,8 + 0,8 8 + 4 = 12 4,2 3, 4

Příklady na procvičení: Odečtěte 124,7 Vhodné je doplnit čísla 124,70 Zk.: 67,77 - 56,93 tak, aby měla stejný - 56,93 + 56,93 počet desetinných míst 67,77 124,70 2. Pisárecký tunel v Brně měří 0,51 km, Husovický tunel měří 0,58 km. O kolik km je Husovický tunel delší než Pisárecký? 3. Jirka měří 1,65 m, Jitka je o 0,2 m menší. Kolik m měří Jitka? 4. Z balíku látky 25 m ustřihla prodavačka nejprve 3,7 m látky, potom 2,5 m a nakonec 4,2 m. Kolik metrů látky zbylo v balíku? 5. Na bankovním účtu má maminka 11 375,80 Kč. Vybere v bankomatu 4 000 Kč. Kolik korun jí zůstane na účtu? 6. Platím stokorunou, utratila jsem 65,50 Kč. Kolik Kč mi pokladní vrátí? Výsledky: 2. 0,07 km; 3. 1,45 m; 4. 14,6 m 5. 7 275,8 Kč; 6. 34,50 Kč

Vypočítej obvod trojúhelníku, jestliže jeho strany mají délku: a = 6,9 cm; b = 4,8 cm; c = 5,4 cm Pohlednice stoji 2,50 Kč, známka 10 Kč. Kolik zaplatíme za pohlednici se známkou? 3. Jirka váží 42,5 kg, Pavel je o 3,5 kg těžší než Jirka. Kolik kg váží Pavel? 4. Evě se nepodařila písemná práce. Všechny příklady spočítala chybně. Zjisti kde Eva chybovala a vypočítej příklady správně. 65,4 123,5 47,32 0,75 28,72 72,8 188,9 0,42 83 12 195,13 136,22 0,13 0,64 1,84 Výsledky: 1. 17,1cm; 2. 12,50 Kč; 3. 46 kg 4. 94,12 196,3 236,22 1,94

NÁSOBENÍ A DĚLENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL ČÍSLY 10,100 V krabici je 10 kusů tyčinek DELI. Cena jedné tyčinky je 5,60 Kč. Kolik korun zaplatíme za celé balení? Úlohu můžeme počítat pomocí sčítání nebo pomocí násobení: 5,60+5,60+5,60+5,60+5,60+5,60+5,60+5,60+5,60+5,60 = 56,00 nebo 5,60 . 10 = ? 5,60 . 10 = 56,00 Co se stalo s čísly: Číslice v zápisu čísel se nezmění Při násobení číslem 10 se desetinná čárka v součinu posune o 1 místo doprava 5,60 . 10 = 56,00

Při násobení číslem 100 se desetinná čárka posunula o 2 místa doprava. Představte si, že máte 10 krabic těchto tyčinek. Kolik Kč bude stát 100 kusů těchto tyčinek? 1 krabice 56,00 Kč 10 krabic 56,00 . 10 = 560,00 Kč Ale tyčinek je 100: 5,60 . 100 = 560,00 Při násobení číslem 100 se desetinná čárka posunula o 2 místa doprava.

DĚLENÍ Příklad: Celá krabice 10 tyčinek DELI stojí 56,0 Kč. Kolik korun stojí 1 tyčinka? Víme, že 5,60 . 10 = 56,0 tedy 56,0 : 10 = 5,60 Co se stalo s čísly při dělení: Číslice v zápisu čísel se nezměnily, desetinná čárka se posunula o 1 místo doleva. . 10 : 10

Příklad: 100 ks tyčinek stojí 560,0 Kč. Jaká je cena jedné tyčinky? Víme, že 5,60 . 100 = 560,0 tedy 560,0 : 100 = 5,60 Při dělení desetinného čísla stem se desetinná čárka posune o 2 místa doleva. . 100 : 100

NÁSOBENÍ DESETINNÉHO ČÍSLA ČÍSLEM PŘIROZENÝM Příklad: Jeden jogurt stojí 7,80 Kč. Kolik korun zaplatíme za 3 stejné jogurty (prodavač nákup zaokrouhlí na celé koruny)? Můžeme počítat sčítáním nebo násobením: 7,80 7,80 2 desetinná místa 7,80 . 3 7,80 23,40 2 desetinná místa 23,40 Za tři jogurty zaplatíme celkem 23 Kč. Desetinná čísla násobíme přirozeným číslem podobně jako čísla přirozená. V součinu oddělíme tolik desetinných míst, kolik má činitel, kterým je desetinné číslo.

PROCVIČOVÁNÍ Obdélník má délku 5,6 m a šířku 2 m. Jaký je jeho obsah? Doplň tabulku: S = 5,6 . 2 S = 11,2 m2 0,75 8,2 45,7 2,56 0,12 0,09 . 4 3,00 32,8 182,8 10,24 0,48 0,36 3) Doplň tabulku: činitel činitel 60,84 0,57 125,3 308,06 8 4,56 1002,4 2464,48 486,72 626,5 5 304,20 2,85 1540,30 6 365,04 3,42 751,8 1848,36 608,40 5,70 1253,0 3080,60 10

PROCVIČOVÁNÍ 4) Jeden litr benzínu stojí 28,50 Kč. Kolik korun zaplatíme za 5l, 10l, 20l, 40l benzínu? Řešení: buď násobíme každým číslem, např. 28,50 . 20 570,00 Nebo můžeme využít funkčního myšlení: . 5 142,50 2 krát více 20 l 5 10 40 Kč 142,50 285,50 570,00 1140,00 2 krát více

DĚLENÍ DESETINNÉHO ČÍSLA ČÍSLEM PŘIROZENÝM – JEDNOCIFERNÝM DĚLITELEM Příklad: Balení 5 kg pracího prášku stojí 225,50 Kč. Kolik Kč stojí 1 kg tohoto prášku? 227,50 : 5 = 45,50 27 2 5 00 Jeden kilogram prášku stojí 45,50 Kč. Při dělení desetinného čísla číslem přirozeným postupujeme podobně jako při dělení přirozených čísel. Avšak když při sepisování číslice překročíme desetinnou čárku, ihned ji napíšeme do podílu.

PROCVIČOVÁNÍ Laťku dlouhou 5,2 m jsme rozřezali na 4 stejné části. Kolik metrů měří jedna část? Rovnostranný trojúhelník má obvod 42,6 m. Kolik metrů měří jedna jeho strana? 3) Čtvercové náměstí má obvod 756,8 m. Kolik metrů měří jedna jeho strana? Výsledky: 1) 5,2 : 4 = 1,3m; 2) 42,6 : 3 = 14,2 m ; 3) 756,8 : 4 = 189,2 m

NE ANO 4) Pozoruj a počítej, zda jsou příklady vypočítány správně: 0,16 : 8 = 0,02 1,75 : 5 = 0,35 : 4 = 2,5 12,75 : 1 = 12,75 0 : 3,4 = 0 6,25 : 5 = 1,25 0,81 : 9 = 0,09 2,6 : 0 = ? - nelze NE ANO